ja
door jadetje Jan 7, 2022 om 13:10
Huishouden & energie

Energie gas

Verbruik gas. Heb kamerthermostaat  v.b. op 21 graden staan. Draai in verschillende vertrekken de verwarmingsthermostaat op anderhalf.
Als ik nu de kamersthermostaat in andere vertrekken  hoger op 4 of 5 zet, dan worden deze warmer, zo niet heet. Is dan het gasverbruik niet hoger?

1933 7 Rapporteer

mi
door miennaamishaaz - Jan 7, 2022 om 13:21
725 Antwoorden / 1 Vragen

De Knop die u bedoelt is hoever de Kraan open staat van de radiator.

Als de kraan 8 standen heeft, en u zet deze op 4 of 5 dat betekent dat deze maar half open staat, dus half zoveel vermogen heeft.

bij de kamer thermostaat, slaat de CV af zodra de temperatuur van 21 graden is bereikt.

De andere vertrekken/ruimtes zullen kouder zijn dan de Huiskamer, omdat deze minder water doorlaten in de ratiator

rj
door rjw Jan 8, 2022 om 10:57
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe warm het wordt in andere kamers hangt helemaal af van de grootte van de radiator t.o.v. de ruimte. Als je in de badkamer eenzelfde radiator hangt als in de woonkamer wordt het daar bloedheet.

pe
door pebk - Jan 7, 2022 om 13:26
581 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas is (in ieder geval voor mij) uw vraag niet te begrijpen. U heeft het over verwarmingsthermostaat, kamerthermostaat. Heeft u in elke kamer een kamer een kamerthermostaat? Ik heb er maar een in voor de gehele woning. Als ik google lijkt het dat de beide thermostaten hetzelfde zijn.

Bedoelt u gewoon de radiatorkraan?

sira
door sira Jan 7, 2022 om 13:29
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Dat probleem had ik ook.
Bovendien is mij weleens verteld dat je niet op iedere radiator een thermostaat moet plaatsen.

tenormin
door tenormin Jan 7, 2022 om 14:27
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Sira, op mijn vorige verwarmingen, huurwoning, had ik op iedere verwarming een Isla thermostaat die het verbruik aanwees. Ik heb weinig idee wat de TS bedoelt met kamerthermostaat en verwarmingsthermostaat. Heb alleen 1 Honeywel thermostaat (nu) in de woonkamer.

sira
door sira Jan 7, 2022 om 22:12
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Tenormin, ik denk dat de TS een knopthermostaat bedoelt, maar ik weet het niet zeker. Beetje onduidelijk verhaal.

sira
door sira - Jan 7, 2022 om 13:28
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn gevoel zegt me van wel. Die radiatoren vragen dan meer warmte, maar misschien zit ik er naast.

Ik vind 21 graden knap hoog, zelf heb ik hem overdag altijd op 18 graden staan. Hoe hoger de thermostaat, hoe meer je lichaam daaraan went, m.a.g. dat je de thermostaat in de loop der tijd steeds een graad hoger moet zetten om het warm te hebben. Ik trek liever een vest aan als ik het een beetje koud heb en dat doe ik niet om te bezuinigen. Vaak kun je na een verloop van tijd je vest weer uitdoen. Als je bijv. koude voeten hebt, trek maar een paar andere sokken aan en ze zijn zo weer warm, en dat komt omdat de kou ook in de sokken zit. Ik heb tevens een infraroodkacheltje, maar gebruik het eigenlijk nooit.

ma
door malty - Jan 7, 2022 om 13:30
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als u de radiator kranen in andere vertrekken verder open zet verbruikt u meer gas.
Zet u ze helemaal dicht verbruikt u minder gas want die vertrekken worden dan niet verwarmt en heeft u daar geen warmteverlies.

sira
door sira Jan 7, 2022 om 13:32
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Dat dacht ik ook, maar was er niet zeker van.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 7, 2022 om 15:01
2093 Antwoorden / Vragen

Ja, als uw verwarmingen heter worden verbruikt u meer gas.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 7, 2022 om 16:18
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Een simpel en kort antwoord: ja , dat is logisch.
Hoe warmer u het wenst des te meer gas is er nodig.