tenormin
door tenormin Oct 5, 2022 om 01:26
Huishouden & energie

Energiebijdrage van de Staat

Begrijp dat nog niemand de details weet van de Staatsbijdrage maar: hoe zit dit dan met mensen die in een WBV huurhuis/flat wonen? Want uiteraard krijg ik mijn rekening van Eneco (in mijn geval) maar ook ieder jaar een afrekening van mijn WBV. Waar ik ook mijn maandelijkse bijdrage aan moet betalen. Zoals de verdeelsleutel: elektriciteit en gas. Gebruik alleen gas voor HR ketel, maar ook aan algemene kosten van licht. (Die overigens constant branden) in alle entree hallen etc. Kortom, worden Woningbouw Verenigingen ook "ontzien", c.q. de bewoners? Daar heb ik nog niemand over gehoord.

2278 10 Rapporteer

sw
door swat1500 - Oct 5, 2022 om 07:29
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat een wbv als bedrijf wordt gezien en daar is nog geen regeling voor. Leg de vraag anders neer bij de wbv.
Vraag dan gelijk of ze de portiek verlichting al hebben vervangen door led verlichting en zo nee, wanneer ze dat gaan doen.

panter22
door panter22 Oct 5, 2022 om 08:52
6599 Antwoorden / Vragen

De potiekverlichting kost maar een paar euro  per maand.

Gr
door Grunn1 Oct 5, 2022 om 10:05
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het gaat veelal niet alleen om portiek  verlichting hoor velen laden hun elektrische fiets/scooter ook in de schuur op.

tenormin
door tenormin Oct 5, 2022 om 15:47
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@swat1500, geprobeerd te bellen. Het bekende riedeltje: we worden overspoeld met vragen, probeer het later nog een keer. Ook al op hun site de vraag ingevuld: hen kennende duurt het 5 weken voor er een antwoord komt. Vandaar dat ik het eerst probeerde.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 5, 2022 om 09:51
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is momenteel nog niet geregeld maar ik sluit niet uit dat daat ook iets voor komt gelet op de verruiming die nu voor bedrijven etc. lijkt te gaan gelden.
Daarnaast is het uiteraard ook een zaak van de beheerder om na te gaan hoe er collectief bezuinigd kan worden (andere verlichting etc.) en is het ook een zaak van kijken waar men  inkoopt eb contractsoort.

Gr
door Grunn1 - Oct 5, 2022 om 10:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Daar zat ik ook al aan te denken hoe dit gaat.
Kreeg van mijn wbv nooit een afrekening tot afgelopen jaar. Er was minder verbruikt dus we kregen wat terug maar als ik zie wat je in principe betaald voor een paar lampjes is dat veel. Krijg echter sterk de indruk dat we afgelopen jaar wat terug kregen omdat de stroom prijs ging stijgen zodat ze komend jaar een hogere afrekening kunnen sturen door de gestegen prijs. Even voor de duidelijkheid, ik woon hier 15 jaar en vorig jaar voor het eerst een afrekening gehad en vind het wat te toevallig.

En nee het gaat niet alleen om een paar lampjes althans voor mij wel maar er zijn steeds meer mensen die een elektrische fiets opladen in de schuur en een extra vriezer in de schuur hebben staan en daar moet iedereen aan meebetalen. Ja toen de stroom goedkoop was merkte je het niet maar nu met die hoge prijzen kan het wel uit om de vriezer uit je huis in de schuur te zetten.

panter22
door panter22 Oct 5, 2022 om 10:27
6599 Antwoorden / Vragen

Plaats ook een vriezer in de schuur. Sla meteen wat diepvriesgroenten in want Hak gaat zijn productie 6 weken stilleggen vawege de energiekosten. Anders krijgen de aandeelhouders minder uitgekeerd. Dat kan toch niet? Het lijkt er op dat de overheid onder druk wordt gezet voor een subsidie.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 5, 2022 om 12:54
2055 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet hoe een woningbouwvereniging hiermee omgaat maar toen ik ooit in een appartementencomplex woonde was dat gewoon verboden en was de VVE daar heel fel op. Je steelt van de medebewoners.

tenormin
door tenormin Oct 5, 2022 om 15:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@henk, tenzij men illegaal aftapt kan men niet op andermans kosten gebruik maken van elektriciteit, iedereen heeft eigen slimme meter in de gangkast van de kelder. Zitten 6 aansluitingen, allemaal verzegeld, van bewoners. Dus "stelen" lijkt me moeilijk. Niets is onmogelijk, dat niet.

