Mikske10
door Mikske10 Aug 27, 2024 om 11:36
Huishouden & energie

Essent en bespaartegoed

Ik ben al sinds oktober 1983 klant bij Essent en spaar automatisch voor bespaartegoed; dit staat momenteel op €300,00

Het vervelende is, dat ik aan dit hele bespaartegoed als huurder van een appartement niks heb.
Je kunt dit namelijk alleen gebruiken voor:

Wat is bespaartegoed

Met bespaartegoed krijg je hoge korting op energieproducten. Zoals op zonnepanelen, isolatie, een warmtepomp of een laadpaal. Dit maakt wonen een stuk comfortabeler en duurzaam. En zorgt voor minder energiekosten. Hoe langer je Essent-klant bent, hoe meer tegoed je elk jaar krijgt. Lees hoe makkelijk het werkt.

Op een inductieplaat is dit niet van toepassing jammer genoeg.
Ik heb hier al over gebeld met Essent, maar ze kunnen hier niks aan veranderen.

Ik voel me benadeeld ten opzichte van mensen met een koopwoning.
Als huurder heb ik ook jarenlang meebetaald aan de terugleveringskosten van zonnepaneelhouders.
Heb ik als belastingbetaler meebetaald aan de subsidie op zonnepanelen en warmtepomp voor mensen met een koopwoning.

Wie heeft hier ook mee te maken?

Hoe zou Essent dit eerlijker kunnen maken?

5328 17 Rapporteer
ne
door neodutchio - Aug 27, 2024 om 11:57
5261 Antwoorden / 12 Vragen

Essent bestaat uit meerdere onderdelen. De ene hand wast de andere, je spaart dus voor korting binnen het concern. En ja, dat mag Essent gewoon doen.

Niet zonnepaneelbezitters met een koopwoning betalen ook al jaren mee aan de terugleverkosten. En waar denkt u dat huur- en zorgtoeslag vandaan komen? Daar betaal ik ook aan mee zonder er gebruik van te kunnen maken.

Het staat Essent vrij om voorwaarden te hanteren en het staat de klant vrij om het te accepteren.

Mikske10
door Mikske10 Aug 27, 2024 om 12:25
12 Antwoorden / 4 Vragen

@Neodutchio, ik ontvang ook geen toeslagen ... ook geen kinderbijslag ... nooit gehad ook.
Dus voel ik met u mee wat dit betreft.
U heeft gelijk wat betreft mensen met een koopwoning zonder zonnepanelen ... ook niet eerlijk.

Mabelle
door Mabelle Aug 27, 2024 om 13:50
640 Antwoorden / 1 Vragen

Huurders betalen ook mee aan de HRA en allerlei andere subsidies voor verduurzaming e.d. van koopwoningen.

marita5
door marita5 - Aug 27, 2024 om 12:05
11668 Antwoorden / 15 Vragen
Mikske10
door Mikske10 Aug 27, 2024 om 12:10
12 Antwoorden / 4 Vragen

Dankjewel @Maritas voor deze informatie.

marita5
door marita5 Aug 27, 2024 om 12:13
11668 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 27, 2024 om 12:36
2281 Antwoorden / Vragen

Ze kunnen je natuurlijk ook gewoon korting op de rekening geven. Ze kiezen echter voor een gekunstelde constructie waarbij het lijkt alsof je een soort rechten opbouwt maar daar blijken dan voorwaarden aan verbonden te zijn. U bent denk ik beter af door eens goed te kijken of u ergens anders niet een beter contract kunt krijgen dan te bedenken hoe Essent het eerlijker zou kunnen doen, het doel is namelijk klantenbinding en geen eerlijkheid, en dat eerste doel lijkt behaald.

Mikske10
door Mikske10 Sep 2, 2024 om 17:24
12 Antwoorden / 4 Vragen

Dankjewel @Henk de Zevende voor je advies

Ja
door JannyBoe - Aug 27, 2024 om 12:54
584 Antwoorden / Vragen

Goed punt @MISKE10. Essent heeft tenslotte woningeigenaren maar ook huurders als klant.
Beide groepen klanten zou je kunnen bedienen met dit Bespaartegoed van Essent.
Huurders zouden wat hebben aan producten als spaarlampen, maatregene tegen tocht, radiatorfolie enzovoort.
Jammer dat Essent zo de nadruk legt op woningeigenaren.

ne
door neodutchio Aug 27, 2024 om 13:03
5261 Antwoorden / 12 Vragen

Essent legt de nadruk op hun eigen concern. En dat concern verkoopt nu eenmaal geen spaarlampen of radiatorfolie.

Ja
door JannyBoe Aug 27, 2024 om 15:15
584 Antwoorden / Vragen

Ja, dat lijkt er erg op. Lucratieve klussen binnenhalen met (zogenaamde) korting.
Wat let hen om energiebesparende producten ter beschikking te stellen?
Om ook huurders te laten profiteren?

Het concern geeft overigens ook cadeaubonnen van Bol en Wehkamp kadoo. Ook niet echt hun core business.

Mikske10
door Mikske10 Sep 2, 2024 om 17:29
12 Antwoorden / 4 Vragen

Ze zeggen bij Essent ook, dat je toch thuisvoordeel ontvangt ... betekent nu en dan bv een puzzelboekje of stukje chocolade, maar dit ontvangen de mensen met een koopwoning ook.
Ik vind 300 euro veel. Het zou Essent sieren als ze ook voor huurders iets deden.

BV de 300 euro in mindering brengen op de afrekening.
Het zijn tenslotte mensen die al jaren vaste klant zijn.

ro
door ronny530 - Aug 27, 2024 om 13:43
2904 Antwoorden / 41 Vragen

Sparen gaat automatisch en kost u niets extra maar helaas als huurder zijnde kunt u niets met het gespaarde bedrag dus wat dat betreft slaat Essent met het spaarprogramma de plank mis.
De eigenaren van woningen worden bevoordeeld tegenover de huurders van woningen die juist met kleine zaken veel besparingswinst kunnen behalen maar het sluitstuk op de begroting zijn.
Wel vreemd dat Essent geen mogelijkheden biedt die het spaarprogramma voor huurders mogelijk te maken want andere energieleveranciers met een spaarprogramma doen dat wel, geen korting op inductiekookplaten maar wel op producten die energiebesparing op kunnen leveren.
Stel deze vraag eens aan de redactie van het tv prorgamma Kassa wie weet kan er aandacht aan besteedt worden.

ne
door neodutchio Aug 27, 2024 om 14:52
5261 Antwoorden / 12 Vragen

Er is niets vreemds aan wat Essent doet. Je spaart voor korting op producten die zij zelf verkopen. Door je klanten via meerdere kanalen te verbinden blijven ze hangen.

ro
door ronny530 Aug 27, 2024 om 16:19
2904 Antwoorden / 41 Vragen

Toch wel omdat huurders buiten de boot vallen, dfie mogen geen zonnepanelen, laadpalen en isolatie aanbrengen zonder toestemming van de verhuurder.
Die toestemming krijgen sowieso niet omdat het ingrijpende maatregelen aan het gehuurde zijn en na einde huur niet meegenomen kunnen worden.
Op deze manier van een bespaaractie benadeeld Essent de klanten die een woning huren maar laat die klanten wel automatisch aan de bespaaractie mee doen zonder dat ze een keuze hebben.

ne
door neodutchio Aug 27, 2024 om 17:01
5261 Antwoorden / 12 Vragen

Huurders mogen inderdaad zelf niets, waarom zou je dan als huurder willen sparen voor korting op een warmtepomp? Een slim iemand zou in de afgelopen 41 jaar al tig keer overgestapt zijn vanwege betere prijzen en bonussen. Ik gok maar zo dat lagere prijzen en de bonussen veel meer zouden zijn als die €300 die nu nutteloos gespaard is.

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2024 om 14:08
11740 Antwoorden / 52 Vragen

U zou naar een andere energie verkoper gaan, dan kunt u door minder te betalen wel geld besparen.

Ozymandias
door Ozymandias - Aug 27, 2024 om 16:08
223 Antwoorden / Vragen

Het leven is niet eerlijk.

Als je dat niet kan accepteren dan heb je heel erg pech want dan ga je er nooit uitkomen. In plaats van dat je tevreden bent met wat je hebt moet je om één of andere reden klagen dat je nog niet genoeg hebt.

Je moet je schamen.

Ja
door JannyBoe Aug 27, 2024 om 18:57
584 Antwoorden / Vragen

Het is gewoon een vraag op een consumentenwebsite. Precies waar die site voor is.
En u vindt dat de vraagsteller zich moet schamen?
Hoe komt u erbij?!
Vanwaar die preek?
Haal eens diep adem en lees uw eigen reactie nog eens rustig door.
Of laat die reactie eens aan uw omgeving lezen.

Mikske10
door Mikske10 Sep 2, 2024 om 17:35
12 Antwoorden / 4 Vragen

Dankjewel @Jannyboe voor uw lieve reactie.

En @Ozymandias u geeft een ongenuanceerde reactie, die bovendien onparlementair is.
Het is ook niet de eerste keer dat u dit doet.
Misschien beter dat u stopt met uw ongeciviliseerde opmerkingen cq reacties te geven.
U beledigt mensen ... kwestie van fatsoen.

