andregld
door andregld May 3, 2011 om 13:10
Huishouden & energie

Energieverhoging

Wij zijn bij de NUON en hebben geen contract. De NUON verhoogt de tarieven (mogelijk) 2x per jaar. De meteropnemer komt 1x in het jaar de meterstanden opnemen.
Hoe bepaalt nu de NUON de standen op 1 juli? Prive gezien zou je een rekenformule op na kunnen houden die enigzins in de buurt komt.
Maar wat als je een bedrijf (camping) hebt zoals wij, Hoe wordt dat berekend?
De meteropnemer kan op 1 juli nooit overal tegelijk de standen opnemen.

Groet Andre

1462 6 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - May 3, 2011 om 16:09
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Daar bestaat een gemiddelde voor welke per maand wordt bekeken(verbruik) ten opzichte van diverse gegevens.Daar zijn de statistieken voor.

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - May 4, 2011 om 11:35
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste andregld,

De prijzen kunnen in de loop van een jaar veranderen. Dat komt bijvoorbeeld door andere inkoopprijzen en/of door maatregelen van de overheid.

De tarieven worden enkele malen per jaar vastgesteld. Bij de berekening van de jaar- en eindafrekening van de klant, houden wij voor gas, elektriciteit en warmte rekening met de verschillende tarieven die gelden voor bepaalde perioden.

Het energieverbruik van de klant wordt verdeeld over de perioden van het jaar. Dit gebeurt voor gas met behulp van de zogenaamde graaddagen. Voor elektriciteit worden hiervoor elektradagen gebruikt. Het resultaat van de berekening is een gemiddelde prijs die wordt afgedrukt op de jaarafrekening.

Deze manier van berekenen garandeert een reële verdeling van het totale verbruik over de seizoenen. Aangezien dit de nauwkeurigste manier van berekenen is, passen vrijwel alle energieleveranciers deze methode toe.

Kijk voor meer informatie hierover op Consuwijzer http://bit.ly/iRzx74

Met vriendelijke groet,

Suraya Roos
Nuon Webcare

andregld
door andregld - May 4, 2011 om 12:37
20 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo NUON-medewerker,

Zoals ik al aangaf in mij schrijven gaat dit wel op als je gewoon een huissituatie hebt.
Maar wij hebben ook een camping. Hier wordt de ene keer veel verbruikt en de andere keer weinig tot niets verbruikt. Hierop kunnen/kan geen enkele lijst of berekening tegen op.
Soms komt het voor (zoals de gasmeter voor het toiletgebouw) vanaf 15 oktober t/m 15 maart 0,0 verbruikt. In zo'n geval helpen die berekeningen toch niet??

In afwachting van je antwoord.

la
door ladydaisy - May 4, 2011 om 13:58
13 Antwoorden / 0 Vragen

De meterstanden voor een jaarnota worden maar 1x jaarlijks opgevraagd bij de afnemer ( u ) en 1x per 3 jaar wordt deze opgenomen door de netbeheerder.
Het wordt zo berekend: beginmeterstand - eindmeterstand= jaarverbruik. deze wordt omgezet in verbruiksperioden, en dan berekend tegen het geldende tarief.

Dit kan in voordelig of nadelig uitvallen, dat hangt er vanaf wanneer u het meeste verbruik heeft, voor of na de prijswijziging en of de wijziging inhoud dat de prijs daalt of stijgt.

Als u precies wilt weten tegen welk tarief uw verbruik afgerekend wordt, en dit wilt controleren op de jaarnota, dan dient u zelf de meterstanden te noteren en het dan geldende tarief.

Volgens mij heeft Nuon ook op hun website een verbruiksmanager waarin u uw meterstanden kan ingeven.

tina4757
door tina4757 - May 9, 2011 om 16:58
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi,

Als de meteropnemer komt, schrijf dan altijd de meterstanden op. Waarom, Omdat de meterstanden, als de meteropnemer niet komt de meterstanden "geschat"worden. Dit doet Nuon na aanleiding van het verbruik in voorgaande jaren. Zit tussen de echte meterstanden en de "geschatte|" meterstanden teveel verschil, en in jullie geval denk ik iets van 25% dan kun je dat laten corrigeren. Daarom is het belangrijk dat je altijd de meterstanden noteert.

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - May 13, 2011 om 14:39
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Andregld,

Energie wordt continue geleverd. Het is dan ook onmogelijk om van minuut tot minuut iedere eenheid afgenomen energie af te rekenen tegen het op dat moment geldende tarief.

Door te rekenen met graaddagen en elektradagen wordt het verbruik in veruit de meeste situaties afgerekend tegen het juiste tarief. Helaas is het onvermijdelijk dat dit in sommige situaties meer of minder gunstig uitkomt. Het nadeel dat u hieraan in het ene jaar heeft, wordt mogelijk gecompenseerd in het andere jaar. Wellicht wordt dit in de toekomst anders, bijvoorbeeld door slimme meetapparatuur, waardoor we meer exacte meetgegevens kunnen gebruiken bij dit soort berekeningen.

Met een VastePrijsContract bent u er zeker van dat uw energie wordt afgerekend tegen een vaste prijs. Informatie hierover vindt u in bijgaande link. http://zakelijk.nuon.nl/zakelijk/

Met vriendelijke groet,

Suraya Roos
Nuon Webcare