Fr
door FrankvB Jul 6, 2022 om 22:34
Huishouden & energie

Budget Energie: maandelijkse saldering !

Budget Enegie gaat de spelregels zomaar aanpassen:

*Per 1 juli 2022 ontvangt een klant met een variabel tarief 50% van het leveringstarief per kWh als terugleververgoeding.
De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota

De teveel opgewekte energie in de zomer kan ik dus niet meer optellen bij de te weinig opgewekte energie in de winter.
Kan dit zomaar? Voor mij zijn het boeven :-)

Ik hoor graag uw reactie.

19408 20 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 7, 2022 om 00:07
2096 Antwoorden / Vragen

Net als iedereen moeten ze zich aan de wet houden en er loopt een stevige discussie hoe de wet gelezen moet worden. Ik vewacht dat daar een dezer dagen wel duidelijkheid over gaat komen van een bevoegde rechter en als men zich dan niet aan de uitspraak houdt is men een boef. Nu is het gewoon een prijsvechter waar u blijkbaar voor gekozen hebt, vrijwillig hoop ik dan wel.

ne
door neodutchio - Jul 7, 2022 om 08:09
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Wat gaf Budget Energie aan als antwoord op uw vraag? Hebt u ook al een eindnota gehad waar het verkeerd op stond?

Wat kan is dat er wel degelijk gesaldeerd word, maar dat het overschot verrekend word met het bedrag van de maand waarin het opgewekt is.

Maar stel gerust de vraag aan Budget Energie, of trek aan de bel als de eindnota niet klopt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 7, 2022 om 08:31
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U kreeg al enkele verwijzingen en ik wijs u ook op https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer en https://www.energieleveranciers.nl/service/geschillencommissie

 Ik neem aan dat het aan u bekend is dat op dit moment terugleveren aan het net grote problemen geeft m.b.t. de capaciteit maar dat stat hier dnk ik wel los van.

Indien de wijziging in strijd is met de contractuele voorwaarden betekent het wel dat er sprake is van eenzijdige wijziging en daarmee van wanprestatie en kunt u uw overeenkomst met budgetenergie om die reden doen beëidigen. Zie dan dit: https://www.wetrecht.nl/wanprestatie-wat-zijn-de-mogelijkheden/  Ben t lid van Vereniging Eigen Huis, schakel die dan in of benader (ook voor voorbeeldbrief) - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

So
door SoHumAs - Jul 16, 2022 om 08:55
1 Antwoorden / Vragen

Helemaal mee eens. Dit klopt van geen kant. Ik heb gisteren contact met BE gehad. Zij zeggen dat hierover nog geen uitspraak van de ACM is. Ik vraag mij ook af of dit wettelijk zomaar mag. Ondertussen krijg je als trouwe klant wel zogenaamd Trouwe Klant Voordeel van een paar cent. Dat lijkt leuk, maar is een sigaar uit eigen doos. Netto wordt je als klant gewoon bestolen. In de zomer kopen ze energie teurg voor de helft van het kale tarief en in de winter kun je hiervoor weer meer dan het dubbele betalen. Schandalig.

panter22
door panter22 - Jul 16, 2022 om 09:25
6599 Antwoorden / Vragen

Het zit hem dus in de maandelijkse tarieven die Budget energie hanteert.
Elke maand moet dan berekend worden hoeveel je verbruikt hebt na aftrek van de teruggeleverde energie.
En voor het overschot krijg je 50% van de normale energieprijs.
Dat bedrag en het overschot blijft staan tot de afrekening.
Maar nu als je te weinig opgewekt hebt.Hoe wordt dat berekend.
Als je een overschot hebt van een maand daarvoor, dan zal dat overschot gebruikt moeten worden.
Stel je hebt in juli 500 Kwh over.  Daar krijg je een bedrag voor.
In augustus kom je 100 Kwh te kort. Dat tekort wordt dan van je overschot afgehaald. Blijft over 400 tegen het tarief van juli.
Zoiets zal het moeten zijn. Per saldo kom je bij de afrekening precies goed uit.
Maar Budget energie zal duidelijker moeten zijn.

marita5
door marita5 Jul 16, 2022 om 09:32
11534 Antwoorden / 15 Vragen
panter22
door panter22 Jul 16, 2022 om 09:40
6599 Antwoorden / Vragen

@Marita5, je was mij voor. Ik kwam er ook achter en heb hem weggehaald. En iets geheel anders opgeschreven. Maar bedankt voor de goede link. Ik kon hem zo snel niet weer terugvinden.

