pi
door pielo Dec 19, 2022 om 17:03
Huishouden & energie
Brandmelder

Hallo ik heb sinds kort FireAngel ST-620 brandmelders.
Nu door dat waar ze hangen het momenteel denk ik te vochtig is  want zet in de gang en slaapkamers nooit een verwarming aan .
Maar nu gaan  die dingen steeds af ...nu heb ik ze er even van het plafon gehaald omdat ik las dat die dan tijdelijk uitstaat .
Wat kan ik daar aan doen ....zonder wat sommige mij zullen aanraden de verwarming  aan zetten maar die staan daar al 25 jaar uit .

1239 8 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 19, 2022 om 17:12
11569 Antwoorden / 51 Vragen

probeer eens een goedkope brandmelder met een 9 volt batterij, hier ook een 10 jaar batterij (binnen 6 maanden piepen) vervangen door een 9 volt systeem.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 19, 2022 om 17:16
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik begrijp uit uw vraag dat u de brandmelders mogelijk niet op een goede plek heeft hangen en indien er er meerdere heeft in ieder geval ophangen  woonkamer hal, keuken van belang is (en tegen het plafond) Daarnaast de opmerking dat een brandmelder niets maar dan ook niets met vocht heeft te maken. Zij zijn bedoeld om eventuele rook  (en eventueel ook om CO2) te indecteren en dat kan ook in vochtige ruimen gebeuren. Temperatuur heeft daar op zich niets mee te maken.

Blijft de vraag waar u dan 'het aapje brood'heeft gelezen dat zij tijdelijk uitstaan indien er niet wordt verwarmd? Zij staan uitsluiten uit indien de batterij/accu leeg is en dat is te ciontroleren door op de controleknop te drukken. Of anders gezegd, heeft daadwerkelijk wel gecontroleerd of zij uit staan.

Kort gezegd: laten hangen en af en toe controleren!  Zie ook nog: //www.rookmelders.nl/artikel/waar-plaats-ik-mijn-rookmelders

pi
door pielo Dec 19, 2022 om 17:30
3 Antwoorden / 3 Vragen

De rook melders zijn opgehangen door de woning bouw en met of ze uitstaan ...las ik dit De melder moet correct bevestigd zijn op de montageplaat voordat u hem kunt testen. dus ga ik er van uit nu ik ze er af heb gedraait en op de keukentafel heb liggen dat ik straks rustig weg kan gaan zonder dat ze ineens toch afgaan

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 19, 2022 om 17:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als uw verhuurder ze heeft geplaatst: Laten hangen waar ze hangen! Zo u ze weghaalt en er zou iets gebeuren onverhoopt is het risico geheel voor U!

De verhuurder is wettelijk verplicht om ze op te hangen. En melders gaan uitsluitend af als er werkelijk rook of CO2 wordt gesignaleerd en zo maar afgaan kan dus niet. Dat zou alleen kunnen indien er ites brandt terwijl u weggaat.

Herhaald, zoals u kennelijk nu handelt is het risico geheel voor u indien er onverhoopt toch brand ontstaat of CO2 zich ophoopt om reden niet door u direct veroorzaakt.

ju
door juliomariner Dec 19, 2022 om 18:04
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Rookmelders reageren alleen op rook, CO melders op koolmonoxide. Koop nooit een combi. De rookmelder moet namelijk op het hoogste punt hangen terwijl een CO melder ongeveer 1 meter boven de bodem moet hangen.
Als je dus een combi melder op het hoogste punt hangt is de CO concentrati vaak al dodelijk voor de melder afgaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 19, 2022 om 18:06
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een Ps. de melders zijn eigendom van de verhuurder en door de verhuurder geplaatst. Zelf weghalen betekent dan ook dat u verantwoordelijk wordt gesteld indien..... .

Gr
door Grunn1 Dec 19, 2022 om 19:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@juliomariner, een co melder moet je niet op 1 meter hoogte hangen maar hoger.

