rj
door rjmarcusse May 1, 2009 om 16:12
Huishouden & energie

Gasmeter

Ik heb een eenvoudige vraag over mijn gasmeter. Kan het gebeuren, dat de gasmeter, weliswaar heel miniem, toch doorloopt als ik geen gas gebruik? Ik vraag dit, omdat ik een behoorlijk bedrag aan gaskosten moest bijbetalen. Ik heb toen de begin- en eindstand opgenomen van het gasmeter over een periode van 12 uur: van half negen 's avonds tot half negen de volgende ochtend. In die periode is geen gas gebruikt. Het verschil bedroeg 0,182 m3 gas. Over een heel etmaal dus 0,364 m3. Dat lijkt niks. Maar als ik straks vier weken met vakantie ga, wordt dat 28x0,364=10,192 m3. Het is nu lente, straks komt de zomer, zodat het gasverbruik, ook gedurende de dag, niet of nauwelijks aan de orde is. Maar de meter tikt wel door, zonder dat ik dus gas verbruik. Het kan dan gaan om tientallen m3 gas, die ik niet heb gebruikt.

Kan dat aan de meter liggen of is ook een andere oorzaak mogelijk.

Rob

10985 9 Rapporteer

johanpc
door johanpc - May 1, 2009 om 16:23
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Waakvlam cv en of geiser wel UIT gedaan neem ik aan.

kiran
door kiran - May 1, 2009 om 19:45
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo rob

Als je een geiser aan hebt staan. Of een combiketel hebt met waakvlam/electronische ontsteking ............

Geiser verbruikt dan sowiesa wat gas. Bij combiketel als hij gaat opwarmen voor warm water. (zomerstand)

Heb dat zelf vorig jaar eens gecheckt uit nieuwsgierigheid. Combi in de zomer op 'uit' gezet. Alleen water opgewarmt om te kunnen douchen. Scheelt dan 6 m3 gas p.mnd. die je niet verbruikt. Ik vind het niet de moeite om steeds het apparaat 'aan en uit' te zetten voor die 6 m3. Bij mij blijft ie gewoon op de zomerstand staan malen. Dus ca. 10 m3 bij jou? Zal waarschijnlijk ook aan bovenstaande liggen. Zou het bezwaarlijk zijn als je 4 wk. op vakantie gaat? Alles uit zetten dan.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 2, 2009 om 02:57
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Marcusse,

Draai de hoofdkraan bij de gasmeter dicht en neem het verbruik dan nog eens over 12 uur op. Geeft dat geen verbruik, zal het niet aan de meter liggen. Verder kun je nog  alle toestelkranen dichtdraaien en de hoofdkraan open, ook dan mag er geen verbruik zijn. Is er dan wel verbruik, moet er ergens een lek zijn. Onder de vloer b.v. Dat moet te ruiken zijn bij 0,3 m³ per 24 uur. Ruik je het niet, doch constateer je wel verbruik, schakel dan een gastechnisch buro in. Die hebben meetapparatuur die ook geringere lekken kunnen detecteren.

Hardware ERror MAN.

dobby
door dobby - May 3, 2009 om 14:10
749 Antwoorden / 1 Vragen

Weet je zeker dat je geen waakvlammen hebt staan? of een gasboiler (al dan niet als buffer in de combiketel) die even aanslaat?

rj
door rjmarcusse - May 3, 2009 om 14:11
19 Antwoorden / 31 Vragen

Ik heb geen gasboiler, combiketel of geiser. Ik heb een HR-ketel. Volgens mij zit daar geen waakvlam in.

rj
door rjmarcusse - May 3, 2009 om 14:13
19 Antwoorden / 31 Vragen

Zie eerdere reactie. Mijn Hr-ketel is elektronisch gestuurd.

rj
door rjmarcusse - May 3, 2009 om 14:17
19 Antwoorden / 31 Vragen

Het idee om de hoofdkraan voor 12 uur dicht te zetten is een goede suggestie. Zal ik doen. Er is geen gaslucht te ruiken. Nogmaals, ik hen een HR-ketel met elektronische ontsteking.

rj
door rjmarcusse - May 3, 2009 om 14:20
19 Antwoorden / 31 Vragen

Ook een goed idee om de hoofdkraan uit te zetten en alleen open te draaien als ik warm water nodig heb. Zal ik zeker uit proberen. En als ik met vakantie ga, zal ik niet vergeten de kraan dicht te draaien.

willemo_1
door willemo_1 - May 3, 2009 om 14:42
167 Antwoorden / 0 Vragen

jmarcusse,

C.V. ketels met een tapwatervoorziening hebben normaal een ingbouwde boiler die op temperatuur wordt gehouden om snel warm water te kunnen leveren. Om deze boiler op temperatuur te houden zal de brander van de ketel (ook al heeft u geen water voor de C.V. nodig) regelmatig inbedrijf komen.
Mogelijk is dat de verklaring voor het gasverbruik als de C,V. niet in bedrijf komt.
De remedie om dit ongewenste inbedrijf komen tegen te gaan (zoals tijdens vakanties) is de ketel uit zetten door of eventueel de spanning van de ketel af te halen of de gaskraan te sluiten.

Met vriendelijke groet,
Willem