Fr
door FrankvB - Jul 16, 2022 om 10:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb nu al spijt van mijn slimme meter. Zonder slimme meter kan BE immers niet maandelijks salderen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 16, 2022 om 19:00
2096 Antwoorden / Vragen

Zonder slimme meter had u deze contractvorm simpelweg niet kunnen kiezen.

rj
door rjw Jul 16, 2022 om 22:56
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Geen slimme meter willen is extreem kortzichtig. Slimme zijn een eerste stap naar een smart grid, wat in de nabije toekomst nodig is om efficiënt met energie om te gaan.

Fr
door FrankvB - Jul 16, 2022 om 10:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer gaat Kassa hier aandacht aan besteden op TV?

panter22
door panter22 Jul 16, 2022 om 10:54
6599 Antwoorden / Vragen

Denk eens even na voordat je wat gaat roepen. Lees de info. Er wordt gewoon per jaar gesaldeerd.https://www.budgetthuis.nl/energie/groene-stroom/terugleveren-salderen

panter22
door panter22 Jul 17, 2022 om 10:17
6599 Antwoorden / Vragen

Wat  je schrijft kan helemaal niet. Als je een vast contract hebt, dan wordt gesaldeerd en afgerekend 1 x per jaar.
Het overschot in de zomermaanden wordt verrekend met het tekort in de wintermaanden.
Heb je een variabel contract dan wordt gesaldeerd en afgerekend 1x per maand.
En moet je in december fors bijbetalen omdat je geen energie opwekt.
Dat zou een heel ander systeem zijn dan normaal.

getty
door getty Jul 17, 2022 om 11:17
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Vraag het ze,  dit is een forum , geen Kassa redactie

ro
door ronny530 - Jul 16, 2022 om 11:16
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Lijkt mij wel rechtsgeldig omdat het een terugleveringstarief betreft, u verkoopt de overtollige stroom die u opwekt aan Budget Energie en dan mag Budget Energie de prijs van die overtollige stroom bepalen. Het tarief is van toepassing voor klanten met een variabel leveringstarief en een maandelijks opzegbaar contract dat maakt dat als u het contract niet meer bevalt staat het u vrij om een andere energieleverancier te kiezen.

me
door mein33 - Jul 16, 2022 om 11:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR FRANKVB - JUL 16,

Ik heb nu al spijt van mijn slimme meter. Zonder slimme meter kan BE immers niet maandelijks salderen.

Het uitlezen van de slimme meter laten uitzetten, dan wordt het toch een zgn. "domme meter".  ;-))

1paul
door 1paul - Jul 17, 2022 om 07:49
3173 Antwoorden / 0 Vragen

lees dit eens:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009755/2021-07-01#Hoofdstuk3_Paragraaf5_Artikel31c

en deze:

https://maxius.nl/wet-belastingen-op-milieugrondslag/artikel50#:~:text=De%20belasting%20wordt%20geheven%20ter,aansluiting%20aan%20een%20CNG%2Dvulstation.

hier nog wat meer info:

https://www.rvo.nl/onderwerpen/zonne-energie/wetgeving

het lijkt erop dat onze wetgever vergeten is een termijn te benoemen waarin de salderingsregeling geld en dat word nu op het bordje ACM neergelegd, dien dus ook een klacht in bij het ACM en betaal ondertussen onder protest!

Al
door Alexde - Aug 1, 2022 om 14:46
2 Antwoorden / 2 Vragen

ook bij mij vanaf 1 juli 2022 50% teruglevering was voorheen bij Fenor die omgevallen is en wij moesten overgaan naar budget en in een variabel contract was aangeboden niets mis mee tot dat zij nu 50% vergoeden van de terug levering van teveel geleverd in elke maand van de zonnepanelen en daar de prijs per maand word aangepast ,prijs aanpassing daar kan ik mee leven.wettelijk zouden zij in hun recht staan omdat je elke maand weg kunt gaan dus dat kan kloppen .maar nu kan ik mijn teveel geleverde in de zomer maanden niet gebruiken voor mijn elektrische verwarming in de wintermaanden en kom zelfs misschien ook te kort van de wintermaanden in dal en normaal kwu , als ik dit van te voren had geweten had ik mijn zonnepanelen nooit aangeschaft gewoon jammer want  het word alleen maar slechter vanaf 2025 want men zegt dat ze veel opleveren maar dat is beperkt als je de kosten van de zonnepanelen wegstreept en vooral na 2024.
Nu is mijn vraag kan dit zomaar dat ze een contract wel terug leveren volledig en variabel niet ,omdat zij ook geen contracten meer leveren  dat zal een aanvecht kans zijn van ACM daar hoor ik ook niets van tot nu toe.en die slimme meter had ik die maar nooit genomen want die word nu echt tegen de consument misbruikt

