ch
door christiaanjanss Nov 25, 2010 om 07:38
Huishouden & energie

Dubbel glas lekkage

Een van onze ramen met dubbel glas heeft minder doorzicht. Ook de glazenwasser bevestigt dit en bevestigt ook dat onderhoud uitstekend is. Hier moet dus sprake zijn van een productiefout.
Omdat de ramen nog geen 10 jaar oud zijn, heb ik dit gemeld bij de aannemer die het huis gebouwd heeft. De glaszetter komt kijken en constateert dat het een lekkage is, dus productiefout.
Raam wordt besteld en opeens staat er iemand op de stoep die zegt van de glasfabriek te zijn om te kijken naar het raam. Na een eerste visuele controle gaat hij in eerste instantie weg om daarna terug te komen voor een ijstest. Met een spuitbusje spuit hij aan de binnenkant iets op het glas, wacht even en vertrekt weer.
Nu krijgen wij van de aannemer te horen dat de ijstest heeft aangetoond dat het glas niet lek is en dus niet voor vergoeding in aanmerking komt.

Ik heb nog nooit van de ijstest gehoord (tenminste niet voor glas) de aannemer ook niet. Bovendien vind ik het wel erg kort door de bocht. De ramen en kozijnen zijn prima onderhouden; de muren erboven geimpregneerd om aanslag van kiezelzuur te voorkomen.

Wie kent de ijs-test en wat zou ik nog kunnen doen behalve het schrijven van een brife op poten naar de aannemer?

Christiaan

1550 5 Rapporteer

erik008
door erik008 - Nov 25, 2010 om 13:32
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Als de aannemer de ruiten geplaatst heeft, is die ook verantwoordelijk.
Als je geen garantie meer hebt door een fout van de aannemer, zal hij moeten vergoeden.
Ik heb ooit gehad, dat het witte poeder uit de rand los kwam en een waas veroorzaakte.
Ook die ruit is toen gewoon vervangen.
Spreek de aannemer aan, voor de garantie waar je recht op hebt.

fa
door fa - Nov 25, 2010 om 14:30
107 Antwoorden / 53 Vragen

Nog een tip in de spouw van het glas staat de productie datum.
Van af die datum heeft u recht op garantie.

ch
door christiaanjanss - Nov 25, 2010 om 14:35
5 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=fa schreef op donderdag 25 nov 2010, 14:30]Nog een tip in de spouw van het glas staat de productie datum.
Van af die datum heeft u recht op garantie.

Er is geen twijfel over de productiedatum en de 10 jaar termijn. Het glas valt daar nog binnen.
De fabrikant zegt echter dat hij aan de hand van de ijs-test heeft vastgesteld dat er geen sprake is van lekkage, cq een productiefout. Dus hoeft hij geen nieuwe ruit te vergoeden. Wat is de ijs-test is blijft onduidelijk en voor mijn gevoel alleen maar een reden voor de fabrikant om een claim af te wijzen.

erik008
door erik008 - Nov 26, 2010 om 14:21
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Je spreekt over minder doorzicht, kun je dat eens nader omschrijven?
Wat voor verklaring geeft de glas fabrikant voor het minder zicht verscheinsel?
Bel eens een andere glas fabrikant of ze de ijs-test kennen.

ch
door christiaanjanss - Nov 26, 2010 om 14:27
5 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=erik008 schreef op vrijdag 26 nov 2010, 14:21]Je spreekt over minder doorzicht, kun je dat eens nader omschrijven?
Wat voor verklaring geeft de glas fabrikant voor het minder zicht verscheinsel?
Bel eens een andere glas fabrikant of ze de ijs-test kennen.

Erik,
het gaat hier om een van de ramen aan de balkonzijde op de beganegrond. Dat is een wand van 4 ramen, totaal 8 meter breed. Goed vergelijkingsmateriaal. Zelfs bij dit grijze weer kunnen we zien dat er een soort grijze sluier ligt over het beeld door dit raam. Dat hebben we niet als we vanuit hetzelfde punt door een van de andere ramen kijken. Met de zon op het raam is het nog erger. De fabrikant roept alleen dat er geen sprake is van lekkage en daarmee is voor hem de kous af. Ik ga volgende week eens bellen met wat andere glasleveranciers en desnoods mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen.