Ik heb een RVS thermoskan gekocht bij de Action in mei 2014. We hebben hem 4 weken gebruikt op de camping en daarna heeft hij in de verpakking in de caravan overwinterd. Dit jaar wilden we hem weer gebruiken maar de buitenkant wordt net zo warm als de koffie, die erin zit. Action zegt dat ik recht heb op 6 mnd garantie en hem maar weg moet gooien. Ik betwijfel of dit terecht is.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Of u hem weg wilt gooien, moet u natuurlijk zelf weten. Maar na een jaar, moet u aantonen dat het niet uw eigen schuld is dat nu ook de buitenkant warm wordt. Zou dat binnen zes maanden gebeuren dan moet Action aantonen dat het uw schuld is.
Of hij in de verpakking overwinterd heeft, is natuurlijk niet relevant. Hebt u hem soms laten valken zodat hij ergens gescheurd is?
Als de inhoud even warm is als de buitenkant van de thermoskan, is er in mijn visie duidelijk een breuk in de binnenkan, die ontstaat niet zomaar. Dat ontstaat door val of stoot schade. En u moet bewijzen dat het niet zo is om garantie te claimen. Maar over welke prijs praten we? De Action is bepaald geen dure winkel, ik denk hooguit een € 20/25,00, eerder goedkoper.
Maar wie zegt dat de thermoskan tijdens de rit van het vakantieadres naar de stalling/huis niet een stuiter heeft gemaakt op de weg? Zeer wel aannemelijk. En die kan net te hard zijn geweest. Uw "recht" halen, als dat al kan, zal u in elke geval meer (moeite/geld) kunnen gaan kosten als een nieuwe kopen. Daar komt verder bij, mogelijk, let wel, mogelijk heeft iemand hem al of niet bewust laten vallen of gestoten en zijn/haar mond gehouden. Dus .......... de beroemde dader kan dus gewoon op het spreekwoordelijke kerkhof liggen.
[quote=tijger1 schreef op zondag 16 aug 2015, 00:10] Of hij in de verpakking overwinterd heeft, is natuurlijk niet relevant. Hebt u hem soms laten valken zodat hij ergens gescheurd is?
Suggereren dat iemand de boel (thermos-)flest, nee dat is pas relevant.
"In de verpakking in de caravan overwinterd". Als u bedoelt dat het een caravan is die gewoon buiten blijft staan tijdens de winter zou het zomaar kunnen zijn dat de thermosfles, niet volledig droog van binnen, spontaan door de kou zijn functie heeft verloren. Klinkt misschien vreemd maar behoort wel degelijk tot de mogelijkheid.
Ik kan op de site van de Action niets over garantie terugvinden, ruilen of retourneren kan binnen acht dagen. Als er al garantie zou zijn zal dat een fabrieksgarantie zijn, op de verpakking of middels een bijsluiter in die verpakking worden de periode en de voorwaarden vermeldt. Hoe dan ook vraagsteller heeft hier niets aan want hij/zij moet bewijzen dat het een fabricagefout is, gezien het bewaren in een vorst gevoelige omgeving die een caravan in de winter toch is kan een thermoskan maar zo kapot vriezen zeker als de thermoskan fris afgewassen de verpakking ingaat. Garantie claimen heeft geen zin want er sprake van verkeerd gebruik.
Action zit er naast als men zegt dat u maar recht heeft op 6 maanden garantie.
Hier leest u meer over de garantie, klik hier. Om uw garantie te claimen zult u, omdat de aankoop meer dan een half jaar geleden is, moeten aantonen dat het niet uw fout is dat de thermoskan niet goed meer is. Dat lijkt me een lastige opgave. Zou als ik u was toch maar overwegen om de thermoskan weg te gooien en een nieuwe aan te schaffen.
[quote=maarten heest schreef op zondag 16 aug 2015, 07:24][quote=tijger1 schreef op zondag 16 aug 2015, 00:10] Of hij in de verpakking overwinterd heeft, is natuurlijk niet relevant. Hebt u hem soms laten valken zodat hij ergens gescheurd is?
Suggereren dat iemand de boel (thermos-)flest, nee dat is pas relevant.
Ik suggereer helemaal niet dat de Ts de boel flest, en hij zal zal niet de enige zijn die van de caravan gebruik maakt. En ergens tegen aan stoten kan voldoende zijn.
[quote=tijger1 schreef op zondag 16 aug 2015, 00:10]Of hij in de verpakking overwinterd heeft, is natuurlijk niet relevant. Hebt u hem soms laten valken zodat hij ergens gescheurd is?
