pl
door ploegaert Apr 5, 2017 om 21:07
Huishouden & energie

Behang van gipswand verwijderen

wij gaan verhuizen naar een koophuis en hebben daar een paar wandjes
waar het behang van gipsplaat willen verwijderen zonder de papieren top laag van de
gips plaat te beschadigen.

21973 8 Rapporteer

getty
door getty - Apr 5, 2017 om 21:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon met een plamuurmes voorzichtig afsteken?
Anders zo'n stoomapparaat huren.

ne
door neodutchio - Apr 5, 2017 om 21:12
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Ligt er aan wat voor behang het is en of het splitsbaar is. Anders idd met stomer aan de slag.

gerbera
door gerbera - Apr 5, 2017 om 21:50
7372 Antwoorden / 14 Vragen

In tegenstelling wat beweerd wordt mag u geen stoomapparaat gebruiken. Hiermee beschadigd u ook de papierlaag van de gipsplaat.
In de meeste bouwmarkten is behangafweekmiddel verkrijgbaar, dat u zonder schade voor de plaat kan gebruiken.

audb
door audb Apr 7, 2017 om 13:51
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Is gewoon gedistilleerd water met groene zeep dat tast dus ook de papier laag van de gips plaat aan.

gerbera
door gerbera Apr 7, 2017 om 15:36
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@AUDB, Gek hé is speciaal voor gipsplaatwanden en dan zou het schadelijk zijn voor de gipsplaat.! Het lost de lijmlaag op waardoor behang makkelijk te verwijderen is zonder de papierlaag van de plaat (die best wel wat kan hebben) op te lossen.

jo
door joskaa - Apr 7, 2017 om 11:31
80 Antwoorden / 44 Vragen

Gerbera geeft het juiste antwoord: absoluut geen stoomapparaat gebruiken en ook niet afsteken. Ik heb mijn zoon een keer geholpen met het opnieuw behangen van een gipsplatenwand; lastig klusje.

mo
door moetdat - Apr 7, 2017 om 11:47
105 Antwoorden / 19 Vragen

Misschien is de wand door de vorige bewoners geinpregneerd, zo ja dan valt het waarschijnlijk wel mee met losmaken.
Zo niet geinpregneerd, dan ben je wel even bezig.

aaromijn
door aaromijn - Apr 7, 2017 om 16:05
37 Antwoorden / 9 Vragen

Er zijn middelen in de handel om dit veilig te doen. Ga naar een behang- of schildersbedrijf of kijk op internet.

ge
door gewicht - Apr 7, 2017 om 19:05
170 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals al eerder geschreven geen stoom of zomaar even met het plamuurmes.
Gewoon kleine oppervlakken voorzichtig nat (kan gewoon water zijn) maken en losweken en dan lostrekken of afsteken, Bij duplexbehang gaat dat vrij makkelijk maar bij het dunne vliesbehang een ramp. Sommige delen krijg je er gewoon niet af.
Het grote probleem is namelijk dat je overal dezelfde laag er af moet halen. De gipsplaat moet weer geheel egaal zijn. Als je bv bij duplex hier en daar de onderlaag ook afscheurt zie je dat er doorheen als je weer opnieuw behangt. Dat is enigzins te versluieren als je ,wanneer je opnieuw gaat behangen, daar dik en meestal duur behang voor gebruikt.
Je moet geduld hebben en veel tijd maar vooral ook veel geluk.