ja
door jangmcoolen Jan 30, 2015 om 13:03
Huishouden & energie

Appartement en meterkast

Ik woon in een appartement (52 stuks) en hoor daar al jaren (tegen mijn zin en toestemming) dat ik toe moet staan dat de gemeente en energie-instanties gewoon zonder mijn bemiddeling in mijn meterkast moeten kunnen en ook komt.
Nu hoor ik dat er nieuwe slimme energiemeters geplaatst gaan worden die behalve het verbruik nog veel meer zaken kunnen en gaan bijhouden, maar die bovendien zeer privacygevoelig zijn o.a. aantal malen douchen en nog veel meer.
Mijn vraag: moet ik toestaan dat dat gemeente of energie-instantie ongevraagd in mijn appartements-meterkast kan (terwijl dat vroeger in mijn woning niet was toegestaan)?

4045 16 Rapporteer

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 30, 2015 om 13:24
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als in jou woning meters van andere bewoners zitten mogen ze daar in kijken.
Echter, ze hoeven geen sleutel te hebben, moeten aanbellen of afspraak maken als je niet thuis bent.

Je mag de sleutel indien zij erin kunnen gewoon vervangen.
Indien een meter van andere bewoners in jou woning zit mag zowel de meter opnemer als de buren die het verbruik willen weten en controleren toegang geven, dus je mag dan niet weigeren...

Dit is dan een foutief ingedeelde woning wear je ooit mee akkoord bent gegaan helaas.
Wel kun je toegang weigeren als het jou niet uit komt en als ze een sleutel hebben, dan mag je slot door eigen slot vervangen!

De kans dat ze met voorrang dan digitale plaatsen is dan erg groot.
Een eigen voordeur mag je zelf een slot in plaatsen, en de verhuurder hoeft geen sleutel te hebben...

Zelf heb ik, familie en ouders dezelfde sloten dus met 1 sleutel komen we bij elkaar binnen, leuk voor vakantie planten water geven en zo, maar het mag dus, een familie slot met gelijk sluitende cilinders dus niet ons huis maar onze gehele familie die zo bij elkaar binnen kan...
Alleen een gezamenlijke voordeur slot mag je niet vervangen dus alleen de toegang tot je privé woning.

mahadma
door mahadma - Jan 30, 2015 om 13:29
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Het plaatsen van zogenaamde slimme meters is NIET verplicht. Het is nu gratis, maar als je het over x jaar wel zou willen, moet je betalen. Kijk in het zoekveld rechts boven aan en voer in: slimme meter.

ja
door jangmcoolen - Jan 30, 2015 om 13:47
77 Antwoorden / 12 Vragen

@TOT15KARAKTERS
@MAHADMA

Bedankt voor jullie reacties

@Tot15karakters: mijn probleem is dat het kennelijk in Nederland zo is dat dergelijke instanties IN EEN APPARTEMENTSGEBOUW geen toestemming hoeven te hebben om in de meterkast te kunnen en dat zelfs doen als je niet thuis bent.
Ik ben vergeten te zeggen dat mijn meterkast in de algemene ruimte naast de lift zit op mijn etage.

@Mahadma: Dat weet ik dat ik die meter kan weigeren, maar als ze zonder mijn medeweten in die meterkast kunnen (die staat in de algemene ruimte naast de lift op mijn etage) dan zit die meter erin, zonder dat ik daar toestemming voor heb gegeven.

Nogmaals dank voor de reacties, maar ik ben nu nog niet uit mijn probleem!!

valerius-2
door valerius-2 - Jan 30, 2015 om 14:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wie is de eigenaar van uw woning?

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2015 om 14:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toen ik nog in een flat woonde, zat de deur van de meterkest, waar dan wel alleen mijn eigen meter inzat, ook buiten mijn eigen woning.

Als u dus een eigen kast hebt, kunt u het slot vervangen.

En van wie hoort u dan dat iedereen daar zo in zou moeten kunnen?

ja
door jangmcoolen - Jan 30, 2015 om 14:33
77 Antwoorden / 12 Vragen

Beste reageerders misschien ben ik wat onduidelijk geweest.
Ik woon in een appartementsgebouw en het appartement is mijn eigendom.
Maar daar zitten liften in en wat ze noemen gemeenschappelijke gangen.
Op die gemeenschappelijke gangen bevinden zich op elke etage de meterkasten en hoe gek het ook klinkt daar kunnen de gemeente en energie-instanties met HUN sleutel ook in net als ik; dat moet ik zelfs gedogen.
.
En waar ik nu bang voor ben is, dat de nieuwe slimme meter erin geplaatst wordt als ik toevallig niet thuis ben. DAT IS MIJN PROBLEEM, nog los van het feit dat ik het er nooit mee eens geweest ben dat men ongevraagd in mijn meterkast kan komen; daar staan zelfs spullen in die ik niet graag kwijt wil.

ja
door jangmcoolen - Jan 30, 2015 om 14:41
77 Antwoorden / 12 Vragen

@TIJGER1.
Beste Tijger1, u begrijpt wat ik weer wil geven.
In de vergadering van Eigenaren hoorde ik dat ik dat moet toestaan; sterker nog in de uitleg werd vermeld dat dit landelijk het gebruik is dat ik dat toe moet staan. Ieder heeft een eigen meterkast.
Zelfs heb ik uw idee (u hebt erover nagedacht) om er een eigen slot op te zetten in de vergadering gebracht; men heeft mij toen duidelijk gemaakt dat zulks NIET is toegestaan

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2015 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou niet weten op wat voor grond zo'n VvE dat zou kunnen verbieden. En of iets landelijks is toegestaan, is ook een argument van lik-mijn-vestje.

