Di
door Dick Koper Nov 11, 2022 om 12:39
Huishouden & energie

Energiecompensatie 2x € 190 voor 2e woning of recreatiewoning

Wij wonen in een recreatiepark bestaande ui,t deels recreatiewoningen(2e woning),deels uit reguliere permante bewoning.
Alle woningen ontvangen een WOZ aanslag en hebben een eigen energie aansluiting.
De aansluitingen zijn aan te merken als kleinverbruikers, en is nu de vraag of de comepensatie van 2 x € 190,-- ook van toepassing is voor deze woningen ?

5839 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 11, 2022 om 12:46
16883 Antwoorden / 202 Vragen

De compensatrie ius per huishouden . Ik nan mij niet voorstellen dat dat geldt voor recreatiewoningen tenzij de alsdan permanente bewoners zelf een leveringsovereenkomst hebben.

M.b.t. de verhuur bent u feitelijk ondernemer en kunt u uw vraag ook hier stellen www.higerlevel.nl  Ik kom nog even bij u terug met een nadere verwijzing.

Zie dseze info en naar mijn mening bent u geen kleinverbruiker als in de regeling genoemd. https://weblog.independer.nl/energie/10-meestgestelde-vragen-over-190-euro-energiecompensatie

ju
door juliomariner Nov 11, 2022 om 14:59
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij is de compensatie per aansluiting.
Voor ons kantoor (we zitten in het MKB) hebben we in November ook 190 euro compensatie gekregen.

Ag
door Agamemnon Nov 11, 2022 om 15:37
82 Antwoorden / 7 Vragen

Krijg ik de compensatie per aansluiting of per klantnummer?

Je ontvangt de compensatie via je stroomaansluiting. Heb je meerdere stroom- aansluitingen, dan ontvang je voor elke aansluiting € 190,-. De compensatie is niet voor aansluitingen zonder verblijfsfunctie (zoals bijvoorbeeld een garagebox).

Ik heb een zakelijk contract, ontvang ik de compensatie ook?

Ja, ook met een zakelijk contract ontvang je in november en december compensatie. Het compensatiebedrag is vrij van btw.

(Vattenfall)

Ag
door Agamemnon - Nov 11, 2022 om 13:04
82 Antwoorden / 7 Vragen

Als u daar een contract heeft bij een energiemaatschappij voor afname elektriciteit en u ziet op de nota's dat u recht heeft op de  jaarlijkse heffingskorting voor woningen dan heeft u ook recht op die 190 euro. Al zou u 10 huizen hebben met 10 energiecontracten dan krijgt u 10x die 190 euro. Het is een vergoeding per reguliere aansluiting en niet per persoon...

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 11, 2022 om 14:28
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@AGAMEMNON, de vergoeding is voor huishoudens! Daarbij ga ik er vanuit dat vraagsteller 1 overeenkomst heeft voor zijn recreatiuewoningbezit en bovendien: het is in die zin een ondernemer! Geen huishouding.

Ag
door Agamemnon Nov 11, 2022 om 15:05
82 Antwoorden / 7 Vragen

De doelgroep is dezelfde als die recht heeft op de heffingskorting. Feitelijk is die 2x190 euro  zelfs een voorschot op de heffingskorting van 2023, want die is voor 2023 weer verlaagd met een zelfde bedrag.

"Bij het afsluiten van een energiecontract vragen we of het adres waar de stroom op geleverd gaat worden een verblijfsfunctie heeft. Dit is een adres waar mensen kunnen verblijven, zoals woningen, kantoorpanden of fabrieken. Als het adres een verblijfsfunctie heeft, heb je recht op vermindering energiebelasting. Een adres zonder verblijfsfunctie is bijvoorbeeld een garagebox, volkstuintje of informatieborden."