[quote=maarten heest schreef op zondag 16 aug 2015, 10:07][quote=tijger1 schreef op zondag 16 aug 2015, 00:10]Of hij in de verpakking overwinterd heeft, is natuurlijk niet relevant. Hebt u hem soms laten valken zodat hij ergens gescheurd is?
Het staat er toch niet in het Chinees?
Veel mensen denken dat een thermoskan overal tegen kan. Het niets met flessen van doen.
Ts heeft het over een RVS kan, die zijn voorzien van een stalen binnenfles. Die kan dus niet stuk bij stoten of vallen. Enige wat er kan gebeuren is dat er in de verbindingslas tussen binnen en buitenwand een lek is ontstaan. Hierdoor komt er lucht tussen binnen en buitenfles en is de isolatiewaarde weg.
Ts heeft het over een RVS kan, die zijn voorzien van een stalen binnenfles. Deze veronderstelling kan je ook lezen als: "Ts heeft het over een RVS kan, met een RVS buitenkant, die kan voorzien zijn van een stalen binnenfles.", maar dat is geen wet van meeden en perzen. Het kan evengoed een glazen binnenfles zijn.
Wellicht kan de vraagsteller een prijs, model, type of merk melden.
't Maakt in dit geval toch helemaal niets meer uit waar de RVS thermoskan van binnen mee "behangen" was; 't ding is kapot, blijft kapot en de Action zal echt geen nieuwe geven. Die kan is kennelijk niet gevallen, zoals @tijger1 wel denkt te weten; het ding heeft een koude winter in de caravan doorgebracht. In de winter, tenzij je alles goed verpakt/inpakt, zijn alle spullen kwetsbaar. Mijn caravan-oventje, niet ingepakt was na een winter ook voorzien van "opstaande" handgrepen; ook door de kou. Kan van alles gebeurt zijn, zonder ook maar iets aan te raken.
Bij de Action koop je artikelen tegen dumpprijzen. Spul dat kapot gaat, dump je dus gewoon. Als je een betere kwaliteit en langere levensduur wilt van een thermoskan, moet je die niet bij de Action kopen.
Met een rvs thermoskan gebeurt echt niets in de winter door koude. En die handgrepen van uw oventje zullen echt niet van rvs geweest zijn, waardoor ze omhoog stonden. Met rvs gebeurt helemaal niets in de winter.
En ik "denk" ook niet dat hij gevallen is. Zo'n ding is kwetsbaar door stoten of vallen. Dus gewoon een oorzaak door menselijk handelen.
Daar gaan we (al)weer zoals bijv 1953@ Ik verwijs maar weer eens naar hetgeen wordt gesteld in het Burgerlijk wetboek boek 7 art 17 en verder.
Hetgeen Action stelde, 6 maanden garantie, is volledig in strijd met deze wetgeving.
Wel lijkt het mij, dat net als er ook is geantwoord, dat u ook op basis van de consumentenwetgevinggeen succes zult hebben met een claim op die wetgeving aangezien m.i. onmogelijk zal zijn om aan te tonen dat de thermoskan bij aankoop niet voldeed aan de eisen/verwachtingen die er aan gesteld mogen worden.
Hebben we het hier over deze (of 'n vergelijkbare) isoleerfles? Hoe dan ook het zal niet meer dan een paar euro gekost hebben, wat voor kwaliteit en service verwacht je daarvoor?
[quote=tijger1 schreef op zondag 16 aug 2015, 13:10]Met een rvs thermoskan gebeurt echt niets in de winter door koude. Met rvs gebeurt helemaal niets in de winter.
Ondanks de bezwaren van enkelen, toch maar even door met het "gezever" over dit onderwerp.
Metalen krimpen bij kou en zetten uit bij verwarmen. Voor zover mij bekend, bestaat het binnenwerk van een thermoskan uit glas of kunststof. Indien de caravan niet vorstvrij heeft "overwinterd" de afgelopen winter dan heeft deze, met de volledige inhoud, behoorlijk lage temperaturen (vorst) te verduren gekregen. Door de lage temperatuur zal de metalen buitenkant van de thermoskan krimpen, terwijl de binnenfles dat niet doet. Hierdoor kan er een spanningsverschil tussen de twee materialen ontstaan en zal de zwakste van de twee het onderspit delven en breken of scheuren. Vorstschade valt naar mijn idee niet onder de garantievoorwaarden en Ts. zal dan ook zelf een andere kan moeten kopen. Tip: kijk eens bij Action, daar hebben ze regelmatig aanbiedingen.
Ik heb deze melding geplaatst omdat ik een half jaar garantie kort vind. De kan is nog als nieuw en is echt niet op de straat gevallen. Ik bewaar hem met de dop los in de doos. Hij staat dus droog en kan dus niet stuk vriezen. de caravan staat binnen en een strenge winter hebben we niet gehad. Om de prijs (6 euro) gaat het mij niet, maar meer om het principe dat goedkoop duurkoop is en dat twee jaar garantie blijkbaar een loze kreet is voor dit soort "apparaten".
