ma
door maaike van meurs Sep 29, 2017 om 12:08
Huishouden & energie

Energiemaatschappij krijgt informatie van netwerkheerder

Bedrijven worden steeds sluwer, althans inspelen op het gevoel; een energiemaatschappij kwam bij aan de deur en zei (uiteraard) dat ik te veel betaalde omdat ze dat kon zien in de gegevens van Liander. Zijn die gegevens dan openbaar? Of kopen ze die gegevens? Of is dit normaal?

2501 11 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Sep 29, 2017 om 12:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat was kletspraat. Voortaan zulke colporteurs direct wegsturen. Aan de deur, in winkels etc., en bij telefonisch benaderen bedanken en opleggen. Nooit ingaan op dergelijke praatjes.
De beweringen met een korreltje zout nemen.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 29, 2017 om 12:18
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Normaal is het niet maar is wel voorgekomen.
Klik

ge
door george321 - Sep 29, 2017 om 12:24
390 Antwoorden / 1 Vragen

Dit zijn de zogenaamde "Slimme Leugenachtige Verkooppraatjes Van Op Provisie Beluste Deur Aan Deur Verkopers".
(Ja, ik heb overbodige hoofdletters gebruikt, goed gezien)

Ge
door Genee - Sep 29, 2017 om 12:30
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me dus een verkooppraatje, volgende keer vragen of ze dan ook kan vertellen welke leverancier u heeft.

an
door anguul Sep 29, 2017 om 16:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat vroeg ik ook en dat wist ze niet. Overigens heb ik haar uiteraard weg gestuurd.

jo
door jorisw - Sep 29, 2017 om 12:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik werd een tijdje geleden ook aangesproken door zo'n verkopertje die meteen begon dat ik 250 euro per jaar goedkoper uit kon zijn. Ter info: ik betaal 25 euro per maand aan Eneco... Ze kletsen maar wat.

Maar kennelijk zijn er genoeg consumenten die niet nadenken en er met open ogen mee akkoord gaan. Anders hadden ze wel een ander verhaal.

Face
door Face - Sep 29, 2017 om 13:55
10 Antwoorden / Vragen

Ik zie hier allemaal verhalen waarom het illegaal zou zijn om gegevens op te vragen bij de netbeheerder. Ik zie dat er behoorlijk wat aannames worden gemaakt. http://wetten.overheid.nl/BWBR0037934/2017-07-01
Middels deze link kunt u meer informatie vinden over wat uw netbeheerder wel en niet heeft en wat de leverancier wel mag inzien en wat niet. Verbruiksgegevens staan in het centraal aansluitingen register, die zijn dus voor elke leverancier te zien.Via het centraal aansluitingenregister kunnen ze u dus ongeveer vertellen wat uw verbruik is. Dit verbruik wordt berekend op een termijn van 5 jaar terug.

Stel u verhuist naar een nieuw adres en u bent gewend om 130,- te betalen, dan kan het dus goed zijn dat uw leverancier u te hoog of te laag inschat. Bij de netbeheerder kunt u bijvoorbeeld ook aangeven wat uw daadwerkelijk verbruik is en dan kan dat eventueel aangepast worden indien noodzakelijk. Stel er heeft een bakker gestaan en u heeft het perceel opgekocht, dan kan dit dus betekenen dat uw verbruik te hoog wordt ingeschat.

gerbera
door gerbera - Sep 29, 2017 om 16:13
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zie dat er behoorlijk wat aannames worden gemaakt.

@face, Doet u dus zelf ook. De netbeheerder bemoeit zich totaal niet met uw verbruik. Het is de energieleverancier waar u zaken mee doet t.a.v. verbruik en betalingen e.d. Lees ff de link van @sjoppie
En wat die "bakker" betreft, die had waarschijnlijk 3 fase en kan dan omgezet worden in 1 fase, en dat doet de netwerkbeheerder.

Face
door Face Sep 29, 2017 om 22:24
10 Antwoorden / Vragen

Wie zegt dat de netbeheerder zich niet met uw verbruik bemoeit? U bent hier degene die hier de aanname doet dat de bakker een 3x25 of 35 aansluiting had.

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2017 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, die bakker bakte vast op een petroleumstelletje. Of misschien had hij een gasoven?