Het zou anders wel een heel ingewikkelde administratie worden als meneer A bij maatschappij X een contract heeft en zijn vrouw B bij een andere maatschappij Y, voor hun tweede huis. Dan zouden ze moeten uitzoeken of een lid van de familie ergens anders een contract heeft voor een ander huis. enz. Het is een eenvoudige regeling met een reeds bekende doelgroep, de mensen met recht op de vermindering energiebelasting (heffingskorting). Verder geen gedoe. Dat is ook de reden dat de energiemaatschappijen dit moeten uitvoeren. Zij kennen de doelgroep, de energie-aansluitingen met heffingskorting . Als het huishoudens zou betreffen had de gemeente het beter kunnen doen...

Ag
door Agamemnon Nov 11, 2022 om 15:14
82 Antwoorden / 7 Vragen

Het interesseert de energiemaatschappijen trouwens geen hol wie de contracten/rekeningen op zijn naam heeft staan, zolang er gewoon betaald wordt. Als ik contracten voor de hele straat zou afsluiten op mijn naam en alles gewoon maandelijks betaal heb ik voor ieder contract recht op de vermindering energiebelasting (heffingskorting) en dus ook op die 380 euro per contract....

Di
door Dick Koper - Nov 11, 2022 om 13:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vraag is nu of de reacties zijn gebaseerd op 'weten' of eigen inetrpretaties zijn/ Graag hoor ik waar ik deze informetie kan vinden?
ia google kom ik niet verder dan dat wat ik onderstaand bijvoeg. (uit een artikel AD)
Persoonlijk behoren wij tot permante bewoners en hebben een zelfstandige energie overeenkomst met Budget energie.
Ik weet echter dat ook de niet permante bewoners eigen energie contracten hebben, en is daarbij nooit de vraag gesteld over al dan niet permanent bewonen.
Op de nota, vorig jaar van Budget energie, zie ik niks over een mogelijke compensatie en volgt de volgende  jaarnota pas na december.
Budget is niet te bereiken vandaar dat ik de vragen hier heb gesteld.

Wie komt er in aanmerking voor de energiecompensatie?

Iedereen in Nederland komt in aanmerking voor de energiecompensatie van 190 euro per maand. Je moet alleen een kleinverbruiker zijn en een eigen energieaansluiting hebben.

me
door mein33 - Nov 11, 2022 om 13:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bel uw energieleverancier en stel daar de vraag, zij weten immers aan wie en hoe zij gaan uitkeren
Naar mijn weten heeft een ieder de in aanmerking komt inmiddels bericht van de energieleverancier ontvangen hoe deze de toeslagen gaat uitkeren, elke energieleverancier doet dit op een andere manier.

Ag
door Agamemnon Nov 11, 2022 om 15:35
82 Antwoorden / 7 Vragen

Dit schrijft Vattenfall bijvoorbeeld en terecht:

Krijg ik de compensatie per aansluiting of per klantnummer?

Je ontvangt de compensatie via je stroomaansluiting. Heb je meerdere stroom- aansluitingen, dan ontvang je voor elke aansluiting € 190,-. De compensatie is niet voor aansluitingen zonder verblijfsfunctie (zoals bijvoorbeeld een garagebox).

tenormin
door tenormin - Nov 11, 2022 om 13:53
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@dick kopen, Als het goed is moet u dus in Oktober van Budget Energie een mail hebben ontvangen dat ze 2 x, eind November en eind December de €190,00 op uw rekening storten. Andere Maatschappijen trekken het van de rekening af, maar Budget Engergie en andere Energiemaatschappijen hebben er voor gekozen om het rechtstreeks op de rekening te zetten. Ik ben dus niet aan het raden, maar zo staat het in het besluit geschreven. Dat u er vorig jaar niets over terug kan vinden is logisch, dit is een volstrekt nieuw besluit vanuit te overheid. Dat u geen mail heeft ontvangen baart me wel zorgen. Iedereen heeft deze mail in Oktober/begin November ontvangen.

