ha
door handringa Apr 21, 2004 om 23:19
Huishouden & energie

Afrekening gasverbruik

Onlangs kreeg ik van NUON de jaarafrekening voor energie, elektra en gas. De rekening van het elektra is al lang heel ondoorzichtig, maar voor gaslevering wat duidelijker.

Voor het goede overzicht heb ik de cijfers vanaf 2000 achter elkaar gezet. In 2000 vond de afrekening nog plaats door GGR-gas. Inmiddels is GGR-gas overgenomen door NUON. Sinds die tijd gaat dde verhoging van prijzen steeds sneller terwijl sinds vorig jaar een nieuw element aan de rekening is toegevoegd, namelijk een berekeningsfactor. VOlgens NUON heeft gas een verbrandingswaarde die vrijwel constant is, maar niet helemaal. De waarde kan sschommelen. Daarom werkt NUON met een standaard verbrandingswaarde. Is de verbrandingswaarde van het geleverde gas hoger of lager dan die verbrandingswaarde dan wordt dit verschil gecorrigeerd in het verbruik. Vorig jaar was de correctiefactor 1.012000, dit jaar was de factor 1.013000. Het aantal gebruikte m3 aan gas wordt met deze factor vermenigvuldigd; volgens mij gewoon een methode om de prijs te verhogen.

Vervolgens valt ook op de verhoging van de gasprijs van 18.0848 in 2000 tot 23.9593 + 2.1187 eurocenten excl. BTW. Wanneer 2000 op 100 wordt gezet dan is de gasprijs bij de afrekening in 2004 op een index van 146!! Evenzo gaat het met het vastrecht. Bij een index van 100 in 2000 kwam de index vorig jaar op 185!! De afrekening van dit jaar is gesplitst in een levering van het gas en een prijs voor het netbeheer. Op beide posten wordt vastrecht berekend zodanig hoog dat de index uitkomt op 284!!!

Geachte medewerkers van Kassa, Kan NUON zomaar deze forse prijsverhogingen inrekening brengen? Op de afrekeningen hebben zij getracht e.e.a. te verdoezelen door eerst prijzen inclusief BTW te gebruiken en later prijzen excl. BTW waarbij onder aan de rekening de BTW wordt berekend. Een gewoon mens komt hier niet meer uit.

Kun u hierover advies geven?

Vriendelijke groet,

Henk Andringa

1089 3 Rapporteer

cz
door czegers - Apr 28, 2004 om 14:44
14 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt uw klacht aanmelden op www.boycot.nu wellicht kunnen zij u verder helpen

ar
door arriepar - May 16, 2004 om 16:47
29 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst over de toeslag die de Nuon berekend. De correctiefactor wordt toegepast obv de calorische waarde. Dit doen alle energiebedrijven die gas leveren en wordt door de DTE als goede berekeningsmethode gezien. SOmmige energiebedrijven verwerken het direct in hun prijs, zodat u er niets van ziet, anderen vermelden het apart op hun nota. Waarschijnlijk deed GGR-gas het eerste.

Mbt de tariefswijzigingen, moet ik helaas ook constateren dat de prijzen bizar stijgen. Helaas hebben alle energiebedrijven hun energietarieven voor transport en levering ter goedkeuring bij de DTE moeten inleveren. Deze heeft alle tarieven als acceptabel goedgekeurd.... De DTE is een overheidsorgaan, valt onder de Nederlandse Mededingings Authotiteit. Maw, het is de overheid zelf die ons dit alles aandoet. Het splitsen van energiebedrijven in levering en transport leidt mijns inziens helemaal niet tot goedkopere energievoorziening in nederland.....

fr
door francesco - May 30, 2012 om 17:09
7 Antwoorden / 11 Vragen

Dokters hebben de neiging de wereld rooskleuriger voor te stellen dan zij is.Dat geldt ook in de relatie tussen dokter en patient in de laatste levensfase. Als de laatste van mening is dat moet voort gegaan worden met (veelal zinloze)behandelingen,is dat het standpunt van de dokter die niet voldoende heeft uitgelegd dat de kans op positief resultaat vrijwel nihil is.De patient klamt zich gemakkelijk aan elke spriet van hoop vast.zelfs als dat langer lijden tot gevolg heeft. Ook in dat stadium moeten kosten en baten met elkaar vergeleken