IN EEN RUIMTE MET EEN GASTOESTEL (MOGELIJKE CO-BRON)

Aan het plafond
-Op een horizontale afstand tussen 1 en 3 meter van de CO-bron.
-Centraal in de ruimte.
-Op minimaal 30 centimeter van omliggende muren.
-Niet naast aanwezige luchtinlaten of luchtuitlaten of andere objecten aan het plafond.
Aan de muur
-Als installatie aan het plafond niet mogelijk is, kunnen CO-melders aan een muur worden bevestigd.
Plaats deze melders tussen 15 en 80 centimeter van het plafond, maar wel hoger dan de bovenzijde van aanwezige deuren en ramen.
– Op een horizontale afstand tussen 1 en 3 meter van de CO-bron.
-Niet naast luchtinlaten of luchtuitlaten.
-Niet achter objecten zoals gordijnen en kasten.
Bij een schuin plafond
-Op een horizontale afstand tussen 1 en 3 meter van de CO-bron.
-Plaats de melder aan de hoge zijde van het schuine plafond.

IN EEN RUIMTE ZONDER EEN GASTOESTEL

Slaapkamers

Op (minimaal) ademhoogte

– In slaapkamers is ademhoogte de hoogte waarop men slaapt.
– Niet naast luchtinlaten of luchtuitlaten.
– Niet achter objecten zoals gordijnen en kasten. Overige ruimtes op (minimaal) ademhoogte
– Afhankelijk van activiteiten in de ruimte komt ademhoogte overeen met zit- of loophoogte.
– Niet naast luchtinlaten of luchtuitlaten.
– Niet achter objecten zoals gordijnen en kasten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 19, 2022 om 21:40
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@GRUNN1 geheel correct al is het hier een feit dat vraagstelster de door haar verhuurder geplaatse brandmelders verwijderd op dat zij niet afgaan tijdens afwezigheid, zie zeze quote van haar: ' dus ga ik er van uit nu ik ze er af heb gedraait en op de keukentafel heb liggen dat ik straks rustig weg kan gaan zonder dat ze ineens toch afgaan'. De bedoeling is en blijft dat ze wel afgaan, ook bij brand tijdens afwezigheid.

ju
door juliomariner Dec 20, 2022 om 07:57
1330 Antwoorden / 2 Vragen

@Grunn, tijdens de jaarlijkse BHV herhaling krijgen we te horen dat de COmelder op 1 meter hoogte moet hangen vandaar mijn opmering. Waar hij in ieder geval niet m,oet hangen is tegen het plafond. Als de CO melder dan afgaat is de hele ruimte al vol met CO en dit is dan al dodelijk.

Gr
door Grunn1 Dec 20, 2022 om 10:14
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@heremietkreeft, weet ik maar onjuiste informatie over het plaatsen van een koolmonoxide melder is niet goed vandaar mijn reactie

@juliomariner, ben zelf ook bhv'er maar mij is nooit verteld dat 1 meter de juiste hoogte is en dat is die ook niet zeker niet als de cv ketel hoger hangt.

sira
door sira - Dec 19, 2022 om 17:28
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Als de brandmelder aan het plafond van het hoogste punt hangt, trekt de warmte van de benedenverdieping automatisch al naar boven. Zelfs als dat niet zo zou zijn, maakt het voor de melder niets uit.

Staat de keuken soms in verbinding met het trapgat? Dan kan het zijn dat hij reageert op bak- en braadluchtjes (ik weet even niet hoe ik dit goed kan omschrijven). De brandmelder destijds van mijn moeder had daar ook last van, haar brandmelder was zo gevoelig dat als zijn ging bakken in de koekenpan de brandmelder afging.

