An
door Anja Vonk Sep 5, 2022 om 21:44
Huishouden & energie

Budget energie meterstanden verhoogd

We hebben een contract bij Budget energie, we moesten onze meterstanden soorgeven voor de afrekening jaarnota.
Nu heeft Budget Energie mijn vebruik verhoogd!! Gas had ik doorgegeven het verbruik van 27 m3 en electraverbruik van 347 kwh.
Budget heeft dit verandert in gasverbruik van 670 m3 en electra verhoogd naar 3334 kwh.
ik heb uren gebeld, gemaild op 16-08-2022 met foto's van de meterstanden. Ze zouden het binnen 14 dagen voor mij oplossen.
Op 30-08-2022 weer gebeld, eerst konden ze niets vinden!? en na 0.45 minuten vond ze de mail maar ik had geen kassabon met datum op de foto staan maar een geschreven papiertje met de datum. Dit is niet geldig volgens budget Energie. Dus ik naar de supermarkt kassabon en foto's gemaakt en weer verstuurd. Weer uren in de wacht met de mededeling dat ze ze niet kon lezen. Ik had gewoon de foto's in de mail dus niet eens in pdf.
Nu krijg ik aanmaningen en boetes opgelegd omdat ik dit bedrag niet wil betalen. ik moet van Budget minimaal € 1000,00 terugkrijgen maar ik krijg alleen maar boetes opgelegd en geen antwoord op mijn mails en geen correctie nota.
Ik heb ook een mail gekregen dat ik met tot de gemeente moet wenden voor mijn "schuld" , ik gebeld maar die weten ook niet wat te doen!!
Dus hoe nu verder??

1587 5 Rapporteer

ev
door evrens - Sep 5, 2022 om 22:50
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang dat je toch ergens een fout hebt gemaakt. Een jaarverbruik van 27 m3 gas en 347 kwh stroom is namelijk niet realistisch, of het moet voor een niet verwarmde garage zijn.
Dat je gasmeter wellicht op 27m3 staat, en je stroommeter op 347kwh, wil niet zeggen dat dit ook je jaarverbruik is geweest. Wellicht zijn recent de meters vervangen ? Misschien kan je op de vorige jaarafrekening kijken wat de stand vorig jaar was, en dan vergelijken met de stand nu. Ik denk dat je aardig in de richting komt van wat je leverancier je in rekening brengt.
Als je toch denkt dat het niet klopt, dan moet je leverancier een gedetailleerde rekening sturen, waar begin en eindstand van je meters op staan, plus hoe ze aan die standen komen  (uitlezen slimme meter, opname door netbeheerder, opgave klant). Let wel, elke aansluiting heeft een standaard jaar verbruik, wat je netbeheerder jaar op jaar bij houdt. Als je verbruik in een jaar ineens enorm afwijkt, mag de leverancier uit gaan van dit SJV, maar zijn ze ook verplicht een en ander aan te tonen op basis van meterstanden.

ne
door neodutchio - Sep 6, 2022 om 07:23
5166 Antwoorden / 12 Vragen

U moet geen verbruik doorgeven maar de meterstanden. Aan de hand van de bekende meterstanden word dan het verbruik berekend. 27m3 gas staat gelijk aan 135 keer douchen. Als u dus ongeveer eens in de 3 dagen douched en verder niet verwarmd of op gas kookt zal dat kunnen. Maar dat strookt weer niet met het electraverbruik. Tenzij u weer zonnepanelen heeft.

Kunt u uw verbruik verklaren zodat Budget Energie het ook geloofd?

panter22
door panter22 - Sep 6, 2022 om 07:41
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom moest je je meterstanden doorgeven als Budgetenergie die meterstanden zelf al heeft?
Op je jaaroverzicht staan de begin en de eindstanden van de meters en het verbruik.
Ben je er pas komen wonen en zijn de meterstanden toen niet doorgegeven?
Kun je wat duidelijker zijn?
Jullie verbruik is zo laag, het lijkt wel of jullie er niet wonen.