[quote=janwin schreef op zondag 16 aug 2015, 15:13]Ik heb deze melding geplaatst omdat ik een half jaar garantie kort vind. De kan is nog als nieuw en is echt niet op de straat gevallen. Ik bewaar hem met de dop los in de doos. Hij staat dus droog en kan dus niet stuk vriezen. de caravan staat binnen en een strenge winter hebben we niet gehad. Om de prijs (6 euro) gaat het mij niet, maar meer om het principe dat goedkoop duurkoop is en dat twee jaar garantie blijkbaar een loze kreet is voor dit soort "apparaten".
Neem toch eens de moeite en kijk in het BW boek 7. art 17 en verder (wetboek.nl of via mijn overheid.nl) De zes maanden die u noemt is of fabrieksgarantie of 'een verzinsel' van Action' zelf.
En, hoe jammer het ook lijkt: hier is m.i. toch echt sprake van 'goedkoop is (hoewel dus goedkoop) duurkoop'!.
[quote=janwin schreef op zondag 16 aug 2015, 15:13]Ik heb deze melding geplaatst omdat ik een half jaar garantie kort vind. De kan is nog als nieuw en is echt niet op de straat gevallen. Ik bewaar hem met de dop los in de doos. Hij staat dus droog en kan dus niet stuk vriezen. de caravan staat binnen en een strenge winter hebben we niet gehad. Om de prijs (6 euro) gaat het mij niet, maar meer om het principe dat goedkoop duurkoop is en dat twee jaar garantie blijkbaar een loze kreet is voor dit soort "apparaten".
Goedkoop is inderdaad duurkoop. Maar toch koop je dan zo'n ding bij de Action? Voor kwaliteit en duurzaamheid moet je nou eenmaal niet naar de Action gaan. En wel eens gezien hoe klanten met de artikelen om gaan? Kan best zijn dat met die kan ook behoorlijk heen en weer gesmeten is.
Kortom: voor kwaliteit moet dieper in de buidel getast worden.
Ps: kijk eens welk antwoord hutch@ al in 2007 kreeg op de vraag wat een redelijke termijn is m..b.t. 'het aan de kaak stellen van een vermeend ondeugdelijk product conform de consumentenwetgeving.
Hartelijk dank voor uw e-mail van 13 september 2007, waarin u de vraag stelt wat als “redelijke termijn” kan worden aangemerkt. Hierover kunnen we u het volgende aangeven.
Zoals u aangeeft heeft de verkoper, wanneer er sprake is van een ondeugdelijk product, op grond van de wet de verplichting binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast het product te herstellen of te vervangen. De term “redelijke termijn” is een open norm, en de invulling daarvan is niet eenduidig aan te geven. Welke termijn redelijk is, verschilt per geval en is afhankelijk van de omstandigheden van dat geval, zoals de aard van de zaak en het bijzondere gebruik daarvan dat bij de overeenkomst is voorzien. Ook de mate van afwijking bepaalt mede binnen welke termijn herstel of vervanging moet plaatsvinden. Zo zal een spoedeisend karakter een kortere reparatietermijn rechtvaardigen en zal bij technisch gecompliceerde producten een langere reparatietermijn nodig zijn dan bij een simpel product met een eenvoudige gebrek. Een niet-deugdelijke trouwkostuum zal bijvoorbeeld snel moeten worden hersteld of vervangen. Ook uw voorbeeld over de wasmachine zal niet in alle gevallen dezelfde reparatietermijn hebben, omdat het soort gebrek, de vraag of het gebrek bekend is of nog onderzocht moet worden daarbij een rol kunnen spelen. Uiteindelijk zal een rechter of een Geschillencommissie een onafhankelijk oordeel vellen over wat er in een specifiek geval als een redelijke termijn kan worden aangemerkt, wanneer de verkoper of de consument het niet eens is met de gehanteerde termijn.
Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, neemt u dan gerust weer contact op met ConsuWijzer. Vermeld daarbij uw contactnummer 2671416. Op www.consuwijzer.nl vindt u naast informatie over uw rechten als consument ook handige infobladen en voorbeeldbrieven.
Met vriendelijke groet,
Mw. mr. P.C.M. Bijlenga Hoofd ConsuWijzer Praktisch advies over uw rechten als consument
Resteer dus de vraag of er sprake is van een redelijke termijn, nog afgezien van mogelijke duurkoop. (T)
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen. Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar Wat ik vind is
...
Lees meer
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer. Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing?
Lees meer
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee. Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen! Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer