jc
door jcpvdwee May 7, 2004 om 15:35
Huishouden & energie

Afrekening bij verhuizing

Wij hebben 14 april onze vorige woning verlaten.

Brabant Water berekent de heffingen tot het einde van de maand, dus tot 1 mei. Bovendien wordt de ingezetenenomslag over een vol jaar berekend.

Dit is volgens ons zeer onredelijk, doch Brabant Water houdt voet bij stuk.

Wie hebben hier gelijk?

569 2 Rapporteer

ar
door arriepar - May 16, 2004 om 16:32
29 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas is dit meestal terecht. De hoogheemraadschappen en waterschappen kennen twee belastingvormen. De ingezetenenomslag, is net als de onroerendzaakbelasting een belasting op basis van de situatie per 1 januari. Verlaat u halverwege het jaar het huis, dan betaalt u wel voor het hele jaar. Als het goed is betaalt u in uw nieuwe woning over 2004 nog geen ingezetenenomslag, want ook daar moet deze regeling gelden. Andere heffingen betaalt u zodra u de eerste van de maand heeft gepasseerd. In uw geval verliet u de 14e van de maand de woning. U zult dit helaas moeten betalen.

Dit zijn landelijke regelingen voor hoogheemraadschappen, maar ook afvalstoffenheffingen, rioolrecht en abonnementen voor kabeltelevisie werken vaak op deze wijze. (afhankelijk van gemeente en kabelmaatschappij.

an
door anatoleh - Jun 12, 2004 om 15:23
6 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een aantal waterschapsheffingen geldt dat als u op 1 januari van een jaar ergens staat ingeschreven, u die heffing voor het hele jaar betaald. MAAR op uw nieuwe adres stond u waarschijnlijk niet op 1 januari ingeschreven en betaald u pas vanaf het volgende jaar. Het lijkt dus of u dubbel moet betalen, maar dit is gelukkig niet zo.

Jammer dat uw waterbedrijf niet een duidelijke uitleg geeft. Houdt uw volgende afrekening van de nieuwe woning goed in de gaten en als het goed is vindt u de ingezetenenomslag voor 2004 hier niet op terug.