Volg eerst het advies van Mahadma op en kijk hoe dat gaat.

pi
door pielo Dec 19, 2022 om 17:53
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ja zal morgen eerst ff de woningbouw bellen of ik er anderen mag neer hangen ....en de warmte van de benedenverdieping kan het niet wezen want mijn kachel heeft al van af mij niet meer aangestaan was om 7 uur weggegaan en om elf uur ging er eentje spontaan aan zei de buurman tot dat ik om 5 uur thuis kwam en heb had uitgezet ...maar bedankt voor het mee denken en nog een fijne avond

sira
door sira Dec 19, 2022 om 18:13
2362 Antwoorden / 24 Vragen

Dank je wel voor het terugmelden en ja, de verhuurder bellen is de correcte weg.

Be
door Ben22 Dec 19, 2022 om 18:26
57 Antwoorden / 6 Vragen

Het is beter om in de keuken een hittemelder op te hangen i.p.v een rookmelder.

sira
door sira Dec 19, 2022 om 18:32
2362 Antwoorden / 24 Vragen

@Ben22
Ik neem aan dat je reactie voor mij is. Mijn moeder had de rookmelder aan het plafond boven het trapgat hangen. De keuken had een open verbinding met de gang en de gang met de trap. Met koken had ze geen probleem, maar zodra ze speklapjes of spekjes ging bakken, begon de rookmelder

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 19, 2022 om 21:42
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u ze als teruggeplaatst? Ik hoop van harte van wel! Ze zijn, herhaald op basis van wettelijke verplichting geplaats en ook bedoeld om af te gaan indien er onverhoopot brand is en u niet thuis bent.

gerbera
door gerbera - Dec 19, 2022 om 22:14
7373 Antwoorden / 14 Vragen

Dat ze in onverwarmde ruimte hangen mag het probleem niet zijn heb ik nml ook en het klopt dat als u ze van de montageplaat haalt dat ze dan uitgeschakeld zijn. Verder wordt geadviseerd geen optische maar thermische melders te hangen in een vochtige ruimte omdat de thermische op temperatuur reageren en de optische alleen op rookontwikkeling. Echter is de vraag of ze wel geactiveerd zijn, normaal gesproken moet u ze activeren door de testknop even ingedrukt te houden totdat ze gaan piepen.

rj
door rjw - Dec 19, 2022 om 23:00
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Als er zoveel vocht is dat een brandmelder af gaan moet je misschien toch eerst eens naar dat vocht kijken. Dat is niet goed voor het huis en ook niet echt gezond.

Franske1958
door Franske1958 - Dec 20, 2022 om 07:53
433 Antwoorden / 2 Vragen

ook ik had last van zeer vaak een brandmelder die erg vaak onterecht afging. Het ding open gemaakt, ja ik ben elektronicus, en
na onderzoek bleek dat de melder niet helemaal vlak tegen het plafond zat waardoor er een kiertje zat tussen de melder en het
plafond. Dit kiertje bleek een zeer grote aantrekkingskracht te hebben voor een paar spinnen. De melder terug geplaatst maar dan
met tussen de melder en het plafond een paar strookjes tochtstrip om die kiertjes dicht te maken. Probleem was opgelost.

Janzegt
door Janzegt - Dec 20, 2022 om 08:52
134 Antwoorden / Vragen

En wat is de ervaring van de andere huurders?  Gaat de melder ook bij hun af?
En heb je al geprobeerd om een rookmelder op die plek te installeren?
Ga ook terug naar de woningbouw vereninging. Zij hebben ze geïnstalleerd en de plek bepaald.
Vind hier een handleiding van dit type. Dit type melder is niet geschikt voor ruimtes waar veel vocht is, zoals douches en badkamers. Niet verwarmde ruimtes zoals gang of slaapkamer halen echt niet de vochtigheid van een douche of badkamer. Bovendien bent u niet de enige die nooit verwarming in gang en slaapkamer aanzet en wel rookmelders heeft.
Stof en warmte vlagen zijn redenen van onterecht alarmeringen