Ozymandias
door Ozymandias Sep 5, 2024 om 16:51
223 Antwoorden / Vragen

Onparlementair?

Je weet dus niet eens wat dat woord betekent? We zitten hier op Kassa, niet het parlement. En dat veranderd nog steeds niets aan het feit dat het leven oneerlijk is. Niet iedereen wordt in het zelfde land geboren, is even slim, knap of getalenteerd. Verliezers zullen er altijd zijn. En er zijn altijd mensen met meer geld. Maar het uitgangspunt is dat het samen moeten doen en niet ieder voor zich zo veel mogelijk uit de kannen moet schrapen want dan sloop je de maatschappij.

De waarheid is hard en dat heeft weinig met fatsoen te maken. En als ik vind dat iemand zich mag schamen, dan is dat mijn mening.

gerbera
door gerbera - Aug 27, 2024 om 16:38
7479 Antwoorden / 14 Vragen

FF een klein misverstand bij u weghalen. U betaald niets aan het verduurzamen van een koopwoning, die kosten zijn geheel voor de eigenaar. Ik noem er een paar, dubbel glas, isoleren woning, aanschaf warmtepomp, aanschaf zonnepanelen en energiebesparende producten, onderhoud aan de woning e.d  zijn allemaal kosten die de eigenaar zelf betaald. En gelet op he feit dat deze ook belasting, incl dubbele OZB t.o.v huurders, betaald zijn een aantal zaken koekje van eigen deeg. Een aantal van door mij genoemde zaken wordt bij u, als huurder, door de woningbouw gedaan en als die bv zonnnepanelen plaatst kost u dit geen euro-cent behoudens vaak een kleine verhoging van de huur. Dat u het spaargeld niet kan gebruiken voor aanschaf van een inductieplaat is begrijpelijk, immers dit is geen energie besparend product maar in verhouding met gas voordeliger in tarief. Nog een kleinigheid, de  verplichte rookmelders zijn bij u door de WB geplaatst, ik als eigenaar heb deze zelf moeten bekostigen dus al met al is een eigenaar niet bevoorrecht t.o.v. een huurder. En zoals @HEIREISTOM schrijft, ik betaal met mijn AOW en pensioen ook voor toeslagen waar ik zelf geen gebruik van (kan) maken en jaren betaald aan de teruglevering ondanks dat ik geen zonnepanelen heb. Dus niet alles door elkaar halen en u bij de feiten houden nml de voorwaarden van de spaarregeling.

ne
door neodutchio Aug 27, 2024 om 17:05
5261 Antwoorden / 12 Vragen

Mijn zonnepanelen heb ik BTW vrij laten plaatsen. En na het plaatsen van nieuwe kozijnen kwam ik er per toeval achter dat er een flinke subsidie op het glas zat.
Overigens complete nutteloze subsidie, iemand die €35.000 kan neerleggen voor nieuwe kozijnen doet dat niet omdat er €700 subsidie gegeven word. En zo stroomt er geld vanuit de belastingbetaler naar de verkeerde toe.

Mabelle
door Mabelle Aug 27, 2024 om 17:46
640 Antwoorden / 1 Vragen

Gerbera, er is aardig wat subsidie te krijgen voor het verduurzamen van een koopwoning. Bovendien vergeet je te melden dat je genomen duurzame, isolerende maatregelen terug vindt in de verkoopprijs van je woning. Oftewel, de investering verdient zich meer dan royaal terug. Rookmelders? Sorry hoor, die kosten haast niks. Aan HRA betaalt ook iedere burger mee.

jan dame
door jan dame Aug 27, 2024 om 19:40
1 Antwoorden / Vragen

Mabelle, je vergeet de onderhoudskosten van een eigen huis.

gerbera
door gerbera Aug 27, 2024 om 22:07
7479 Antwoorden / 14 Vragen

@mabelle, ik woon hier nu ruim 50 jaar en was voorlopig niet van plan mijn huis te verkopen. En wat die rookmelders  betreft dit is slechts een voorbeeld, maar als je er 7 nodig hebt á € 30,- telt dat lekker aan. 3 jaar geleden heb ik mijn kamervloer geheel moeten vervangen, 44mtr² 100 jaar oud, geen cent subsidie maar wel een flinke kostenpost, mijn keukendak (aanbouw) moeten vernieuwen en maar meteen geïsoleerd. In een woning van 100 jaar oud vergt flink wat onderhoud. En dat roaal terugverdienen bij verkoop, dat huizenprijzen stijgen is afhankelijk van vraag en aanbod maar wat ik in die 50 jaar heb geïnvesteerd heb, heb ik wel op moeten hoesten en verdien je nooit terug.

