An
door Angelieke Jan 3, 2023 om 22:04
Huishouden & energie

Eneco verhoogd onaangekondigd tarieven?

Vandaag wilde ik graag weten wat mijn nieuwe maandbedrag zou worden met het energieplafond. Hiervoor vond ik een handige link waarbij ik mijn huidige tarieven moest opgeven. Nu heb ik hier vorige week naar gekeken en wist ik zeker dat dit voor stroom €0,79 per kWh was. Voor gas wist ik het niet precies meer dus die zocht ik op in mijn app.
Tot mijn verbazing zag ik dat mijn energiebedrijf nu €0,95 per kWh berekend. Half november is mijn tarief al verhoogd, daar heb ik via de app bericht over gehad. Maar over deze prijsstijging heb ik geen bericht gekregen.
Dacht eerst dat het wellicht de verhoogde BTW was, maar dan zou ik op een bedrag van €0,87 per kWh uitkomen.
Uiteraard is Eneco niet te bereiken, zelfs voor de app sta je in de wachtrij...
Is dit bij meer mensen gebeurd en weet iemand waar deze prijsstijging vandaag komt?

9191 15 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 3, 2023 om 22:07
11569 Antwoorden / 51 Vragen

De btw is van 9 naar 21 % gegaan, de teruggave energiebelasting us verminderd en meer. Zo kan eenvoudig de hogere prijs verklaard worden.

An
door Angelieke Jan 3, 2023 om 22:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

De vaste kosten staan apart vermeld in de app en op de nota. Het gaat hier om de kale stroomprijs inclusief BTW. En deze prijsverhoging komt niet overeen met een stijging van de BTW.

wi
door wim koelewijn Jan 4, 2023 om 11:53
71 Antwoorden / Vragen

Nou..jahhh eenvoudig..

getty
door getty - Jan 3, 2023 om 22:15
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Lijkt me niet, ik denk dat de app niet correct is. hieronder in de link reageren meer mensen zoals u, komt vast snel duidelijkheid over.

https://www.energievergelijk.nl/nieuws/dit-worden-de-tarieven-bij-eneco-per-1-januari-2023

An
door Angelieke Jan 3, 2023 om 22:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor deze link Getty. Goed om te weten dat ik niet de enige ben die dit heeft.

M2
door M2022 - Jan 3, 2023 om 22:35
33 Antwoorden / 3 Vragen

Bij mij geeft de app ook aan dat er momenteel een storing is, en dat mogelijk onjuiste tarieven worden getoond. Ze geven aan dat 5 januari het weer goed zou moeten staan. Ik zou nog een paar dagen afwachten dus. Het is een gekkenhuis nu op de site en app omdat zoveel mensen tegelijk informatie willen, dus nu contact met ze opnemen zal wel niet makkelijk zijn.
Maar..bedenk ik me net,.de variabele kosten zijn, naast de stroomkosten en btw, toch ook de overheidsheffingen? Die zullen ook wel weer verhoogd kunnen zijn per 1 januari?

An
door Angelieke Jan 3, 2023 om 22:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel M2022. Die melding geeft mij app niet, maar het zal me niet verbazen als dit wel het geval is en het op een storing berust... Geduldig afwachten dan maar.
En je hebt gelijk. De verschillende bijkomende kosten zijn ook verhoogd. Maar ik heb gelezen dat die overheidsheffingen weer onder onder het kopje "verminderde energiebelasting" vallen.
Moet maar een paar dagen geduld hebben denk ik en hopen dat Eneco langzaamaan met een duidelijk verhaal gaat komen.

hereistom
door hereistom - Jan 3, 2023 om 23:01
740 Antwoorden / 1 Vragen

In uw online omgeving bij Eneco heeft u in november een bericht gehad met de nieuwe tarieven per 1 januari.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2023 om 10:29
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Bij zoeken zie ik o.a. dit en bent u helaas dus niet de enige die Eneco n/iet kan bereiken.

Klantenservice | Eneco Let op: lange wachttijden Het is op dit moment druk bij onze klantenservice. We doen ons best je zo snel mogelijk te helpen. Onze excuses voor het ongemak. Klantenservice

en bent u dus niet de enige en is helaas het hebben van geduld f

Op zich is uw meldung frappant omdat ik ook dit zie: https://nieuws.eneco.nl/variabel-tarief-eneco-omlaag/ en er juist sprake zou zijn van een verlaging.

U kunt een schriftelijke pging doen: Eneco is gevestigd op het adres Marten Meesweg 5 Rotterdam 3068 AV

mo
door mof - Jan 4, 2023 om 11:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De prijsstijging heeft ws te maken met de hogere prijs voor gas en elektra waarvoor Eneco dit in de maanden daarvoor heeft moeten inkopen.

Co
door Coboo1 - Jan 4, 2023 om 11:35
2 Antwoorden / Vragen

Nou, ik denk dat we met zn alleen behoorlijk besodemietert worden.
En of je dan door de hond of door de kat wordt gebeten, gebeten wordt je.

Er
door Erwtje59 - Jan 4, 2023 om 11:41
2 Antwoorden / Vragen

Je betaald ook meer ODE-belasting op stroom.

t.
door t.de.jager - Jan 4, 2023 om 12:20
9 Antwoorden / 0 Vragen

Eneco is een afzetter.

bu
door busscherroelofs - Jan 4, 2023 om 12:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

De prijsstijging komt van de energie bedrijven zelf.
Wij hebben een jaar contract bij Energie Direct die had de prijzen ook verhoogd.
Komt door de BTW was het antwoordt,klopte niet ,ze hebben de kale energie prijs zelf verhoogd en dat mag niet.
Gaan nu een correctie toepassen

He
door Heth - Jan 4, 2023 om 15:32
1 Antwoorden / Vragen

Energie bij Eneco, zie in mijn Toon thermostaat en app nog steeds als ik via inzichten naar grafieken ga de hoge prijzen staan per eenheid voor Stroom en gas!

tohela
door tohela - Jan 4, 2023 om 16:09
2 Antwoorden / Vragen

De huidige tarieven zijn nu

tohela
door tohela - Jan 4, 2023 om 16:29
2 Antwoorden / Vragen

Heel raar ik heb al 2x een verlaging gehad van eneco
Tevens ( uit ondervinding ) die goedkopere maatschappijen vertellen je er niet bij
dat er nog kosten voor leveing en gebruik van de leiding enz enz bij komt
Terwijl dit bij eneco heel transparant is
De huidige tarieven bij Eneco zijn nu

Stroom per kWh normaal € 0,91886
Stroom per kWh dal € 0,73654
Stroom per kWh enkel € 0,82899
Gas per m3 € 3,06421
Vaste leveringskosten per product per maand € 5,99

ca
door carlacoco - Jan 4, 2023 om 18:18
1 Antwoorden / 2 Vragen

4 jan 2023 Gasprijs variabel zonder mij berichten zomaar van 3,17 naar 3,57

M2
door M2022 Jan 4, 2023 om 19:31
33 Antwoorden / 3 Vragen

Bij mij ook per januari van 3,17 naar 3,57. Maar het is niet de gasprijs die verhoogd is, het komt door de btwverhoging en de overheidsheffingen ( beide componenten zitten inbegrepen in die genoemde prijs)

Voor de verandering kunnen we hier dus eens niet de schuld leggen bij de energiemaatschappij ;)

M2
door M2022 Jan 4, 2023 om 19:38
33 Antwoorden / 3 Vragen

Zie ook https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/inzicht-in-je-energierekening/energiebelasting-2023/#:~:text=In%202023%20is%20de%20energiebelasting,bedragen%20inclusief%2021%20procent%20btw).

Viela
door Viela - Jan 5, 2023 om 17:12
4 Antwoorden / Vragen

V&B?
Villeroy & Boch ?