Di
door Dick Koper - Nov 11, 2022 om 14:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

Budget bellen lukt niet en zelfs chatten lukt niet.
Ja ik heb de brief gehad maar mijn vraag gaat vooral over 'waar ik de juiiste informatie vandaan haal voor compensarties voor 'niet permante' bewoners?
Met andere woorden waar vind ik de juiste tekst van 'dat besluit' ?
Hetgeen ik lees wekt nogal verwarrend.
Er wordt gesproken over huishoudens en kleinverbruikers, ook over iedere Nederlander, maar ook over 'per aangesloten meters" c.q. energiecontract.
Waarom stel ik deze vragen.
Simpel omdat ik overweeg om gebruikers van een 2e woning/recreatie woningen in ons park te bewegen hun tegemoetkoming te doneren in door de Vve van het park op te richten fonds waaruit mensen die het hard nodig hebben finacieel kunnen woren bijgestaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 11, 2022 om 14:34
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Het staat er toch duidelijk: huishoudens en kleinverbruikers. En indien u 'niet uit de voeten kunt met de al gegeven info, kijk dan op de site van de ACM www.consuwijzer.nl

E
n kijk ook eens hier waarin wordt gemeld dat inmiddels iedereen bericht zou moeten hebben gehad m.b.t. het hoe en wat m.b.t. de uitkering.

panter22
door panter22 Nov 11, 2022 om 18:09
6599 Antwoorden / Vragen

Een VvE oprichten van mensen met een 2e woning om mensen financieel bij te staan die geen 2e woning hebben?

Een VvE is bedoeld voor gezamenlijk onderhoud en beheer van woningen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 11, 2022 om 14:37
16883 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. gegeven antwoorden en de opmerking van vraagsteller dat niet alles duidelijk zou zijn, zie ook deze: https://www.consumentenbond.nl/geldgids/geldgids-uitgelicht/energietoelage  waarin o.a. dit staat:

Energiekorting

In de maanden november en december 2022 ontvangt iedereen met een aansluiting op het stroomnet een tegemoetkoming van €190 per maand. Deze korting geldt voor alle huishoudens en bedrijven die een elektriciteitsaansluiting hebben met een maximale grootte van 3x80 ampère ('kleinverbruik').

Het adres moet een woon- of verblijfsfunctie hebben. De energiemaatschappij mag het geld niet gebruiken om een te laag voorschot te compenseren, of het later verrekenen met de jaarnota.

Di
door Dick Koper - Nov 11, 2022 om 15:11
4 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals valt te lezen in de toelichting van de consumentenbond gaat het om adressen met een verblijfsfunctie?
Daaraan voldoen de recreatie woningen.
De definitie van de belastingdienst lijkt daarover duidelijk, en wordt verder niks gezecht over de beperking tot 'huishoudens' ?

Ag
door Agamemnon Nov 11, 2022 om 15:27
82 Antwoorden / 7 Vragen

Juist. En dan is ook de heffingskorting altijd al toegepast.

He
door Helen 66 - Nov 11, 2022 om 15:26
119 Antwoorden / Vragen

Volgens mij krijg je per huisdhouden compensatie en niet per huis. Bovendien als je in het ene huis verblijft, staat in de andere woning de verwarming toch uit?

Ag
door Agamemnon Nov 11, 2022 om 15:31
82 Antwoorden / 7 Vragen

Dan had de gemeente het wel moeten uitvoeren. Zij weten het verschil tussen huishoudens en energieaansluitingen..... Er is niet zonder reden voor de energiemaatschappijen gekozen als uitvoerder: Zij kennen de aansluiitingen en hebben geen benul van huishoudens. Of is de wet soms door Independer geschreven? Huishoudens is een gepopulariseerde term die juridisch dus niet klopt.

Di
door Dick Koper - Nov 11, 2022 om 16:21
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het gevoel dat ik zo niet echt verder kom?
Mogelijk dat ik via de consumentenbond wat verder kom.