Mabelle
door Mabelle - Oct 5, 2022 om 10:07
422 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt aan de wbv vragen om de liften uit te zetten. Traplopen is bovendien ook gezond.

getty
door getty Oct 5, 2022 om 10:31
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bizarre reactie

Niet iedereen in een flat kan traplopen...

Mabelle
door Mabelle Oct 5, 2022 om 10:44
422 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe deden ze dat vroeger dan? Anyway, mijn reactie was uiteraard niet serieus bedoeld. Weet niet eens of er wel een lift is.

Thecla58
door Thecla58 Oct 5, 2022 om 11:36
854 Antwoorden / 3 Vragen

@mabelle

zet er dan voortaan iets bij van

/sarcasm on
dan je bijdrage en vervolgens
/sarcasm off

Komt het heel wat vriendelijker over. ;-))

tenormin
door tenormin Oct 5, 2022 om 12:24
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@mabelle, als je gewoon kan lopen is het moeilijk voor te stellen dat een ander dat niet (meer) kan, hé? Maar al woon ik op de 1e etage, ik heb toch de lift nodig om beneden te komen. Gaat anders zo lastig met een rollator de trap af.

panter22
door panter22 - Oct 5, 2022 om 10:19
6599 Antwoorden / Vragen

Hoeveel euro betaal je dan wel niet voor de verlichting van het trappenhuis?

Kost dat meer dan een paar euro per maand inclusief onderhoud van de verlichting?

tenormin
door tenormin Oct 5, 2022 om 13:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Is uiteraard niet alleen verlichting trappenhuis. Ook aan galerij- en balkonzijde zijn lampen. Ik heb elders mijn kosten per jaar opgeschreven. Ik vind het behoorlijk aan de prijs en dat is dan nog voor alle verhogingen.

ae
door aeverhoog Oct 5, 2022 om 16:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

Drie portieken verlichting met totaal 21 appartementen, ongeveer 12 uur per dag kost ons € 1000 per jaar als vve. Daar is inderdaad niets voor geregeld. Maar, waar houdt dat op?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 5, 2022 om 11:17
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin ,

Waarschijnlijk vindt u het antwoord op uw vraag in de volgende link:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/10/04/vanaf-1-januari-lagere-energierekening-door-verruimd-prijsplafond

gr
door gravin2 - Oct 5, 2022 om 11:18
24 Antwoorden / Vragen

Het aardige van de regeling lijkt me nou juist dat (bijna) iedereen hem krijgt,

ongeacht eventuele, vaak lage, VVE-bijdrage,

Ik heb meer te doen met mensen die ergens een verdieping huren en met drie of vier anderen op 1 meter zitten,

die krijgen met wat pech in november en december al niets en volgend jaar komen zij boven het plafond uit want dat "werkt" per meter.

Thecla58
door Thecla58 - Oct 5, 2022 om 11:42
854 Antwoorden / 3 Vragen

Krijg jij niet een keer per jaar een afrekening van je wbv? Daarin vindt toch de verrekening (per woning)  van de kosten voor de gezamenlijke ruimten plaats.

Ik heb mijn verrekening van vorig jaar dit jaar gehad en ik ga er vanuit dat met de afrekening die ik volgend jaar over dit jaar krijg dat mijn wbv (als daar een regeling voor is te zijner tijd) alles verrekend.

Wat een gedoe allemaal daar in Den Haag... waarom luistert Rutte c.s. niet beter naar hetgeen gezegd en voorgesteld wordt. *#$*

sira
door sira Oct 5, 2022 om 12:37
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Deze regering kijkt niet vooruit, maar loopt achter de feiten aan. Pas als het kalf verdronken is, dempt men de put.
Er zijn landen die hier vorig jaar/begin dit jaar al mee zijn begonnen.