RuurdV
door RuurdV - Aug 2, 2022 om 23:04
1 Antwoorden / Vragen

Ik zit net als veel klanten van Budget Energie in hetzelde schuitje. Een eenzijdige aanpassing van het contract die ook nog eens op een zeer onduidelijke wijze is gecommuniceerd.

Ik heb mijn leveringsvoorwaarden er nog eens  bijgepakt en hierin staat:

Wij salderen conform de wettelijke regeling hieromtrent. Op dit moment houdt deze in dat wij de hoeveelheid afgenomen elektriciteit minus de teruggeleverde elektriciteit in rekening brengen. En indien de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit in een afrekenperiode die van de afgenomen elektriciteit overschrijdt, u een vergoeding ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit. Op dit moment is deze vergoeding gelijk aan de kale leveringstarieven, dus exclusief alle overheidsheffingen (zie uw Tariefblad). Wij kunnen deze terugleververgoeding tussentijds wijzigen. Mocht dat voorkomen, dan informeren wij u daar minimaal 10 dagen voor ingangsdatum over. Een dergelijke wijziging geeft u niet het recht om uw energiecontract boetevrij op te zeggen.

Let hierbij op het woord "afrekenperiode". Toen ik hier verduidelijking overvroeg bij de service desk werd mij verteld dat een periode van een jaar is (dus wanneer je eindafrekening wordt gemaakt) of uiteraard korter indien je contract beeindigt. Toen ik daarna refereerde aan de salderingsregeling werd mij snel verteld dat er een communicatieprobleem (?) en dat Budget Energie saldeert per tariefsperiode. Daarna werd er snel in de chat gezegd dat ik maar een andere leverancier moet zoeken of een klacht kan indienen.

Ik heb daarnaast ook nog eens de zonnepanelen stimuleringsregeling erbij gezocht (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/duurzame-energie/zonne-energie) waarin staat:

Salderingsregeling voor huishoudens en mkb
Huishoudens en kleine bedrijven mogen tot 1 januari 2023 zelfgeproduceerde stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet. En wegstrepen tegen hun verbruik op een ander moment. Dit heet salderen. Terugleveren gebeurt als de zonnepanelen meer energie produceren dan er op dat moment verbruikt wordt. Als iemand jaarlijks meer zelfgeproduceerde stroom teruglevert dan verbruikt, dan ontvangt hij hiervoor een vergoeding van de energieleverancier. Hoe hoog de vergoeding is, verschilt per energieleverancier. Vanaf 2025 wordt de salderingsregeling langzaam afgebouwd tot 2031.
Lees meer over de salderingsregeling zonnepanelen bij Milieucentraal.nl.

Voor mij is het dus overduidelijk dat Budget Energie (evenals NLE overigens vallend onder hetzelde concern) zich niet houden aan de regels.Er zal vast een slimme jurist zijn ingeschakeld die alles heeft geverifieerd, maar m.i. schenden ze hun eigen voorwaarden. Ik heb een klacht ingediend bij de ACM en hoop dat een ieder mijn voorbeeld volgt. Ook zou het zeer fijn zijn dat Kassa hier aandacht aan kan besteden.

EdG
door EdG - Sep 5, 2022 om 22:42
1 Antwoorden / Vragen

Ik zit zelf ook bij Budget en vind dit heel raar. Maar...als je nu bij de netbeheerder het uitlezen van de slimme meter door de energieleverancier (eigenlijk doorsturen door netbeheerder) uitzet, moet je jaarlijks zelf de meterstanden doorgeven.
Dit houdt dus in dat Budget verplicht is om jaarlijks te salderen ipv maandelijks.

Klopt deze redernering?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 6, 2022 om 17:33
2096 Antwoorden / Vragen

Nee, in principe niet maar het alternatief is dat men uw maandelijkse meterstand schat met de aloude beproefde methode. Is dat bevredigend?

ev
door evrens - Sep 5, 2022 om 22:57
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou bezwaar aantekenen bij Budget, en als ze daar niet in mee gaan naar de rechter stappen.
Salderen gebeurt op basis van je facturering, zo staat het ook in de wet:

Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.

