ke
door kessel45 Aug 3, 2008 om 16:41
Huishouden & energie

Behang

Wij hebben enkele dagen geleden onze woonkamermuur met grijs behangen met vliesbehang. Het plaksel kan men dan meteen op de muur aanbrengen. Opgelet dat de naden keurig tegen elkaar aansluiten en met een doekje glad gestreken. Maar langs de naden vormt zich toch een donkere streep. Snappen niet hoe dit kan en weet hier iemand misschien een oplossing voor of moet alles er af? (twee dagen erk én de nodige kosten). Heel graag zou ik het ei van Columbus van jullie vernemen.

3890 7 Rapporteer

kiran
door kiran - Aug 3, 2008 om 17:50
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@kessel 45

http://www.hornbach.nl/home/nl/html/fs_root_ext.html?url=http://www.hornbach.nl/internet/inhalte/nl-projects/197324c7ee929a6d41256d8200364eb2_steps1.html

Bovenstaande link betreft een hele verhandeling over het aanbrengen van vliesbehang. Misschien dat daar nog het een en ander aan tips uit te halen valt. Ook kan je daar evt. nog uw vraag kwijt ....

ke
door kessel45 - Aug 3, 2008 om 17:51
75 Antwoorden / 45 Vragen

Super bedankt Kiran. Heb al een mailtje verstuurd met mijn vraag. Als iemand het kan weten dan zijn "zij" het. Bedankt.

ridder_1
door ridder_1 - Aug 3, 2008 om 18:04
376 Antwoorden / 8 Vragen

ik denk dat het is ontstaan doordat bij het aandrukken met een doekje de lijm van de ondergrond tussen de naden is omhoog is gekomen elinks en rechts van de naad is blijven zitten. deze lijm is opgedroogd en zal een lichte verkleuring kunne opleveren.

VraagJe; Heeft u tijdens het behangen een droog of nat doekje gebruikt tijdens het aanbrengen ??

nu de lijm is hard geworden kunt u proberen met een schoon lapje met handwarm (lauw) water deze strepen nog te verwijderen. Kijk wel even uit of het vliesbehang dik genoeg is om de combinatie van poetsen en boenen en warm water te kunnen verduren. Begin met een stukje wat later niet zichtbaar is (achter de bank of zo) Ook kunt u een mailtje sturen naar de lijmfabrikant (perfax of bison of ???) zij kunnen u adviseren om deze strepen alsnog te laten verdwijnen.

ke
door kessel45 - Aug 3, 2008 om 20:13
75 Antwoorden / 45 Vragen

Bedankt Ridder. We hebben na het plakken meteen met een vochtig doekje over de naden gepoetst.  Toen we de strepen zagen naderhand hebben we nogmaals (ja achter de kast) met een goed hete doek gevreven en erover heen gerold met een roller. Mocht er plaksel achter zitten, dan kon die weer dun worden door het warme doekje en uitgerold worden, maar helaas. Heb ook al een mail geschreven naar een behangfirma (idee van Kiran) en ga Perfax zéker aanschrijven. Bedankt voor je informatie. Ineke

be
door bertawrvb - Aug 4, 2008 om 21:00
4 Antwoorden / 0 Vragen

Van het behang wat over is met schuurpapier wat eraf schuren en het schuursel opvangen. Vervolgens de donkere plekken insmeren met lijm en het schuursel erop blazen of erop drukken.

Eerst uitproberen op een plek, bv achter een kast of gordijn, die niet zo in het zicht is.

ridder_1
door ridder_1 - Aug 4, 2008 om 21:53
376 Antwoorden / 8 Vragen

@ bertawvrb

heb ik in het verleden ook eens geprobeerd, maar is een heidens karwei en wordt visueel niet mooi genoeg.

aangezien het grijsbehang is (misschien is het zilver of aluminium look) denk ik dat er kleine metaaldeeltjes in het behang zitten. Door de zuurgraad van de opgedroogde lijm, worden delen in het behang geactiveerd die de zwarte strepen geven. je zou ook eens kunnen proberen een stuk keukenrol op de plek te houden en met een lauw strijkijzer de strepen weg te halen, ook alweer eerst een proefstukje doen natuurlijk.

vu
door vutter59 - Aug 5, 2008 om 11:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een orzaak van bruine naden kan zijn dat er veel nicotine in de muur zit. Door de natte lijm trekt de nicotine door de naden naar de oppervlakte vandaar deze verkleuring.Probeer een stukje te behandelen met verdund bleekwater.