Voor de goede orde hierbij nog even de definitie van de belastingdienst.
Het gaat dus over kunnen verblijven en wordt er neie gesproken over door wie en wat.
Ik deel overigens de mening dat het vrij absurd zou/zal zijn als de compensatie ook geld voor recreatie-en 2e woningen.Vandaar mijn voorgenomen actie.

belastingdienst:
Wat een verblijfsfunctie is volgens de Belastingdienst sprake als het gaat om energie voor een pand waarin mensen kunnen verblijven. Denk daarbij aan een woning of een bedrijf, zoals een fabriek of restaurant. Een toiletgebouw, parkeergarage, volkstuin of aanlegsteiger hebben geen verblijfsfunctie.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 11, 2022 om 16:47
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de reactie nu ook van @HELEN66 en aanvullend van mij opnieuw: Er is wel heel erg duidelijk sprake van huishoudens in de regeling maar ja, als u dat niet wilt lezen.  Degenen aan wie u als recreant verhuurt ontvangen zelf de toeslag als het goed is voor hun thuisaansluiting. Het zou boeiend zijn als u dat dan ook nog eens zou krijgen. . En opnieuw, u bent feitelijk ondernemer en dit is een forum voor niet ondernemers.

Naar mijn mening is de info die de Consumentebond op haar site geeft echt duidelijk en is het echt een kwestie is van goed lezen   (en als de reactie van de consumentenbond anders zou zijn dan o.a. mijn mening, dan verneem ik dat graag.)

Zie ook nog deze iHnfo: https://www.nu.nl/economie/6232287/vanaf-deze-maand-190-euro-toeslag-voor-energie-hoe-krijg-je-dat-geld.html

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 11, 2022 om 16:53
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Het is wel opvallend dat Vattenfall kennelijk wel ook uitkeert aan niet huishoudens. De regeling is echt in principe bedoeld voor huishoudens (met kleine beurs) . Opnieuw reden om belangstellend te zijn hoe men bij de Consumenbond regeert.
Hoe dan ook, kennelijk heeft u geen bericht gehad van uw leverancier.

(Door een kennelijkprobleem met de site lukte bewerken niet meer)

Baghera77
door Baghera77 Nov 11, 2022 om 17:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

@heremietkreeft; hoe krom het ook is, de norm is een verblijfsfunctie met een eigen energiecontract. Dat 2e huizen wellicht enkel kosten veroorzaken zodra er daadwerkelijk verbleven wordt, doet hier niets aan af. Voor dit soort panden wordt de vergoeding dus ook gewoon overgemaakt.

@Dick Koper; als medewerker van een van de grootste energieleveranciers in NL, kan ik u bevestigen dat u dit gewoon krijgt. Geen bedrijf die verder kijkt dan of er een contract is en of het een kleinverbruiker is.

Ag
door Agamemnon Nov 11, 2022 om 18:29
82 Antwoorden / 7 Vragen

@Heremietkreeft: Kom onder je steen vandaan. Wat nieuwssites schrijven is niet van belang. Ze gebruiken de term huishoudens om het eenvoudig te houden voor de lezers. Maar de juridische juiste term is adres (aansluiting) met een verblijfsfunctie. En meestal zijn dat woningen, maar niet altijd en ze kunnen ook leegstaan.

ro
door ronny530 - Nov 11, 2022 om 18:01
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Als u een permanente bewoner bent en voor u zelf een energiecontract bij Budget Energie heeft afgesloten op dat adres krijgt u de compensatie gewoon uitgekeerd. Het gaat niet om het soort woning maar over het hebben van een energiecontract. Hoe dat bij recreatie woningen dus een 2e woning gaat durf ik niet zo te zeggen maar aan de ander kant is dat uw pakkie an niet want die kunnen een door het parkmanagement verplicht collectief energie leveringscontract hebben. M.a.w. geen eigen energiecontract ook geen compensatie.