Wat heeft de gemeente of een energieboer in uw kast te zoeken?

Als u het niet op de spits wilt drijven, zou ik het gewoon stiekem doen. Vaak zijn dat maar simpele sloten. Kijk naar het merk en haal een nieuwe bij de bouwmarkt.

Ook bij mij komt zo'n slimme meter er niet in, maar mijn kast zit gelukkig binnen;-)

Er is helemaal niets slims aan zo'n ding. Grote onzin.

pi
door pieterwolters - Jan 30, 2015 om 17:49
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jangmcoolen schreef op vrijdag 30 jan 2015, 13:03].
Nu hoor ik dat er nieuwe slimme energiemeters geplaatst gaan worden die behalve het verbruik nog veel meer zaken kunnen en gaan bijhouden, maar die bovendien zeer privacygevoelig zijn o.a. aantal malen douchen en nog veel meer.

Klok en klepel. Een slimme meter ziet echt niet dat je aan het douchen bent. Hoogstens dat je gas, elektriciteit en water gebruikt. Wat daar privacygevoelig aan is zie ik zo gauw niet. Door de supermarkt lopen met je boodschappenmandje is privacygevoeliger: aan de hand van de inhoud kan je heel makkelijk concluderen of iemand alleen is, tweeverdiener, een klein of groot gezin heeft, etc. En het gekke is dan niemand daar moeite mee heeft.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2015 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

Zeker wel, daar leg ik een kleedje overheen.

komsja
door komsja - Jan 30, 2015 om 18:45
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Met die slimme meters word wel degelijk inbreuk gemaakt van de gebruiker.
Ik heb,en zal never nooit zo,n slimme meter accepteren,maar wat ik sinds de nieuwe keuken(die iedereen hier in de flat heeft gekregen) wel heb is een warmwater meter die op de liter nauwkeurig aangeeft hoeveel warmwater ik gebruik en die meter word eens per jaar voor de eindafrekening op afstand uitgelezen door de ISTA ,dat betekend ook dat ze niet alleen je jaarverbruik kunnen zien maar ook je dagelijkse etc etc gebruik kunnen uitlezen,ik vind het met al die moderne op afstand uitleesbare meters veel en veel te ver gaan,Wat ik per jaar verbruik is prima want dat is nodig om een eindafrekening te kunnen maken,maar dat ze ook kunnen zien wat je op bijvoorbeeld de maandag of op de dinsdag verbruikt vind ik echt te ver gaan.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 31, 2015 om 14:03
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ging met het slot er vanuit dat het Uw woning was,,,, maar de trap/lift is algemeen.

Vele hebben een meter buiten de woning en dat zijn meestal matige sloten.

Echter, de netbeheerder wil niet dat je spullen op gaat slaan...
Meestal is het een berging waar tussen de meter zit maar het mag niet!

Ik ben zelf ook in overtreding, schoenen uit het zicht, stofzuiger + zakken en nog divers gereedschap...

Maar het mag niet en dat 99% het wel doet nog niet legaal.
Mijn kast zit in huis dus veilig maar een openbare ruimte zoals vele appartementen, zowel koop als huur hebben dit en soms is de kast samen met buren...
Dan zitten er meerdere stroom & Gas meters bij elkaar, vaak beneden op begane grond en onder meerdere water meters.
Dus wat gebruiken je buren, je kunt het zo lezen...
Dat scheelde vele trappen lopen voor controle/opname, en mijn zoon in Delft, student heeft dit ook voor 9 woningen dus daar kan nauwelijks iets in!

Wel is die deur altijd los, makkelijk omdat de laarzen en paraplu bak in de deur zitten, dus echt open en het slot werkte al jaren niet meer, daarom een kruk en verder niets meer....

Ze hebben dus een sleutel voor gezamenlijke deur beneden en deze kast en kostbare spullen, die horen daar niet....

Een meterkast is dus uitsluitend voor meters en een modem voor TV & Internet word gedoogd, net als een opgerolde slang voor auto wassen en zo.. maar officieel is het alleen meterkast!

In Uw geval dus openbare ruimte mag je het slot dus niet vervangen...

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2015 om 14:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tot15

De Ts heeft een eigen kast met daarin alleen zijn meter. Dus niets delen met de buren.

ja
door jangmcoolen - Jan 31, 2015 om 14:38
77 Antwoorden / 12 Vragen

@TOT15KARAKTERS
Bedankt voor uw reactie, maar 98% van wat je schrijft heeft helemaal niets met het onderwerp te maken.
Ik herhaal: ik heb een appartement op de 6e etage. Mijn meterkast zit buiten mijn voordeur naast de lift in de zogenaamde algemene (niet openbare) ruimte. Die kast is alleen van mij en ik heb een sleutel..
Nu komt de gemeente en energie-instantie daar ook in.
Mijn vraag: is dat terecht? en moet ik dat toestaan?

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2015 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De algemene toegang tot uw appartemengebouw zal ook wel met een deur met slot zijn afgesloten. Hoe komt de gemeente of die energieboer dan binnen? Hebben zij daarvan ook een sleutel?

En dat kunnen ze misschien wel makkelijk vinden, maar laten ze dan maar eens aangeven waarom u daartoe verplicht zou zijn.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 31, 2015 om 21:24
2189 Antwoorden / 14 Vragen

52 woningen dus 52 sleutels?

Ik vermoed dat je moeiteloos die van je buren ook kan zien....
1 of 2 sleutels en daarmee gaat het dicht.

Ik vermoed een kastdeur slotje waar je het sleutel nummer ook vaak via binnendeuren kan tegenkomen....

En het is nog steeds, een meterkast is geen berging dus gelden er andere regels dus ze mogen er gewoon in...