ra
door ram88 Sep 28, 2019 om 23:32
Huishouden & energie

Eneco vervalst mijn handtekening

Goede avond,

Naar aanleiding van de uitzending over energieleveranciers ben ik opzoek naar jullie advies:
Een paar weken geleden kreeg ik tot mijn verrassing bericht van Nuon met 'wat jammer dat u weggaat'. Zeer verrast bel ik ze op om te vragen waarom ik dan weg ga. Zij vertellen mij dat ik bij Eneco nu een contract heb. Ik weet van niks dus bel met Eneco. En om een lang slepend verhaal kort te maken (want Eneco heeft de administratie niet op orde dus kon mij in eerste instantie ook niet vinden als klant) weten zij me te vertellen dat ik een contract heb afgesloten op mijn zakelijke gegevens. Gezien ik nooit contact heb gehad (niet telefonisch, fysiek of per mail) vraag ik het contract op. Enkele weken later krijg ik het contract toegestuurd, met tot mijn grote verbazing in het vak waar mijn handtekening zou moeten staan mijn naam gekrabbeld. Niet mijn handtekening en ook niet mijn handschrift, gewoon valsheid in geschrifte dus. Inmiddels middels mijn rechtsbijstand alles laten terugdraaien, maar Eneco heeft nog niet het fatsoen gehad om uitleg te geven waarom dit heeft plaatsgevonden of zelfs maar excuses aan te bieden voor dit gedrag en de overlast hiervan. Het schijnt ook vaker voor te komen, hun 'tussenpersoon' DirectSafe staat bekend om zulke praktijken lees ik op internet, hoewel Eneco zelf beweerd alleen met 'betrouwbare tussenpersonen' te werken.

Mijn vraag is nu dus: zijn er stappen die ik kan ondernemen om te zorgen dat Eneco stopt met zulke praktijken? Gezien er momenteel geen gevolgen hangen aan hun actie (alleen terugdraaien dus wat administratief werk) verwacht ik dat ze op dezelfde voet verder gaan...

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Vriendelijke groet, Wendy

1580 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2019 om 23:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dien een klacht in bij de ACM.

marita5
door marita5 - Sep 28, 2019 om 23:55
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ram88 ,

U heeft deze vraag ook op Radar gesteld , lees het gegeven antwoord .

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=191423

Magnum007
door Magnum007 - Sep 29, 2019 om 00:05
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Wendy,

Ik zou ook aangifte doen bij de politie.

Waarschijnlijk zijn er meer slachtoffers van deze fraude.

de
door deduivel - Sep 29, 2019 om 10:28
2 Antwoorden / Vragen

Enigste wat je kan doen is naar de ACM stappen met het bewijs niks meer niks minder.
Je beschuldigd nu Eneco van Fraude heb je daar bewijs van NEE dus je kan ook nog gepakt worden voor laster als je pech hebt.

Is er fraude gepleegd dat wel, maar door wie dat weet je niet kan net zo goed je buurman zijn die je een hak wil zetten noem maar op of een ex.
Een verkoper zou dat gedaan kunnen hebben alles is mogelijk maar das werk voor de ACM niks meer niks minder jij hebt geen schade dus zaak is afgedaan.

diumenge
door diumenge - Sep 29, 2019 om 10:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zoals hierboven opgemerkt je weet niet wie die valse handtekening heeft gezet, de kans dat (iemand van of in opdracht van) Eneco dat zelf heeft gedaan lijkt mij zeer klein. Ik neem aan dat je met dit bewijs ook naar de politie kan stappen. Die zouden dan kunnen proberen te onderzoeken wie het gedaan heeft, hoewel ze dat waarschijnlijk niet gaan doen omdat ze wel belangrijkere zaken hebben om zich mee bezig te houden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 29, 2019 om 11:10
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ik lees dat u via uw rechtsbijstandverzekeraar een en ander al gecorrigeerd kreeg en lijkt melding via Consuwijzer minder zinvol. Toch zou ik dat wel doen. Zie de al gegeven antwoorden op uw vraag bij Radar en https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-mijn-energieleverancier met wel de aantekening dat Eneco niet uw leverancier is (en het probleem is opgelost door Eneco zij het zonder excuses etc.)

 Ook naar mijn mening zou u aangifte kunnen doen doen bij de Politie op basis van valsheid in geschrifte zie: http://www.wetrecht.nl/valsheid-in-geschrifte/ (op basis van hetgeen in TITEL XXV van het Wetboek van Strafrecht is gemeld. De vraag is wel of dat individueel wordt oopgepakt vandaar dat melding via Consuwijzer bij ACM zinnig lijkt omdat vanuit de ACM contacten in deze zijn met het Openbaar Ministerie.

tenormin
door tenormin Sep 29, 2019 om 13:06
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@heremietkreeft, nou, antwoorden bij Radar? Eentje maar. ;-) Grapje, hoor.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 29, 2019 om 13:09
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN ik refereerde aan de al eerder gemaakte opmerking van @MARITA5, is dat u ontgaan? -:) -:)

ra
door ram88 - Oct 1, 2019 om 13:35
1 Antwoorden / 4 Vragen

Hartelijk dank voor het meedenken allemaal! ik zal inderdaad aangifte doen en mogelijk ook melding bij ACM