sunset_1
door sunset_1 Jul 29, 2012 om 12:04
Huishouden & energie

Contract opzeggen alleen per brief?

Beste experts,

Een eenvoudige vraag: mag een bedrijf, in dit geval een containerreiniger uit Oud-Beijerland, eisen dat je een contract enkel schriftelijk per post op kan zeggen? Het gaat om een lopend contract dat ik per einddatum wil beeindigen, een email wordt niet geaccepteerd.

Het gaat mij niet om die ene postzegel, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat dit inmiddels achterhaald is en ook de email rechsgeldig is. Mi. is dit gewoon treiteren en proberen het opzeggen weer een stukje minder makkelijk te maken.

Nogmaals, als het nodig is schrijf ik gewoon de brief, maar ik weet graag hoe het zit.

3418 18 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jul 29, 2012 om 12:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Mi. is dit gewoon treiteren en proberen het opzeggen weer een stukje minder makkelijk te maken. ......

Ja, idd lekker moeilijk doen, terwijl ze blijkbaar wel de opzegging gelezen hebben. Staat het overigens in de overeenkomst dat dit alleen schriftelijk kan? Zo nee, mag het gewoon via de mail. Maar ja, of je er wat mee opschiet is een 2e, als ze het vertikken de mail niet te accepteren.

In jouw geval zou ik netjes een brief sturen en 2/3 dagen wel checken of ze hem ontvangen hebben! Anders krijg je weer een k-smoes dat brief niet ontvangen is.

Cookies
door Cookies - Jul 29, 2012 om 12:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

O, en sta er wel op dat je van hun een schriftelijke bevestiging van je opzegging krijgt!

diumenge
door diumenge - Jul 29, 2012 om 12:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hangt er van af hoe u het contract bent aangegaan. [quote]Volgens de nieuwe wettelijke regels moet u kunnen opzeggen op dezelfde manier als waarop u het abonnement of contract hebt afgesloten. Hebt u dit bijvoorbeeld via een bepaalde website afgesloten? Dan moet u ook via die website kunnen opzeggen. bron

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2012 om 12:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is inmiddels wettelijk geregeld dat je op dezelfde wijze moet kunnen opzeggen als dat je het contract bent aangegaan. Bijvoorbeeld via de website aangemeld, dan moet je ook kunnen afzeggen via de website. Dus als u zich bij de containerreiniging via de mail heeft aangemeld, dan mag je het contract ook via de mail opzeggen.

Maar waarom risico lopen, ik zou het altijd per aangetekende brief doen en zelf een kopie bewaren, dan weet je zeker dat je goed zit.

edrick3
door edrick3 - Jul 29, 2012 om 12:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo sunset,

Gaat zeker om BDR? Zijn heel veel klachten over.
Hier kun je een opzegformulier vinden en afdrukken.

Uit de Algemene Voorwaarden:
Artikel 4 Opzeggen
4.1 Aanmeldingen gelden voor minimaal één jaar en worden stilzwijgend verlengd.
4.2 Opzeggen van het abonnement dient schriftelijk te geschieden uiterlijk 2 maanden voor het ingaan van het nieuwe abonnementsperiode. Dit kunt u alleen schriftelijk via de post doen.
Indien er niet schriftelijk wordt opgezegd, wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd.

4.3 BDR behoudt zich het recht voor het abonnement te beëindigen zonder opgaaf van redenen.

Zou dus maar zorgen dat er tijdig schriftelijk wordt opgezegd.

Suc6

Cookies
door Cookies - Jul 29, 2012 om 12:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

..... ik zou het altijd per aangetekende brief doen.....

Zou ik alleen doen als je vlak voor einde opzegdatum zit. Anders echt zonde van het geld. Bovendien is de kans groot dat een dergelijk bedrijf de brief niet eens in ontvangst neemt.

Cookies
door Cookies - Jul 29, 2012 om 12:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....4.2 Opzeggen van het abonnement dient schriftelijk te geschieden uiterlijk 2 maanden voor het ingaan van het nieuwe abonnementsperiode. Dit kunt u alleen schriftelijk via de post doen.
Indien er niet schriftelijk wordt opgezegd, wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd........

Dat klopt dan alleen als de overeenkomst ook schriftelijk is aangegaan, zoals anderen al aangeven. Anders zitten ze toch echt fout.

@topicstarter: blijkbaar heb je reactie op je mail ontvangen, bewaar deze goed voor het geval er problemen komen. Tenslotte is dit het bewijs dat ze je opzegmail ontvangen hebben.

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2012 om 12:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bij zo'n bedrijf zou ik het juist aangetekend doen, want als ze de brief niet willen accepteren heb je daar weer bewijs van. Een gewone brief kan ook zomaar nooit zijn gearriveerd.

Cookies
door Cookies - Jul 29, 2012 om 12:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 29 jul 2012, 12:31]Een gewone brief kan ook zomaar nooit zijn gearriveerd.

Daarom schreef ik ook: na 2/3 dagen checken!

Heb ondertussen even op de site van BDR gekeken (als het tenminste om dit bedrijf gaat): aanmelden kan via de website, moet je dus ook af kunnen melden via de site. (zie link diumenge)

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2012 om 12:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 29 jul 2012, 12:35][quote=zoekster schreef op zondag 29 jul 2012, 12:31]Een gewone brief kan ook zomaar nooit zijn gearriveerd.

Daarom schreef ik ook: na 2/3 dagen checken!

)

Ja, en als er dan na 2/3 dagen checken niets gebeurt, kun je weer bellen en weer een brief schrijven.

edrick3
door edrick3 - Jul 29, 2012 om 12:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@sunset,

Daar waar andere beantwoorders aangeven: Volgens de nieuwe wettelijke regels moet u kunnen opzeggen op dezelfde manier als waarop u het abonnement of contract hebt afgesloten. Hebt u dit bijvoorbeeld via een bepaalde website afgesloten? Dan moet u ook via die website kunnen opzeggen. moet je wel even in de gaten houden dat dit pas vanaf 1/12/11 geldt.
Neem aan dat je abonnement eerder hebt afgesloten!
Zou dus voor de zekerheid maar een brief sturen!

Cookies
door Cookies - Jul 29, 2012 om 12:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Ja, en als er dan na 2/3 dagen checken niets gebeurt......

Zou niet weten waarom een brief niet aan zou komen!

Maar goed, het is aan topicstarter op welke manier zij de brief gaat sturen. Mijn geld is het niet.

diumenge
door diumenge - Jul 29, 2012 om 13:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Inderdaad onzin om altijd maar een aangetekende brief te sturen, zonde van het geld. Wat ik wel eens doe als ik meer zekerheid wil hebben is twee identieke opzeggingen versturen op twee verschillende dagen (en bij voorkeur nog via verschillende brievenbussen) en altijd afzender op de achterkant van de brief vermelden (postcode en huisnummer). Kans dat beide brieven niet ontvangen worden is nihil.

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2012 om 13:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Eh... heb je al de klachten over dat bedrijf gelezen? Natuurlijk komt die brief aan, maar ja, dat bedrijf vindt soms zomaar dat die brief helemaal niet is aangekomen.
En als de brief dan niet aangetekend is heb je geen enkel bewijs!

diumenge
door diumenge - Jul 29, 2012 om 13:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Juist door al die klachten sta je dan sterk, wie zal de rechter eerder geloven de consument die te goeder trouw is of het bedrijf waar heel veel soortgelijke klachten over zijn?

zoekster
door zoekster - Jul 29, 2012 om 13:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Luister, ts moet maar doen wathij/zij wil. Ik zou naar zo'n bedrijf altijd een aangetekende brief sturen, dan hoeft het misschien helemaal niet tot een proces te komen.

diumenge
door diumenge - Jul 29, 2012 om 13:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Prima, dat is je goed recht. Net als ik dat alleen maar in zeer uitzonderlijke situaties zou doen (en ik heb nog nooit een probleem gehad met opzeggingen, dus heb heel wat aanteken kosten uitgespaard zo). Lijkt mij dat dit bedrijf, als er inderdaad zoveel klachten zijn (ik heb ze niet opgezocht), ook maling heeft aan een aangetekende brief. Dus dan kan het altijd uitlopen op een rechtszaak, natuurlijk sta je dan sterker met je bewijs van aantekening, maar heel veel lijkt het mij niet uit te maken voor de rechter.

Afijn, inderdaad moet TS verder zelf de keuze maken hoe op te zeggen.

tenormin
door tenormin - Jul 29, 2012 om 20:01
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 29 jul 2012, 13:44]Eh... heb je al de klachten over dat bedrijf gelezen? Natuurlijk komt die brief aan, maar ja, dat bedrijf vindt soms zomaar dat die brief helemaal niet is aangekomen.
En als de brief dan niet aangetekend is heb je geen enkel bewijs!

Men kan "gewoon" de opzegging downloaden en als ik zo de reactie's lees en van oud-medewerkers, dat lijkt me niet best, hoewel de inzendingen niet recent zijn. Ik zou zelf ook voor de aangetekende brief gaan, met de kans dat ze hem niet aannemen, maar dan heb je in ieder geval bewijs (sunset, wel kopie maken). Volgens mij zijn hier al eerder klachten over dit bedrijf geweest.