Sleutelwoord hierbij is "Ten Behoeve van de facturering".

Dus pas bij het opmaken van de factuur, waar dus verbruik en kosten op staan, mag cq. moet er gesaldeerd worden.

Een voorschotfactuur is geen factuur die op basis van werkelijk verbruik wordt opgesteld, maar is een termijnfactuur vooruitlopend op de uiteindelijke factuur waar je verbruik ook op staat.

Alleen als Budget Energie ook af stapt van het maandelijkse voorschot, en je elke maand een volledige factuur stuurt die gebaseerd is op je daadwerkelijke verbruik van die maand, zowel voor electra als voor gas, dan mag ze per maand salderen. Maar anders alleen op basis van de jaarafrekening.

Lb
door Lbert - Sep 6, 2022 om 16:35
1 Antwoorden / Vragen

Ook wij zijn klant bij Budget Energie (BE) en hebben hier mee te maken. De ACM geeft aan dat maandelijks salderen niet is toegestaan. Daar gaan we werk van maken via de Geschillencommissie.
Na de eerste maand met een variabel contract blijkt dat BE helemaal niet maandelijks kan salderen. We hebben begin september een overzicht gekregen met het verbruik van de maand augustus. In dit overzicht met "Uw verbruik van afgelopen maand" kloppen alleen de volumes, de kWh en de M3. Geen enkel cijfer of prijs per eenheid is correct. De verbruikstarieven voor stroom en gas komen niet overeen met de opgegeven tarieven voor augustus die we in juli van BE ontvangen hebben. Het teruglevertarief zou volgens BE verlaagd worden tot 50% van het kale leveringstarief, maar in plaats daarvan gebruiken ze het leveringstarief en rekenen ze dus met een teruglevertarief van 100%.

De maandelijkse salderen wordt niet uitgewerkt in een kloppende berekening. Als je saldeert dan verreken je het verbruik met de teruglevering. Dit wordt niet gedaan.

Mijn persoonlijke indruk is dat ze dit proces in hun IT-omgeving niet aankunnen. De computersystemen zijn niet ingericht om deze berekeningen op maandbasis te maken en een maandfactuur met een te betalen maandsaldo op te leveren. Waarom denk ik dat? Als ze het wel zouden kunnen, dan zou BE het ook gedaan hebben.

Het resultaat hiervan is dat wij nu een maandoverzicht ontvangen hebben met fantasiecijfers en dat we bij de jaarafrekening álle bedragen voor 'levering normaal tarief', 'levering laag tarief, 'teruglevering normaal tarief', 'teruglevering laagtarief', plus twaalf maandsalderingen plus alle gastarieven moeten gaan controleren en waarschijnlijk ook zullen moeten betwisten. Als alle klanten dat moeten doen, dan gaan ze onder de werklast die dat oplevert bezwijken.

ze
door zenix Sep 6, 2022 om 19:37
5 Antwoorden / 1 Vragen

Wat vervelend zeg, goed dat je de stapt maakt naar de geschillencomissie. Ik hoop dat het enig effect heeft.

mahadma
door mahadma - Sep 6, 2022 om 18:09
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als u per maand saldering ontvangt gewoon wegzetten op een spaarrekening.

ze
door zenix Sep 6, 2022 om 19:35
5 Antwoorden / 1 Vragen

Daar heb je niks aan, want je krijgt minder per kWh terug dan dat je moet betalen in de winter.
Zoals in de uitzending aangegeven, is Budget Energie een boevenbende die eenzijdig de contractvoorwaarden aanpassen en zoeken naar de mazen in de wet. Hopelijk gaat de politiek hier wat aan doen.

fr
door frederik57 - Sep 23, 2022 om 18:26
3 Antwoorden / 0 Vragen

Haal de internet aansluiting los van de slimme meter dan geeft hij niet meer dagelijks de meterstand door en het energiebedrijf gaat dan 1 x per jaar vragen om de opgewekte en verbruikte energie van dat jaar met als resultaat soldering per jaar

Stache
door Stache - Oct 24, 2022 om 21:43
1 Antwoorden / Vragen

Dat is toch hartstikke asociaal van Budget Energie ,daar gaan we weer met de zogenaamde "marktwerking" zoals in de meeste gevallen betekent dat gewoon dat je als consument genaait word! bedankt VVD! . en bij navraag wordt  men van de ACM en het ministerie van het kastje naar de muur gestuurd....goed geregeld!.