Als er een te zware aansluiting in een woning zit, kan men bij de netbeheerder om een lichtere vragen. Zowel op het gebied van gas of elektra.

gerbera
door gerbera Sep 30, 2017 om 10:45
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@face, ff uitleggen dan. Voor een 3 fase aansluiting betaal je meer dan voor een 1 fase aansluiting. En dat kan je laten veranderen door de netwerkbeheerder. En de netwerkbeheerder rekent uw verbuik niet af, dat doet de leverancier. Die rekent vervolgens met de netwerkbeheerder af.

Ge
door Genee Sep 30, 2017 om 11:06
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Netwerkkosten zijn tot een aansluiting van 3 x 25 A gelijk.
Aansluiting van netbeheerder is meestal een 3 phasen kabel en er kan dan 1 hoofdzekering zijn of 3.

gerbera
door gerbera Sep 30, 2017 om 11:23
7372 Antwoorden / 14 Vragen

De periodieke netwerkkosten worden opgebouwd uit verschillende onderdelen:

Vastrecht aansluiting
Een vast bedrag per maand voor het beheer en onderhoud van uw aansluiting. Het tarief is afhankelijk van de grootte (capaciteit) van uw aansluiting.

Vastrecht transport
Een vast bedrag per maand waarmee wij kosten dekken zoals facturering, incasso, debiteurenbeheer, betalingsverkeer en administratie.

Capaciteitsvergoeding transport
Een vast bedrag per maand voor het transport van elektriciteit naar uw woning. Dit is inclusief de kosten voor het landelijk hoogspanningsnet. Het tarief is afhankelijk van de grootte (capaciteit) van uw aansluiting.

Ge
door Genee Sep 30, 2017 om 12:09
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb niet beweerd dat de netwerkkosten gelijk zijn maar of je 1x35A of 3x25A hebt maakt geen verschil.

ro
door ron503 - Sep 29, 2017 om 16:38
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De gegevens die Liander omtrent uw enerigieverbruik verstrekt zijn enkel beschikbaar voor u en uw energieleverancier. Als u van die colporteurs af wil maak dan een soort van sticker waarop u vermeldt dat colporteurs en zomeer niet welkom zijn. Ik heb er zelf één gemaakt met de tekst "Voorkom teleurstelling verkopers en adviseurs zijn hier niet welkom" en opgeplakt en tot op heden bijna geen last van colporteurs gehad. Als er toch een moedig verkopertje aan de deur verschijnt dan wijs ik op de sticker en als hij/zij blijft aandringen weet iedereen in het flatgebouw waar ik woon dat ze een verkopertje kunnen verwachten.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 29, 2017 om 16:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen
ne
door neodutchio - Sep 29, 2017 om 22:42
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Na het aflopen van mijn vaste contract werd ik ook gebeld door mijn eigen energieleverancier. Nou ja, door een callcenter dan. Dat het nog goedkoper kon door opnieuw voor 1, 2 of 3 jaar vast te leggen. Er werden met diverse kortingen gestrooit om mij maar over te halen. Waar deze callcentermedewerker geen rekening had gehouden was de simpele vraag wat ik nu betaalde per kw/h en wat in de nieuwe situatie. Hij zei dat het goedkoper kon, maar hij kon mij niet eens vertellen wat ik betaalde. Puur door dat simpele vraagje vallen ze allemaal door de mand. Nooit meer terug gebeld, maar nog wel klant. Tegen lagere tarieven dan voorgespiegeld werd bij een vast contract overigens.

wilcovv
door wilcovv - Oct 7, 2017 om 15:09
40 Antwoorden / 2 Vragen

"Energiemaatschappij krijgt informatie van netwerkheerder"
Dat kan, maar alleen als je als klant bij je energieleveranciers website inlogd op je 'mijn-(...)' en daar kun je toestemming geven dat er een verbruiks-overzicht wordt bijgehouden met gegevens die afkomstig zijn van jouw slimme-meter die nog niet lang daarvoor geïnstalleerd was door de netwerkbeheerder.
Verder is het zo dat niemand anders daar tussen zou moeten zitten die ook die gegevens mag/kan opvragen.

En dat zooitje van colporteurs aan de deur moeten ze nou toch eens een keer opheffen lijkt mij.
Er zijn zat advertentie mogelijkheden waarbij de consument zelf het moment kan bepalen of er wel\niet overgestapt zou moeten worden.