Eames Lounge Chair
Vorig jaar juni heb ik bij een daarin gespecialiseerde firma een 'vintage' Eames Lounge Chair gekocht. Een half jaar later is die spontaan in tweeën gebroken tengevolge van een (heb ik nu ontdekt) vaker voorkomend euvel aan die stoel. Hoewel dat constructieve zwakke punt ook bij de verkoper bekend was (niet per se bij deze geleverde stoel), wil hij de schade niet gratis herstellen. Volgens mij echter dient een verkoper van ook tweedehands objecten een redelijke periode van gebruiksgenot te garanderen. Zes maanden lijkt me binnen zo'n periode te vallen, of zie ik dat verkeerd?
Topantwoord
Wettelijk wordt een periode van 6 maanden aangehouden waarbij vermoed wordt dat de oorzaak van het gebrek van het gekochte product bij het product zelf ligt en niet aan het gebruik. Dit geldt ook voor tweedehands producten. Wel gaat hier de prijs ook een rol spelen. Als het echt een heel laag bedrag is, dan mag u er niet al te veel meer van verwachten.
Het gaat er nu wel om, wanneer heeft u de stoel precies gekocht en wanneer openbaarde het gebrek zich en hoeveel heeft u voor de stoel betaald.
Die stoelen kosten goud en zouden dan een vaker voorkomend euvel hebben? En wat is er dan in tweeën gebroken?
"dik vijf mille is geen uitzonderlijk koopje"
Een dikke € 5000,-- (!) voor een 'vintage' Eames Lounge Chair???? Heeft u dat wel goed?
Edit: heb net gegoogeld v.w.b. die prijs.... Voor dat geld mag u er best wat van verwachten.
De zogeheten 'shockmounts' zijn afgebroken, gewoon toen ik er op zat. Had m'n rug wel kunnen breken. Dit euvel komt inderdaad vaker voor: google maar eens 'Eames Chair Repair'.
Wat een bedrag! Daar mag u wel een goedwerkende stoel voor verwachten.
U kunt een aangetekende brief en tevens mail naar de verkoper sturen, waarin u aangeeft dat de stoel een non-conform product is, dwz dat deze stoel niet beantwoordt aan wat je er gezien de overeenkomst van mag verwachten. vermeld dat u recht heeft op kosteloos herstel of vervanging van de stoel. Benoem de aankoop datum en wat u precies heeft gekocht (specificaties) en het aankoop bedrag. Noem het moment waarop het gebrek zich openbaarde. Stel een termijn waarbinnen de stoel moet zijn gerepareerd of vervangen.
Eindig de brief met
Bij gebreke daarvan ontbind ik reeds nu voor alsdan de overeenkomst en verwacht mijn aankoopbedrag dan terstond terug te ontvangen.
Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief.
Vriendelijke groet, NAW gegevens, dateer brief/mail. Zet bovenaan: Betreft: Ingebrekestelling.
Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft dan kunt u die nu meteen inschakelen. Dan hoeft u al die moeite niet te doen. Wil de verkoper dan nog niet meewerken, dan zult u de juridische weg (naar de rechter) moeten bewandelen.
Flink tekeer gaan op het internet, waarbij u de naam van de firma noemt, mag ook nog wel eens helpen. Bewaar dat voor het laatst, maar laat de verkoper wel merken dat u enige publiciteit geven aan deze klacht niet zult schuwen.
Probeer hem eerst maar te overtuigen met juridische argumenten.
Is het een nieuwe stoel of een echte vintage (dus gebruikt)? (ze worden immers ook nog steeds nieuw gemaakt)
Zoals ik in de oorspronkelijke vraag stel, is het een echte vintage, een Herman Miller, gebruikt dus.
Na een, steeds serieuzer wordende, mailwiseling heeft de leverancier besloten toch maar de garantie correct af te wikkelen, i.e. repareren zonder kosten voor mij. Ik moet wel zelf de stoel naar de meubelmaker brengen en hem ook weer ophalen, maar dat vind ik geen probleem. Dank iedereen voor alle tips.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer