co
door coswagen Nov 17, 2008 om 14:40
Huishouden & energie

Deuren In Zweden?

Weet iemand misschien waarom in Zweden de deuren naar buiten openen,je ziet dit altijd in Zweedse Films en Politieseries,Ben erg benieuwd waarom.

8455 7 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - Nov 17, 2008 om 15:03
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Misschien heeft het te maken met het feit dat daar veel sneeuw kan vallen, doordat je de deur dan naar buiten openmaakt, duw meteen de sneeuw weg, gaat de deur naar binnen open, komt de sneeuw meteen naar binnen als je de deur openmaakt, of het kan zijn dat de achterdeur bij hun de voordeur is, of het is alleen voor de film gedaan, je staat dan namelijk sneller buiten.

Täcks se munken

suzyv
door suzyv - Nov 17, 2008 om 15:13
17 Antwoorden / 8 Vragen

Naar buiten openende deuren lijken mij juist een nádeel in landen waar veel sneeuw valt. Als je ingesneeuwd raakt, krijg je de deur namelijk met geen mogelijkheid meer open.

Naar binnen openende deuren maken het nog mogelijk je een weg naar buiten te graven/scheppen. Natte sneeuwplekken in de gang door het deur openen zou ik daarbij graag voor lief nemen!

poltol
door poltol - Nov 17, 2008 om 15:16
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Die vraag stond hier enige tijd geleden in de krant. Het antwoord was dat dit te maken had met de sneeuw. Op deze manier duw je de sneeuw bij de deur vandaan. Er kan daar meer dan één meter in een nacht vallen. Als je dan een deur hebt die naar binnen opengaat dan valt er heel wat op de deurmat. Nu moeten zij soms wel heel hard duwen om buiten te komen. Daarom zie dus dat er heel vaak een afdak boven de deur zit.

Vr.gr. poltol

stacey
door stacey - Nov 17, 2008 om 18:20
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Die vraag stond hier enige tijd geleden in de krant --

Was het een wedstrijd vraag soms ? ;-)

co
door coswagen - Nov 17, 2008 om 18:36
7 Antwoorden / 11 Vragen

Beste Poltol,Bedankt voor jou antwoord.

Ik kan begrijpen dat dit is tegen de sneeuw,maar in Zweden is het b.v. ookzo in hotels flatgebouwen daar zijn dit dan geen buitendeuren ik had ook niet gevraagd voor alleen buitendeuren.

menno0
door menno0 - Nov 17, 2008 om 20:49
236 Antwoorden / 42 Vragen

Sneeuw zal niet het juiste antwoord zijn. Jaren in Scandinavië gewoond hebbend is het meest opvallende het verschil tussen mijn en dijn, publiekelijk of privat. In Sandinavië heerst een andere, ruime filosofie wat publiekelijk is, wat privat en wat recreatief.

In Nederland gaan de deuren van caravan, volkstuinhuis en recreatiewoning óók naar buiten open.

Zelf bewoonde ik huis met 1e hal en een naar BINNEN draaiende deur naar toilet (jasses!), 2e ontvangsthal met toilet en douche met wéér een naar BINNEN draaiende deur. Wat daarna kwam werd pas als privat aangemerkt.

Bij flink pak of jachtsneeuw is er altijd wel een uitgang voor de sneeuwspuiter. Niemand staat tegen dat pak te duwen noch wil het binnen hebben.

Een huis heeft een kledinghuisje bij de voordeur en bij plat dak hangt dit ca. 1.20 m over. In het midden zit dan een laagste punt, aansluiting op riolering. Bij zware sneeuwval moet iemand even dak op en leeg scheppen. De hoogte van de kamers is danook aanmerkelijk lager dan in Nederland. Oudere huizen hebben daarentegen weer hogere kamerhoogte en een plint met uitstalling er op. Wisselend dus, maar doordacht. Nee sneeuw is apart hoofdstuk daar en iedereen houdt keurig troittoir schoon vanaf de 1e vlok. Als het kon hadden ze nog wisserbladen op hun bril!

kd
door kdekkers - Dec 23, 2008 om 06:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mijn ifo is het naar buiten openen van de deur in verband met brandweer voorschriften. In noodgeval moet men dus direkt de deur naar buiten kunnen openen omdat het een menselijke reactie is te duwen om de ruimte te verlaten. Dit is in ieder geval in Nederland Brandweer-voorschrift. Kromme wetgeving want van de gemeente mag dit officieel niet in verband met voetgangers die door het naar buiten openen van een deur dus letsel kunnen oplopen.