Mikske10
door Mikske10 Sep 2, 2024 om 17:49
12 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Gerbera, mensen met een koopwoning krijgen hypotheekrente aftrek, subsidies voor warmtepomp, zonnepanelen etc. en daar betalen huurders aan mee via de belastingen.
Veel kosten voor uw eigen woning zijn aftrekbaar en uw woning wordt meer waard.

En:' ik betaal met mijn AOW en pensioen ook voor toeslagen waar ik zelf geen gebruik van (kan) maken en jaren betaald aan de teruglevering ondanks dat ik geen zonnepanelen heb', schreef ik. Dus ...

Maar mijn simpele vraag cq opmerking ging over het spaartegoed bij Essent ... niet meer en niet minder.

johnwim
door johnwim - Aug 27, 2024 om 20:17
66 Antwoorden / 36 Vragen

Je moet sowieso 80% zelf betalen,dat spaartegoed is niet meer dan 20% korting, niets bijzonders dus.
Lijkt veel mooier dan het is.

Ka
door Kariena - Aug 28, 2024 om 15:00
5 Antwoorden / Vragen

Niet zo huilie huilie. Het is je eigen keuze om dit te doen en moet je mensen met zonnepanelen niet als schuldigen aanwijzen. Die hebben nl ook goed betaald voor zonnepanelen hoor.

Mikske10
door Mikske10 Sep 2, 2024 om 17:42
12 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Kariena, de meeste mensen hebben subsidie ontvangen voor hun zonnepanelen en daar betaal ik als huurder aan mee, omdat dit uit de algemene middelen wordt betaald oftewel via de belastingen.

chaterina v d laak
door chaterina v d laak - Aug 28, 2024 om 16:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hier al met essent over gemailt en gebeld maar ze zijn niet van plan er iets aan te veranderen.
Helaas ,het klopt niet maar wat doe je eraan behalve veel meldingen.

ne
door neodutchio Aug 28, 2024 om 21:23
5261 Antwoorden / 12 Vragen

Het is ook niet aan de klant om te bepalen wat de actievoorwaarden zijn. Ik kan ook niet naar de plaatselijke supermarkt gaan om ze daar te zeggen wat ze in de actie moeten doen of zeggen dat ik niet voor glazen maar voor sokken wil sparen.

Pa
door Pascal janssen - Aug 28, 2024 om 16:20
3 Antwoorden / Vragen

Energie tegoed die je spaart bij essent is niet alleen voor zonnepanelen,maar je kunt ze ook gebruiken bij woonwijzer winkel
Deze winkel heeft alles voor verduurzamen ,zoals spaarlampen slimme stekkers isplatie voor achter de radiator,enz
De tegoed bij essent zet je om in een code dan krijg je korting
Kopers en huurders kunnen dit inzetten

ro
door ronny530 Aug 29, 2024 om 15:30
2904 Antwoorden / 41 Vragen

Waar u op doelt is het thuisvoordeel sparen en staat los van het bepaarprogramma.

Mikske10
door Mikske10 Sep 2, 2024 om 17:50
12 Antwoorden / 4 Vragen

Precies Ronny530.

wvdenoude52@outlook.com
door wvdenoude52@outlook.com - Aug 28, 2024 om 16:58
2 Antwoorden / Vragen

Ik heb een koopwoning heb er ook niets aan
Warmtepomp te duur

pe
door pebk - Aug 28, 2024 om 17:02
597 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe ze het eerlijker kunnen maken?

Afschaffen. Het is een lokmiddeltje om producten te kunnen verkopen en zorgt er voor dat mensen minder snel overstappen. Het is niet dat ze geld aan iemand over zullen maken. Het gaat gewoon van de marge van wat men levert.

Hannemannetje
door Hannemannetje - Aug 28, 2024 om 18:18
1 Antwoorden / Vragen

Essent moet eens kijken hoeveel eigenaren en kopers er zijn en het snel rechttrekken. Het is moeilijk voor Essent toe te geven dat ze fout zitten. Laat de directie er eens naar kijken.

ne
door neodutchio Aug 28, 2024 om 21:26
5261 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is er fout aan dan? Essent verkoopt naast energie ook zonnepanelen, warmtepompen, laadpalen, enz. Het enige dat ze doen is zorgen dat een klant die energie afneemt ook andere aankopen bij hun gaat doen om de klant meer aan hun te binden.

JMA2
door JMA2 - Aug 28, 2024 om 23:16
147 Antwoorden / 3 Vragen

Als u al zolang al klant bent had u misschien wel duizenden euros kunnen besparen door zo nu en dan eens over te stappen. De welkomstbonus was jarenlang hoger als de kortingen die u heeft opgebouwd.