an
door andrea Aug 25, 2008 om 17:11
Huishouden & energie

Boomwortels

Van onze boom in de voortuin lopen er nu wortels door onder het trottoir. Daardoor komen er enkele tegels naar boven.Wij zijn bang dat mensen hier over kunnen vallen. Wie is verantwoordelijk hiervoor? De Gemeente omdat die de eigenaar is van de stoep, of wij omdat het onze boom is? Wie moet dan de herstel kosten betalen?

2261 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 25, 2008 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@andrea

Eerlijk gezegd, geen flauw idee wie daarvoor moet opdraaien. U zou kunnen informeren bij uw Gemeente.

Heb zelf een paar jaar terug met hetzelfde probleem te maken gehad. Opgelost door de tegels eruit te halen, de wortel met bijl te lijf te gaan, zodat hij onder het maaiveld zit, en dan de tegel er weer netjes bovenop. Misschien een ideetje? Kost alleen wat eigen energie!

ve
door verwijderd - Aug 25, 2008 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag andrea,

Juridisch gezien ben jij verantwoordelijk en aansprakelijk. Weet de gemeente hiervan, dan zijn ze overigens wel verplicht om het probeem (op jouw kosten) op te lossen. Doen ze dat namelijk niet, dan is er sprake van gedeeltelijke verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Aug 26, 2008 om 06:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Enkele steunwortels van uw boom drukken de stoeptegels omhoog en dat probleem verhelpen zal mogelijk het eind van de boom betekenen. Meldt het probleem bij de Dienst Stadsbeheer van de gemeente en als ze komen om het te bekijken vraag dan advies over snoei of aanvraag voor een kapvergunning. Als de steunwortels namelijk aan een zijde worden doorsneden of gekapt dan zal de boom wellicht in onbalans komen.