to
door tohadusa Nov 24, 2003 om 19:11
Huishouden & energie

Bitume

Van de zomer een erker laten plaatsen,met bitume dak, dit dak ligt waterpas,zodat er altijd 5 cm water op staat,is dit volgen regels, en kan het kwaad dat er langdurig water op staat?

1940 4 Rapporteer

sir.kiekeboe
door sir.kiekeboe - Apr 16, 2004 om 12:11
91 Antwoorden / 0 Vragen

Ieder plat dak dient een hele kleine afloop te hebben richting het afvoer punt.
U geeft aan dat dit niet het geval is en dat er minimaal 5cm water op het dak blijft staan na een regenbui.
Dit heeft nadelige gevolgen voor uw dak omdat er altijd extra gewicht op ligt wat niet nodig zou moetten zijn. reken maar na 10x10x10cm is gelijk aan 1L water en weegt 1Kg.
Meet de oppervlakte van het gebied waar het water blijft staan en deel dat door 200 en u weet hoeveel extra gewicht er op uw dak ligt.
Nadeel: uw dak gaat langzaam maar zeker in het midden door hangen en als het een grote overspanning is zonder extra ondersteuning kunt u op den duur een lek verwachten wat als minste gezien mag worden. Het ergste geval is namenlijk dat het hele dak naar beneden komt wat al een paar keer gebeurt is bij een paar grote bedrijven.
Mijn tip: Neem contact op met het bedrijf die het dak voor het laatst inorde gemaakt hebben en vraag hun om dit stuk in orde te maken.
Laat ze dan ook meteen even kijken naar het afvoerpunt opdat deze niet een iets tehoog geplaatst is waardoor het water zondermeer niet weg kan.
Veel suc6

r.
door r.weijers - Apr 16, 2004 om 12:11
30 Antwoorden / 1 Vragen

Als aannemer heb ik veel met deze discussie te maken.
Vooropgesteld kan het geen kwaad voor het bitume en zal ook de levensduur van het pruduct niet benadelen.
Verder is er een goed bijkomstigheid dat waneer er water op het dak staat het (gekoeld) zal worden waneer er een volle zon op staat. dit bevorderd de levensduur alleen maar.

Wel is het natuurlijk zaak dat de constructie welke gemaakt is het gewicht van het (extra)water kan dragen.
Dat is alleen te zien als ik de constructie zou zien maar gezien het een erker is ben ik daar zeker niet bang voor.
om dus op uw vraag een antwoord te geven het kan geen kwaad dat er langdurig water op staat voor de duurzaamheid van de bitume ( de constructie en de grote van het dak zijn bepalend voor het effect op het dan daar zou ik meer willen weten hoe breed en hoe diep de erker is en dan met een berekening aan te tonen of het wel of niet kan.

ra
door raijmond - Apr 16, 2004 om 12:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

wat betreft het water op het dak,
dat kan een probleem veroorzaken in de zin van de zuurvorming hiermee bedoel ik dat er door de dakbedekking (A.P.P.) een bepaalde zuurgraad onstaat als het in aanraking komt met water als dit water wordt afgevoerd via de hemelwater's is er niets aan de hand maar als dat blijft liggen kan dat een probleem veroorzaken denk ook bevoorbeeld eens aan bladeren op het dak die zorgen ook nog eens voor een hogere zuurgraad dus water op het dak is geen garantie dat je dak langer mee gaat.

ba
door basixs - Apr 16, 2004 om 12:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

Op zich kan het water op uw dak geen kwaad. Maar het hoort niet. Zeker omdat zo'n behoorlijke hoeveelheid is. Normaal gesproken ligt een mastiek dak 1 cm per meter op afschot. Een dak waterpas leggen in plaats van afwaterend is dus ongebruikelijk. Waarom? omdat anders tijdens regen en wind het water (capilaire werking) Het wordt omhoog geblazen tegen uw gevel en zou in uw pand zou kunnen komen. Als een dak goed gelegd is wordt het merendeel van het water snel afgevoerd dmv een hemelwaterafvoer. Ik zou dus eerder het probleem zoeken in de uitstroom van het water. Zit de opening niet te hoog? De opening hoort namlijk op gelijk niveau te zitten met de dakbedekking. Zelf ben ik er geen voorstander van dat er water op een dak blijft staan, als dit echt goed zou zijn zou het wel standaard worden uitgevoerd in de bouwwereld. Ik zou een onafhankelijke loodgieter of dakdekker om advies vragen en hem om een schriftelijke bevestiging vragen. Hiermee kunt u naar het bedrijf dat de dakbedekking heeft aangelegd. Als blijkt na, beoordeling van het onafhankelijke bedrijf dat er constructief een fout is gemaakt, dan zal het bedrijf dat de dakbedekking heeft aangebracht de zaak alsnog moeten oplossen.