sh
door shirtje Mar 9, 2004 om 17:05
Huishouden & energie

Eneco afrekening

Ik heb geen centrale verwarming, maar een gaskachel en betaal ongeveer €90,- per maand aan de eneco. Ik kreeg afgelopen week mijn afrekening van 1116 euro. Dit is toch niet normaal. Hoe weet ik of dit klopt, of verbruikt een gaskachel echt zoveel meer dan centrale verwarming. Is het voor mij niet veel voordeliger om cv te nemen. Ik woon op een flatje van circa 55 m2 in mn eentje.

750 5 Rapporteer

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 12:59
504 Antwoorden / 8 Vragen

is die 90 euro alleen voor het gas of zit er ook uw elektra bij in.
Een cv instalatie (zeker een HR ketel) is zeker veel voordeliger in gebruik, daar deze een kamer niet steeds helemaal opnieuw hoeft te verwarmen maar redelijk constant op temperatuur houd en dit scheelt aanzienlijk in de kosten.
Ga eens naar een instalateur die kan het verschil zo voor u uitrekenen
Groet: Gery

sh
door shirtje - Apr 16, 2004 om 12:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

De rekening is voor alles, dus inclusief electriciteit. Maar het gas is het grootste probleem. Ik zou 2500 m3 vebruikt moeten hebben aan gas. Ik heb al het gas al een dag uitgezet, en de meter loopt niet door. Dus ik wordt niet afgetapt. Nu zet ik elke dag 1 ding op waakvlam, gasfornuis, geiser en gaskachel. Kijekn of de meter op hol slaat ofzo. Anders meot ik inderdaad alles maar eens goed na laten kijken. Helaas is dat ook weer 150 eurootjes.

ar
door arriepar - Apr 16, 2004 om 12:59
29 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Shirtje,
Een Rekening van 1100 euro is niet een normale nota. Meestal is er wel iets aan de hand, maar gezien je maandtermijn denk ik eerder dat er in het verleden iets met je nota;s is misgegaan.
Allereerst wil ik je adviseren op oude nota's van vorige jaren te kijken. Staat er op deze nota's ergens iets van een herkomst van de meterstanden, dan kan je daaruit afleiden of er misschien is geschat. Wellicht was die schatting wel veel te laag geweest.
Is er niet geschat, maar stonden er volgens de nota echte meterstanden op, dan zou het toch ergens anders aan kunnen liggen. Ik weet niet in welke gemeente je woont, maar als dit een van de grote steden in Zuid-Holland is, dan denk ik dat een maandtermijn van 90 euro relatief laag is, omdat je via ENECO ook vaak kosten betaald als kabeltelevisie, afvalstoffenheffing en kosten voor het Hoogheemraadschap. Meestal is dan 90 euro niet genoeg om alle kosten echt te dekken.

Kijk dus eerst je oude nota's eens na, en als je het dan niet ziet zou ik vragen aan ENECO of zij een reden zien dat er iets afwijkt.

Naast de mogelijkheid van een schatting op de nota, zou ik ook kijken naar het verbruik op de nota als er niet was geschat. ALs dat erg varieert, dan zit er toch iets administratief niet helemaal goed....

Succes ermee

sh
door shirtje - Apr 16, 2004 om 13:00
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Arriepar,
Bedankt voor je antwoord. Kabel tv hoort er inderdaad bij. Maar afvalstoffen niet, dat gaat apart. Ik woon er sinds april 2002, van april 2002 tot fevruari 2003 had ik in totaal 650 m3 gas verbruikt. Dus dat is aanzienlijk lager (ondanks dat dit 2 wintermaanden minder zijn). Ik woon in Nieuwegein (vlak bij Utrecht). Kijkende naar rekeningen van anderen, zoals mn ouders die hebben een bedrag van 125 euro per maand voor 4 kinderen, wat redelijk klopt. De vorige bewoner zat rond het bedrag van 98 euro per maand (wat ik in 2002 ook steeds betaalde). DUs het is echt een gigantisch verschil.
Ik zal inderdaad nogmaals contact opnemen met Eneceo, al gaven zij reeds te kennen dat de rekening gewoon klopt. We zullen zien....

ar
door arriepar - Apr 16, 2004 om 13:00
29 Antwoorden / 0 Vragen

Beste shirtje,
Neem geen genoegen met alleen het antwoord dat de nota klopt. Er is wel degelijk sprake van een afwijking, dat kan veel redenen hebben. Een medewerker van het energiebedrijf moet het inzicht hebben of er iets heel erg afwijkt, en wat dat dan is. Kan een medewerker dat niet, dan kan hij/zij beter een andere baan zoeken...... De medewerker moet je echt kunnen uitleggen waarom nu deze keer de nota zoveel afwijkt, en dan kan jij daarna bepalen of je met zo'n verklaring genoegen neemt. Alleen het antwoord dat zij vinden dat het klopt is natuurlijk geen antwoord. (en ik weet dat zulke antwoorden helaas gegeven worden...)