autokeeg
door autokeeg Mar 19, 2016 om 13:53
Huishouden & energie

Eames Lounge Chair

Vorig jaar juni heb ik bij een daarin gespecialiseerde firma een 'vintage' Eames Lounge Chair gekocht. Een half jaar later is die spontaan in tweeën gebroken tengevolge van een (heb ik nu ontdekt) vaker voorkomend euvel aan die stoel. Hoewel dat constructieve zwakke punt ook bij de verkoper bekend was (niet per se bij deze geleverde stoel), wil hij de schade niet gratis herstellen. Volgens mij echter dient een verkoper van ook tweedehands objecten een redelijke periode van gebruiksgenot te garanderen. Zes maanden lijkt me binnen zo'n periode te vallen, of zie ik dat verkeerd?

3229 10 Rapporteer

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Mar 19, 2016 om 14:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wettelijk wordt een periode van 6 maanden aangehouden waarbij vermoed wordt dat de oorzaak van het gebrek van het gekochte product bij het product zelf ligt en niet aan het gebruik. Dit geldt ook voor tweedehands producten. Wel gaat hier de prijs ook een rol spelen. Als het echt een heel laag bedrag is, dan mag u er niet al te veel meer van verwachten.
Het gaat er nu wel om, wanneer heeft u de stoel precies gekocht en wanneer openbaarde het gebrek zich en hoeveel heeft u voor de stoel betaald.

autokeeg
door autokeeg - Mar 19, 2016 om 14:06
9 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor het heldere anrwoord. Enne: dik vijf mille is geen uitzonderlijk koopje.

Tijger2
door Tijger2 - Mar 19, 2016 om 14:10
302 Antwoorden / 1 Vragen

Die stoelen kosten goud en zouden dan een vaker voorkomend euvel hebben? En wat is er dan in tweeën gebroken?

hutch
door hutch - Mar 19, 2016 om 14:14
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"dik vijf mille is geen uitzonderlijk koopje"

Een dikke € 5000,-- (!) voor een 'vintage' Eames Lounge Chair???? Heeft u dat wel goed?

Edit: heb net gegoogeld v.w.b. die prijs.... Voor dat geld mag u er best wat van verwachten.

autokeeg
door autokeeg - Mar 19, 2016 om 14:24
9 Antwoorden / 2 Vragen

De zogeheten 'shockmounts' zijn afgebroken, gewoon toen ik er op zat. Had m'n rug wel kunnen breken. Dit euvel komt inderdaad vaker voor: google maar eens 'Eames Chair Repair'.

zoekster1
door zoekster1 - Mar 19, 2016 om 15:13
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een bedrag! Daar mag u wel een goedwerkende stoel voor verwachten.

U kunt een aangetekende brief en tevens mail naar de verkoper sturen, waarin u aangeeft dat de stoel een non-conform product is, dwz dat deze stoel niet beantwoordt aan wat je er gezien de overeenkomst van mag verwachten. vermeld dat u recht heeft op kosteloos herstel of vervanging van de stoel. Benoem de aankoop datum en wat u precies heeft gekocht (specificaties) en het aankoop bedrag. Noem het moment waarop het gebrek zich openbaarde. Stel een termijn waarbinnen de stoel moet zijn gerepareerd of vervangen.
Eindig de brief met

Bij gebreke daarvan ontbind ik reeds nu voor alsdan de overeenkomst en verwacht mijn aankoopbedrag dan terstond terug te ontvangen.

Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief.

Vriendelijke groet, NAW gegevens, dateer brief/mail. Zet bovenaan:  Betreft: Ingebrekestelling.

Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft dan kunt u die nu meteen inschakelen. Dan hoeft u al die moeite niet te doen. Wil de verkoper dan nog niet meewerken, dan zult u de juridische weg (naar de rechter) moeten bewandelen.
Flink tekeer gaan op het internet, waarbij u de naam van de firma noemt, mag ook nog wel eens helpen. Bewaar dat voor het laatst, maar laat de verkoper wel merken dat u enige publiciteit geven aan deze klacht niet zult schuwen.

Probeer hem eerst maar te overtuigen met juridische argumenten.

autokeeg
door autokeeg - Mar 19, 2016 om 18:51
9 Antwoorden / 2 Vragen

Zoekster, bedankt voor het uitvoerige antwoord.

jo
door jorisw - Mar 19, 2016 om 20:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Is het een nieuwe stoel of een echte vintage (dus gebruikt)? (ze worden immers ook nog steeds nieuw gemaakt)

autokeeg
door autokeeg - Mar 19, 2016 om 20:32
9 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals ik in de oorspronkelijke vraag stel, is het een echte vintage, een Herman Miller, gebruikt dus.

autokeeg
door autokeeg - Mar 29, 2016 om 12:21
9 Antwoorden / 2 Vragen

Na een, steeds serieuzer wordende, mailwiseling heeft de leverancier besloten toch maar de garantie correct af te wikkelen, i.e. repareren zonder kosten voor mij. Ik moet wel zelf de stoel naar de meubelmaker brengen en hem ook weer ophalen, maar dat vind ik geen probleem. Dank iedereen voor alle tips.