Re
door Remy snake Sep 22, 2022 om 10:56
Huishouden & energie

Energie

Ik zit bij oxxio en krijg de nieuwe tarieven aangboden.Deze liggen dik 2 keer zo hoog als de huidige wat bekend is echter mijn opmerking is deze. Mijn ingangsdatum van dit nieuwe tarief is volgens oxxio  1 oktober 2022. Normaal ligt mijn jaarafrekening in november en krijg ik de verhogingen en nieuwe tarieven aangeboden. Ik dacht nog gezien de ontwikkelingen valt het misschien gunstig uit . Nu heb ik het gevoel dat Oxxio nog snel een paar duren maanden wilt innen. Ik vind dit niet correct wat ze doen. Ik snap alle verhogingen en dergelijken maar nu gaan ze de jaartermijn veranderen.

4946 13 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 22, 2022 om 11:00
2098 Antwoorden / Vragen

Je nieuwe contract gaat in op de datum dat je huidige contract eindigt. Wat is de einddatum dan op je huidige contract?

Thecla58
door Thecla58 - Sep 22, 2022 om 11:07
862 Antwoorden / 3 Vragen

Ze gaan niet je jaartermijn veranderen, maar je maandtermijn.

Gedurende 1 maand betaal je inderdaad een veel hoger tarief dan je op dit moment betaalt. Echter, zoals uitgebreid in de media is geventileerd en zelfs een groot onderdeel van de algemene beschouwingen die nu bezig zijn, heeft Oxxio deze verhoging al eerder in de systemen doorgevoerd en het feit dat er nu een prijsplafond voor energie is ingesteld komt er tussendoor fietsen. Die aanpassing heeft ook weer tijd nodig om door te voeren. De streefdatum is 1 november, dus als dat bij alle energieboeren gaat lukken (er zullen zeker kleinere energieleveranciers zijn die dat niet halen helaas) dan ga je vanaf 1 november een lager tarief betalen.

Per 1 januari 2023 is het verplicht om de plafondprijs door te voeren dus ook de kleinere leveranciers. Let wel... als je meer gebruikt dan het gemiddelde dat ingesteld is, dan betaal je voor het meerdere het hoge tarief.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 22, 2022 om 11:48
1783 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Remy,

Ik heb hier in Amsterdam er helaas ook mee te maken ,maar dan met Vattenvall.

Dit kabinet moet gewoon de gaskraan in Groningen open gooien en snel ook, klik op de volgende link:

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20220812_57436244

Mabelle
door Mabelle Sep 22, 2022 om 12:39
459 Antwoorden / 1 Vragen

Makkelijk l*llen als je zelf in Amsterdam woont! Je moet je kapot schamen zo'n egocentrische opmerking! Koop maar wat dekentjes bij de Action, kun je de verwarming uit gooien.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 22, 2022 om 12:46
1783 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

Lees dat artikel nou even goed.

Er moet ruimschoots compensatie komen voor eventuele aardbeving schade

Gr
door Grunn1 Sep 22, 2022 om 13:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zeg Amsterdammer makkelijk he vanuit het westen maar even bepalen wat er in Groningen moet gebeuren zeker zonder enige onderbouwing en weten waar je het over hebt.
Compensatie? Volgs eens de parlementaire enquête over de gaswinning en je zal versteld staan hoeveel leugens er al zijn geweest de afgelopen tientallen jaren over de gaswinning, compensatie, herstelwerkzaamheden enzovoort.
Al wordt er weer extra gas gewonnen het zal niks met de prijs doen dus koop wat extra dekentjes of betaal gewoon de hoofdprijs.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 22, 2022 om 19:20
1783 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Grunn1 en Mabelle,

Juliie zijn boos op mij,als bewoner van de Randstad, waar de meeste Nederlanders wonen.

Maar jullie moeten boos zijn op dit kabinet.

Mabelle
door Mabelle Sep 22, 2022 om 23:26
459 Antwoorden / 1 Vragen

Boos op het kabinet? JIJ bent toch degene die vindt dat de gaskraan in Groningen weer open gegooid moet worden? Puur om eigenbelang. Nou, ik kan je vertellen, zelfs al zouden ze die kraan weer open gooien, dat heeft GEEN invloed op de gasprijs. En al wordt schade gecompenseerd, moeten de mensen (en de kinderen, denk daar eens aan!) daar dan voortdurend in angst en onzekerheid zitten wanneer er weer een beving komt? De groeten van een Randstad bewoner die ook aan Groningers denkt.

rj
door rjw Sep 23, 2022 om 07:36
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Die achterlijke Amsterdammers begonnen al te janken toen bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn een paar huizen een beetje trilden. Maar de grond onder landgenoten leegpompen is dan opeens wel een goed plan. Arrogantie ten top.

En ook jij hebt jaren kunnen profiteren van de gasopbrengsten. Als je een vent bent geef je al dat geld terug aan de overheid.

marita5
door marita5 - Sep 22, 2022 om 11:56
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Remy Snake ,

Het is niet alleen Oxxio die de tarieven per 1 oktober aanpast , bijna alle energiemaatschappijen doen dit .
Ik zit bij Essent , ook deze verhogen de tarieven ( het dubbele )  per 1 oktober , lees hier .