Thecla58
door Thecla58 Oct 5, 2022 om 12:40
854 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is al sinds vier kabinetten Rutte het geval.

Marktwerking in de zorg werkt niet. Idem met de privatisering van de energiemarkt et cetera, maar... 'men' blijft maar op de gevestigde partijen stemmen. Dan is het credo: "Iedereen doet een plas en het blijft zoals het was." :((

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2022 om 12:17
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Los van Eneco betaal ik dus (laatste rekening periode 1 Januari 2021 t/m 31 December 2021):

Warmtelevering - mijn aandeel - €886,15

Elektra algemeen                      - €  65,33 = €951,48

(los van de rest van de servicekosten en schoonmaak hal/trappenhuis etc.) uiteraard.

Wat hier ook geschreven wordt: iedere bewoner heeft zijn eigen meter, dus lijkt het mij niet dat opladers accu's op 1 hoop gegooid kunnen worden, toch? Deze rekening komt, via de WBV van Ista.

sira
door sira Oct 5, 2022 om 12:37
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Belachelijke prijzen

Thecla58
door Thecla58 Oct 5, 2022 om 12:47
854 Antwoorden / 3 Vragen

Dan betaal jij dus, afgerond naar boven, 80€ per maand aan de wbv voor warmte en warm water? Daar komt dan ook nog de service kosten bij. Wat een prijzen inderdaad.
Zit er een specificatie bij? Of hebbren jullie warmtepompen?

Ik betaal, afgerond naar boven, 24€ aan servicekosten (schoonmaak, elektriciteit gemeenschappelijke ruimten, glas en rioolfonds) per maand.
Aan gas en elektriciteit betaal ik 59€ per maand en aan warmte en warm water betaal ik 87,50€ per maand. Van alle drie de genoemde bedragen krijg ik nog altijd terug.

tenormin
door tenormin Oct 5, 2022 om 13:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik vind het ook bezopen hoog. Ja, de volledige specificatie is €1.693,71 per jaar. En dan Eneco ook nog €133,00 per maand.

gr
door gravin2 Oct 5, 2022 om 13:18
24 Antwoorden / Vragen

gemeenschappelijke warmtevoorzieningen blijven rampig,

Ik betaalde vroeger 80 euro voor (stook)warmte, de boel was niet individueel bemeterd,
dus totale kosten werden gewoon door aantal appartementen gedeeld,

En daarbij ook nog eens boilerstroom en -huur.

Nu gelukkig eigen cvketel, verbruik werd 75% minder.

panter22
door panter22 Oct 5, 2022 om 13:51
6599 Antwoorden / Vragen

€65,33 per jaar is ongeveer € 5,50 per maand. Dat is toch niet veel voor verlichting?

tenormin
door tenormin Oct 5, 2022 om 14:15
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Panter, maar de warmelevering van €886,15 komt er ook nog bij. Plus Eneco van €133,00 per maand. Ik vind dat echt niet weinig hoor.

panter22
door panter22 Oct 5, 2022 om 15:25
6599 Antwoorden / Vragen

Het is niet weinig, maar als je de hele dag thuis bent, kun je moeilijk in de kou zitten.

Thecla58
door Thecla58 Oct 6, 2022 om 12:11
854 Antwoorden / 3 Vragen

@Tenormin

Is dat bedrag van 1693, 71 voor het hele gebouw of alleen voor jouw appartement? Is er een huurdervereniging bij jullie? If so, stel het daar eens aan de kaak. Is jouw woning wel goed geïssoleerd? Contact met huurcommissie misschien iets?

tenormin
door tenormin Oct 6, 2022 om 12:25
16829 Antwoorden / 108 Vragen

De verdeelsleutel is €25.009.33. Dus voor mij €1693,71. Er is geen huurdersvereniging meer. De flats zijn in 2010 volledig gerenoveerd en goed geïsoleerd. Het punt is, voor de renovatie hadden we blokverwarming. Ik woon op de eerste verdieping en onder die eerste etage liepen heel dikke verwarmingsbuizen in de kelders. De ouderwetse verwarming had in de flat dus heel dikke (ouderwetse) buizen door de flat. Vroeger hoefde ik zo goed als nooit dat ding aan te doen. Nu zit ik dus (niet geïsoleerd - vloer/kelder) met enorm koude kelders en krijg geen enkele warmte meer "gratis" zeg maar. Plus, maar daar kan niemand iets aan doen, ik niet meer goed beweeg en het vaak erg koud heb. De meeste mensen hier krijgen een behoorlijke Huurtoeslag, ik €35,00, wat ik gelijk wegzet; met die blauwe enveloppe fabriek weet je het maar nooit. ;-)

panter22
door panter22 Oct 6, 2022 om 14:43
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe hoger je inkomen, hoe lager je huurtoeslag.

