ni
door nijmegen Jan 15, 2005 om 17:50
Huishouden & energie

Bankstel

Op 8 juni 2001 heb ik een Pull-Up lederen bankstel gekocht bij firma .... in Nijmegen.

En deze is bezorgd op 10 augustus 2001.

Drie jaar later op 19 augustus 2004 heb ik een klacht ingediend bij
deze firma. De bank begon verschijnselen te vertonen van loslatend
leer. Op schouderhoogte en op de andere gedeelte op het zitvlak.
De firma ... zou contact op nemen met de fabrikant. Dit omdat het
bankstel nu dus buiten de garantie periode viel. Na lang wachten en
diverse telefoontjes gepleegd te hebben kregen wij eindelijk een
reactie.(vakantie periode werd er gezegd, late reactie)  De firma
zou een schade expert langs sturen. Ook daar ging een aantal weken
overheen. totaal dus 4 maanden later. De schade expert mocht geen
uitspraak doen tijdens zijn bezoek, maar gaf aan op een briefje wat hij
achter liet :"mogelijk inwerking van buitenaf" begreep er niets van.Wij
hebben de bank altijd netjes en correct verzorgd. En zelf de laatste
weken niet meer opgezeten omdat de bank aan onze kleren bleef
vastplakken. Maar de firma zou wel met ons contact op nemen zodra hij
de uitslag van zijn bezoekje aan ons had doorgesproken met de firma ...
Nou zelf maar weer eens gebeld. was inmiddels twee weken later.
dhr..... nam op. "transapratievocht" zei hij dat was de uitslag van de
schade expert. U krijgt geen vergoeding. Dus m.a.w. ik mag zelf voor de
kosten opdraaien. Hij vertelde natuurlijk gelijk wat het ons zou gaan
kosten.

Op 20 december 2004 in de pen geklommen en een brief (aangetekend)
verstuurd met de uitleg wat ik van deze situatie vond.  In deze
brief heb ik gevraagd om binnen twee weken schriftelijk te reageren op
mijn brief, maar weer na twee weken niets. 11 januari 2005 een
herinneringsbrief verstuurd, en op heden niets meer gehoord van deze
firma. Heeft iemand een tip voor me??  p.s. in mijn brief heb ik
verwezen naar artikel 17 lid 1 en 2 van boek 7 (Burgelijk Wetboek).
Groetjes Patrick en alvast bedankt voor de eventuele reacties.

4638 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 16, 2005 om 10:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Patrick,

Ik heb niet zo'n leuke boodschap. Je hebt het bankstel vóór 1-5-2003 gekocht. Deze datum is de datum waarop de nieuwe consumentenwet Koop en Garanties is ingegaan. Dat houdt dus in dat je geen rechten kunt ontlenen aan deze nieuwe consumentenwet. Deze geldt uitsluitend voor goederen en/of diensten die op en na 1-5-2003 afgesproken en/of gekocht zijn. Het heeft dan ook geen enkele zin om te verwijzen naar art.17 lid 1 en 2 van het Burgerlijk Wetboek. Het enige waar je op terug kunt vallen is de garantieregeling die je destijds in juni 2001 met de verkoper hebt afgesproken. En dat is naar mijn inschatting waarschijnlijk een fabrieksgarantieregeling die op dit moment niet meer van toepassing is. Wat over blijft is, dat jij met de brokken zit. Wellicht biedt een goed gesprek met de verkoper nog uitzicht op een redelijk oplossing van dat probleem. Ik zou het in elk geval proberen, want als je niets doet krijg je ook niets. Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2005 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ton,

Bedankt voor je snelle reactie. Uit jouw verhaal maak ik dus op dat ik
géén recht meer  heb op een vergoeding cq hetstel van mijn
bankstel. Op het internet ben ik het volgende artikel tegen gekomen:
http://www.sgc.nl/commissie.asp?commissie=4&artikel=777

Een uitspraak over wellenswaar een fauteuil maar toch hetzelfde
probleem. In deze uitspraak wordt (dacht ik ) niet verwezen naar de
nieuwe consumentenwet. In jouw antwoordt geef je ook aan om met de
verkoper om de tafel te gaan zitten. Ik ben meerdere keren langs
geweest. Maar hij houd zich toch aan de uitspraak van Pos
Polsterservice, de schade expert die is langs geweest. Rond de € 600
(ik dacht zelfs per zit/rugvlak) dat waren de reparatiekosten en het
enige wat hij me wilde mededelen over de rest deed hij geen uitspraak.
"Of het wel normaal was dat naar drie jaar een bankstel mocht gaan
slijten bij correct gebruik".

Ik vraag me ook af waarom ik geen antwoord krijg op mijn brieven? Dat is toch het minste wat je kunt doen?

Kan ik me anders beroepen op art. 7:17 Burgerlijk Wetboek?

Groeten.

