Ma
door Mattpro Oct 6, 2022 om 17:25
Huishouden & energie

Energie contract

Ik heb een 1 jarig energie contract van Eneco
mogen ze de terugleververgoeding zomaar verlagen ?

792 9 Rapporteer

Topantwoord

sw
door swat1500 - Oct 6, 2022 om 17:33
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Wordt de hoogte van de teruglever vergoeding benoemd in uw contract? Zo ja, staat in de voorwaarden van uw contract of dit bedrag tussentijds wel of niet kan worden aangepast?
Van belang is wat in de voorwaarden staat en niet wat wij er van vinden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 6, 2022 om 17:59
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Dat kan niet zomaar em als ook al hiervoor gesteld, het moet wel in uw overeengekomen contract staan. Als de voorwaarden daarin duidelijk aangeven dat men niet zo maar kan wijzigen is men in gebreke m.a.w. dan is er sprake van eenzijdige conttractwijziging, populair gezegd: wanprestatie en zie dan o.a. https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  Doe een melding bij (zie) https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer en kijk of u op hun site of een voorbeeldbrief kunt vinden om bezwaar te maken https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven of eventueel deze https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

U dient wel zeker te zijn of dit tussentijds kunnen en morgen aanpassen in uw contractvoorwaarden staan. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk omdat in princiope een vaste overeenkomst ook vaste tarieven betreft.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Oct 6, 2022 om 18:07
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mattpro ,

Dit staat op de site van Eneco ,

Terugleververgoeding

Je terugleververgoeding voor het salderen is altijd gelijk aan je all-in leveringstarief zoals dat op je overeenkomst staat. Het all-in-tarief bestaat uit: tarief per kWh stroom, overheidsheffingen (opslag duurzame energie en energiebelasting) en 21% btw.

Goed om te weten: van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 geldt een verlaagd btw-tarief van 9% op energie (stroom en gas). Dit wordt automatisch doorberekend en verrekend op je jaarnota.

Als je meer teruglevert dan je verbruikt, noemen we dat 'een overschot aan teruglevering'. Je ontvangt dan van ons een terugleververgoeding van € 0,09 cent per kWh. Hier wordt geen btw, energiebelasting en opslag duurzame over vergoed. Op je jaarnota kun je dit allemaal terugzien. Heb je een overschot aan teruglevering? Dan zie je een negatief saldo op je jaarnota en krijg je geld van ons terug.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.eneco.nl/klantenservice/meters-meterstanden/salderingsregeling/

Lees ook hier ,

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5328744/terugleververgoeding-fors-lager-wat-betekent-dat-voor-jou

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/eneco-verlaagt-terugleververgoeding-zonnestroom

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i27824/lagere-terugleververgoeding-eneco-ook-kamervragen-christenunie-d66-en-vvd

Ma
door Mattpro - Oct 6, 2022 om 18:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

In mijn contract staat een andere vergoeding dan wat Eneco per september (0,09 ) gaat vergoeden ,dat is toch raar
en nee kan niets in contract vinden waar dat staat

marita5
door marita5 - Oct 6, 2022 om 18:23
11532 Antwoorden / 15 Vragen

@Mattpro ,

Veelgestelde vragen eneco ,

Hoe salderen jullie , als ik een dubbele meter heb , met normaal-en daltarief ?

Bestaat je tarief uit een normaal- en daltarief, dan saldeert Eneco eerst het normaaltarief leeg en daarna pas het daltarief.

Dat is voor jou als klant gunstig: de uren waarvoor je betaalt, worden tegen daltarief in rekening gebracht

Iv
door Ivo W - Oct 6, 2022 om 19:51
734 Antwoorden / Vragen

Of het wel of niet mag, hangt af van wat er in de algemene voorwaarden staat over het wijzigen van de tarieven.

In de screenshot die u geplaatst heeft, is niet te lezen dat de tarieven tot het einde van de leveringstermijn vast staan. Maar ook staat er niet dat de energieprijzen tussentijds gewijzigd kunnen worden. Dus de screenshot biedt geen uitsluitsel.

Ma
door Mattpro - Oct 6, 2022 om 20:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hier contract voor waarden
meer niet gehad destijds

Ma
door Mattpro - Oct 6, 2022 om 20:13
3 Antwoorden / 1 Vragen
Janzegt
door Janzegt - Oct 6, 2022 om 20:27
131 Antwoorden / Vragen

Het staat keurig in je contract.
In je contract staat dat de tarieven voor levering van gas en electrisch wijzigen niet gedurende de contract periode.
Voor de teruggeleverde stroom staat in je contract hoe ze salderen. En als na salderen blijkt dat je meer stroom hebt terug geleverd, dan krijg je hier een vergoeding voor. Er staat niets over dat deze vast is gedurende de contract periode
Dus het mag