ci
door cinneke Apr 15, 2004 om 16:08
Huishouden & energie

Essent!!!

Zoals vele anderen heb ik onlangs mijn jaar afrekening ontvangen.
En moet dus dus 786,- euro bijbetalen!!!
Dit kan nooit, maar dan ook nooit kloppen.
Maar zoals gewoonlijk zeggen ze bij Essent, als de meterstand juist is, dan moet u gewoon betalen.
Ik woon hier sinds Juni 2003, dus nu zo'n 9 maanden en betaal 80 euro in de maand. We zijn met zn tweeen en bijna nooit thuis, want we werken allebij.
En we wonen in een appartement met 2 slaapkamers.

In mn oude woning, ook een Flat, betaalde ik 65,- euro in de maand en heb ik altijd terug gekregen, terwijl het daar in verhouding groter was dan waar ik nu woon.

Mn onderbuurvrouw, woont alleen en zij betaald 179,- euro in de maand!!! En zij kwam gister bij mij aan de deur en zij moet dus 410,- euro bij betalen en dit terwijl zij hier nog maar sinds December woont, nu dus zo'n 3 en halve maand!
Dit is toch belachelijk!!!

Nu kan ik iemand van Essent laten komen, maar dat gaat mij zo'n 800,- euro kosten, als zij nix ontdekken.
Ik zou graag iemand anders willen langs laten komen die er verstand van heeft, zodat mijn beide meters goed nagekeken kunnen worden.
Want iemand van essent, vertrouw ik gewoon niet!
Ik heb nu betalings uitstel gekregen omdat ik de bekende Hoogverbruik formulier heb thuis gekregen en dit een maand lang moet gaan bij houden.
Maar eerlijk gezegt ben ik niet van plan dit belachelijk hoge bedrag te gaan betalen, ik hoor van werkelijk iedereen, dat dit een verbruik is van een 4 a 5 persoonshuishouden, zelfs d eerste telefoniste die ik van Essent aan de lijn had gaf dit toe.
We hebben verder ook geen apparte apparaten in huis staan, alleen een koelkast en een vriezer die dag en nacht aan staan, verder helemaal nix!

1287 3 Rapporteer

ar
door arriepar - Apr 16, 2004 om 13:15
29 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang dat er hier iets anders aan de hand is. Je bent hier voor de winter komen wonen, en hebt nu niet een heel jaar lang een keurig gespreid maandbedrag aan Essent betaald. Hierdoor moet je eigenlijk veel betalen voor je gasverbruik wat je in een normaal energiejaar al betaald in de zomer. Dan gebruik je namelijk bijna geen gas. Daarnaast is de ervaring dat je in een nieuw huis het eerste stookseizoen je draai moet vinden in het pand.

Helaas zal, als de meterstanden (zowel begin als eindstanden) op de factuur kloppen het bedrag moeten voldoen. Denk er ook aan dat als het om nieuwbouw gaat, je volgens het energiebedrijf vaak al klant bent vanaf het moment dat de meters zijn geplaatst. De energie die de aannemer bij de bouw heeft verbruikt zal je zelf op de aannemer moeten verhalen.

PS. Bij je buurvrouw is het probleem van zomer en winter nog groter omdat zij alleen maar enkele wintermaanden op haar factuur heeft staan.

jcjoppe
door jcjoppe - Apr 21, 2004 om 21:50
279 Antwoorden / 59 Vragen

cinneke, je moet €786 euro bij betalen, dit houdt dus in dat je €87 euro per maand bij moet betalen. €80 per maand is niet erg veel, nu kan je samen werken, maar je kan van 6 tot 11 uur 's avonds toch nog veel gas verstoken en elektriciteit verbruiken... er zijn nog, misschien, enkele faktoren die een rol spelen, Zit er ook nog kabel-tv bij die €80? En het water, wordt dat apart berekend? ik betaalde jaren, met een gezin met 3 kinderen, minder dan m'n collega met 1 kind. Doe bijv. 1 uur van tevoren de kachel laag of uit voordat je naar bed gaat(besparing van 15%) stook niet perse tot 23 graden, 1 graad lager stoken bespaart al snel 10%. Gebruik waar mogelijk is spaarlampen(9 watt geeft licht voor 60 watt) vele kleintjes maken één grote, zeg ik altijd maar... vr. groeten, Johan

ci
door cinneke - Apr 22, 2004 om 12:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie.

Stoken doen we eigenlijk bijna niet. De CV stond afgelopen "winter" op 20 en soms ook gewoon op 18 graden. En alleen wanneer we thuis kwamen van werk. Ik kan namelijk niet goed tegen CV warmte. Rond 8 uur s'avonds altijd weer op 15 gezet. Dus de CV brande eigenlijk maar een uur of 4 op een dag.

En wat betreft onze elektriciteit, dat was denk ik toch door onze pc's. Ik hou nu dagelijks de meterstanden bij, ivm het formulier over hoog verbruik. En heb dus gemerkt dat de pc's toch wel aardig wat verbruiken. Dus die gaan nu helemaal uit wanneer we er niet meer achter zitten.

Maar het was ook met name ons Gas verbruik wat zo erg hoog is opgelopen. We wachten dan ook af wat essent dalijk zegt als we het formulier terug sturen en anders laten we door ons CV bedrijf de Ketel controleren of laten kijken of er toch niet ergens een gaslek zit.Want we kunnen echt niet zoveel verstookt hebben.

En wat ons water betreft, die is appart, via Brabant Water.