Patrick.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2005 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag nijmegen,

Een beroep doen op artikel 17 uit boek 7 heeft geen zin, omdat op de aankoopdatum van je bankstel deze wet nog niet bestond. Je kunt dus alleen rechten ontlenen aan de garantieregeling en de destijds vigerende consumentenwet. Deze heb ik zelf niet meer beschikbaar. Overigens kun je wel in beroep gaan bij de geschillencommissie wonen zonder verwijzing naar de nieuwe wet maar met andere argumenten die gestoeld zijn op redelijkheid en billijkheid. Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2005 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

POS is een professioneel bedrijf wat een goede service verleent. Meestal... weet men wel waar men het over heeft. Als u de bank van 2001 tot 2004 heeft gebruikt zonder problemen is het aannemelijk dat de kwaliteit van het leer en de toplaag goed was.

Als min of meer spontaan de toplaag plakkerig wordt en gaat schilferen is vaak een verkeerd onderhoudsmiddel gebruikt. Ook medicijngebruik is een veelgeziene oorzaak (meestal op plaatsen waar de huid contact maakt met het leer dmv zweet) Het tijdstip van de klachtmelding zou er ook op kunnen duiden dat de zomer (lees zweet) een mogelijkheid zou kunnen zijn.

Mogelijk is men bereid om het bankstel te herstofferen, Pull-up is redelijk kleurvast zodat misschien alleen bepaalde delen vervangen hoeven te worden. Misschien is men zelfs bereid dit tegen kostprijs te doen...?

ve
door verwijderd - Jan 22, 2005 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Zweet" dit is ook de reden waarom ik dus al gelijk bezwaar heb gemaakt in mijn brief.

Want daar werd ik dus pissig om.

Ik werk 36 uur p/w. Daarna is computeren een grote hobby van me per dag
ongeveer een a twee uurtjes per dag daarna sport ik nog anderhalf uur
per dag(en ga natuurlijk niet met mijn natte kont op de bankstel zitten
natuurlijk is niet eens lekker), dus m.a.w. ik heb in al die jaren niet
echt intensief gebruik gemaakt van mijn bankstel.  En ook correct
verzorgd met Wax It For Pull-Up Leather. Maar het begon op kleine
plaatsen. Eerst een soort kleine litteken en daarna begon het bankstel
spontaan te plakken aan mijn kleding. Het leer daar is niks mis
mee(denk ik) het laagje(beschermlaagje denk ik) wat op de bank zit werd
gewoon zacht op diverse plaatsen.  Ik heb zelfs de firma in
Nijmegen een stukje gegeven. Maar dan nog iets, Door Ton wordt er
verwezen naar de nieuwe wet (die ik dus volgens hem onterecht in de
brief heb vermeld) maar waar ik eigenlijk op doel is "voor de nieuwe
wet aangeschaft blijk je dus stoepgarantie te hebben op je aangekochte
produkten". En daar ben ik het dus niet mee eens. Het feit dat deze
firma nog niet op mijn brieven heeft gereageerd zegt mij al genoeg.

Ik ben in overleg met een collega van mij over wat ik nu uiteindelijk het beste kan doen.

Bedankt voor jullie reacties trouwens.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2006 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toevallig heb ik een vergelijkbare klacht. Wij hebben een zadel-leren bankstel dat wel ziek lijkt. Op de plaatsen waar mijn man zijn hoofd legt zijn plakkende plekken ontstaan. Op armleuningen en zitvlakken begint de bank ook vreemd korrelig te worden). Afgelopen vrijdag heb ik de klacht voorgelegd bij Marco Leer in Breda - een soort "leerdokter" die krijgt de klacht ca. 10x per week.

Er is een nieuwe leersoort gemaakt van leer dat vermaald is en met lijm op doek gelijmd is. (Vergelijkbaar met spaanplaat) Rond 1999 werd dat behoorlijk duur verkocht met de aanbeveling dat het onverwoestbaar was. Al deze banken en stoelen blijken na 5 tot 8 jaar problemen te vertonen. Het leer wordt korrelig, plakkerig, verandert van kleeur en hoe meer je het probeert te verhelpen hoe sneller het bergafwaarts gaat tot het scheurt.

Volgens Marco-leer mag het leer genoemd worden omdat er meer dan 80% leer in zit. (Die rechtzaak is al geweest).

Ik heb er grote problemen mee dat ik 2x zoveel als normaal heb betaald voor een onverwoestbare bank die na 6 jaar al bij het grof vuil kan. Volgens mij hoef ik niet te vragen naar de garantie maar valt dit onder de verborgen gebreken (je mag toch aannemen dat een leren bank meer dan 6 jaar meegaat).

Ik ben benieuwd of je hier iets mee kan!

Succes!

ve
door verwijderd - Aug 30, 2011 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier na 5 jaar een reactie op luckyjo op het artikel van 20-10-2006.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn zadelleren bankstel van seats & sofa's, gekocht in 2003.
Ik vraag mijzelf af hoe dit is verlopen voor luckyjo.
Ik hoop wat te horen.