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/essent-maakt-voor-miljoen-klanten-stroom-en-gas-flink-duurder

Vanaf 1 november verlaagt het kabinet de energierekening van burgers. Op 1 januari treedt een echt prijsplafond in werking. Op welk bedrag de prijs wordt vastgezet, is nog niet helemaal zeker. Er wordt gedacht aan een prijs voor stroom en energie van 1,50 euro voor een kuub gas en 0,70 euro per kWh, inclusief overheidsheffingen. De lage prijs geldt voor de eerste 1200 kuub gas en de eerste 2400 kWh stroom. Wie meer verbruikt, betaalt voor de rest de volle mep.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5334382/prijsplafond-kan-mijn-maandbedrag-nu-naar-beneden-omlaag-omhoog

tenormin
door tenormin - Sep 22, 2022 om 12:38
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Beste,

Lees in de krant: Essent verhoogt de prijzen per 1 Oktober. Alle energiemaatschappijen zullen dit gaan volgen. Ik heb zelf van Eneco gisteren de mail met de verhoging ontvangen. Ook in AD te lezen: Vattenfahl, Essent e.a. gaan mee. Ook Oxxio. Het gaat over de maandtermijnen.

Mabelle
door Mabelle - Sep 22, 2022 om 12:44
459 Antwoorden / 1 Vragen

Alle energieleveranciers verhogen de energieprijzen of hebben eerder dan Oxxio de prijzen al verhoogd.

Normaal ligt mijn jaarafrekening in november en krijg ik de verhogingen en nieuwe tarieven aangeboden.

Klopt, maar het is nu al maanden niet meer 'normaal' dus tussentijdse verhogingen vinden nu regelmatig / vaker plaats dan 'vroeger'.

ne
door neodutchio - Sep 22, 2022 om 12:57
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Een jaarafrekening krijgt u meestal 1 tot 2 maanden na aflopen van het contract. Dus als u altijd in november dit krijgt, dan is het niet o vreemd dat uw contract in oktober zou kunnen aflopen.
Gelukkig heeft een contract, want daar staan de start en einddatum in.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2022 om 13:00
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, in iets andere woorden: het contract en de daarin genoemde data zijn bepalend.

Helaas bent u bij lange na niet de enoge die met dit soort vragen zit en hoe vervelend het ook is, het is voor een groot deel toch nu afwachten wat er nu in de 2e kamer wordt beslist over de voorgenomen maatregelen.

ro
door ronny530 - Sep 22, 2022 om 13:55
2796 Antwoorden / 41 Vragen

Het valt me wel op dat velen door alle toestanden niet meer weten wat er in het oorspronkelijke energiecontract stond maar terzijde. Tot 1 oktober wordt het vorige tarief gehanteert en als u in november de jaarrekening ontvangt is die tariefsverhoging voor één maand van toepassing en dus niet voor het gehele jaar. In november als de jaarrekening opgemaakt wordt gaat het voor u nog heel spannend worden want als de energieprijs op dat moment door het dak is gegaan wordt die energieprijs aan u door berekend. De regering is druk doende om een prijsplafond vast te stellen en als er vastgehouden wordt aan 1 januari 2023 wat ik niet verwacht omdat de oppositie een eerdere ingangsdatum voorvecht gaat u misschien minder betalen dan u in de maand oktober en een deel van november heeft betaald.

Co
door CoRo - Sep 22, 2022 om 14:33
1 Antwoorden / Vragen

IK heb per 18 september een tariefsverhoging aan mijn broek. Sinds vorig jaar december kon ik al niet meer een vast contract krijgen.
Raar dat er verschillende data voor de verhogingen/wijzigingen bij Oxxio zijn.
gelezen dat AMF ervan uitgaat dat salderen op jaarbasis gebeurt maar nog niet gelezen dat energieleveranciers zich hieraan committen? Weet iemand dat?

me
door mein33 - Sep 22, 2022 om 14:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

ENECO is de moedermaatschappij van Oxxio en zodoende zijn de tarieven gelijkopgaand met die van ENECO.

De energieleveranciers hebben het twee maal per jaar aanpassen van de tarieven inmiddels los gelaten en wjzigen nu meerdere malen per jaar en dat zal alleeen nog maar vaker per jaar gaan gebeuren zolang de vraag op de energiemarkt groter is dan het aanbod ervan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 24, 2022 om 16:20
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend, ik lees zojuist in de krant dat aanbieders teminste 30 dagen van de voren bekend moeten maken en de ACM op haar site www,.consuwijzer.nl een voorbeeldbrief geeft om bezwaar te maken.

lo
door lovewinnie - Sep 24, 2022 om 19:25
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zal je contact wel aflopen 1 oktober

Mijn contract loopt af 1 augustus 2023
Eindafrekening krijg ik 10 oktober

Toch zal ik vanaf 1 augustus nieuwe tarieven krijgen .
Vind zo raar dus niet