tenormin
door tenormin Oct 6, 2022 om 15:23
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat begrijp ik ook @panter. Ik heb mijn inkomen al opgehoogd, want ik moest steeds (uiteraard) terugbetalen. "Kreeg" eerst aan - verkeerde - huurtoeslag €120,00. Wat veel te veel was. Vandaar dat ik het maar apart zet, anders blijf ik aan de gang met terugbetalen.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Oct 5, 2022 om 17:38
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Vreemde constructie omdat u een HR cv ketel voor de verwarming gebruikt en ook nog eens kosten voor de geleverde warmte aan de WBV dient te betalen. Als u verder geen gasaansluiting in de woning heeft en dus elektrisch kookt zal er ook geen gasmeter in uw woning aanwezig zijn en krijgt u jaarlijks een afrekening voor het gas dat u voor de cv ketel gebruikt heeft. Voor zover ik weet wordt de 190 euro compensatie aan Eneco over gemaakt en omdat u klant van Eneco bent krijgt u die compensatie ook middels een verrekening van het voorschot. Het is voor u wel zaak om uw contract bij Eneco eens onder de loep te nemen want als u ook een contract voor gas heeft maar geen eigen gasmeter en ook geen gas aansluiting in de keuken heeft hoeft u geen contract voor gas af te sluiten. U kunt voor alle zekerheid de WBV een mail sturen met uw vraag en hopelijk krijgt u dan eerder antwoord want bellen heeft vanwege de drukte geen zin.
Wat betreft de elektra kosten voor de openbare ruimtes kan ik kort zijn die worden als servicekosten evenredig over alle huurders verdeeld en of u nu wel of niet van een lift o.i.d. gebruik maakt is uw keuze.

tenormin
door tenormin Oct 5, 2022 om 18:12
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@ronny530, ik woon hier sinds 1996. En kook sindsdien elektrisch, (keramisch). De gasaansluiting mag niet weg, dus die is destijds door de WBV afgesloten. (Niet door Stedin dus). Maar betaal wel transportkosten etc. Zowel via Eneco als de WBV is het dus betalen. Zou ik gaan hemelen dan kan men de gasaansluiting zo weer op "aan" zetten. Hoe dat alles in de toekomst gaat, qua gas, daar weten we allemaal nog niet veel van. Ik bedoel: huurders van flats etc. Ik kan immers zelf geen warmtepomp laten aanleggen.

gr
door gravin2 Oct 6, 2022 om 10:37
24 Antwoorden / Vragen

@ tenormin, wat een bizar verhaal!
u schrijft dat het gas is afgesloten door WBV,
Maar ik lees in uw openingspost "Gebruik alleen gas voor HR ketel".

tenormin
door tenormin Oct 6, 2022 om 13:36
16829 Antwoorden / 108 Vragen

De gasaansluiting voor een gasfornuis zit er nog. Daar betaal ik transportkosten voor. De HR ketel is in 2010 geplaatst tijdens een grote renovatie. Dus dat is het enige gas wat ik echt verbruik. @gravin2

ro
door ronny530 Oct 6, 2022 om 16:46
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Ik lees dat u nog wel een gasaansluiting voor het fornuis heeft maar ook dat u die niet meer gebruikt en dan zit u helaas aan de kosten van in ieder geval de netbeheerder vast. Daarbij is het de huurder zonder toestemming van de WBV niet toegestaan het gas definitief af te laten sluiten want dan wordt een volgende huurder gedwongen elektrisch te gaan koken. Zo bizar is het verhaal ook weer niet want vele huurders in Nederland zitten in zo'n zelfde situatie.