lu
door lunette Mar 5, 2013 om 22:39
Huishouden & energie

Gasmeter G16 te veel?

Wij hebben in ons pand een G16 gasmeter. Wij wonen hier 4 jr en wisten niet dat er verschil in die dingen zat. Duur grapje dus. Wel hebben wij 3 CV ketels ( groot pand, deels bedrijf, woonhuis en klein huisje ernaast, staat veel leeg) ) en koken wij op gas. Is dan een G 10, G 6 of wellicht zelfs G4 haalbaar? Als dit toch niet kan, hoef ik ook geen installateur te betalen om daar naar te kijken, is dan weggegooid geld niet waar. Heb een brief gehad van Liander dat de meter gratis vervangen kan worden als ik t voor 1-07 aanvraag. Wij verbruiken ca 9000-9500 kuub per jaar. Ik heb het opgezocht en dat is veel, gemiddeld in een vrijstaand huis is 2200. Dus zou t bij ons misschien 7000 moeten zijn. Het kleine huisjes wordt amper gebruikt. Dus stoken we daar ook niet echt. Enkel tegen bevriezing. We hebben overal dubbel glas. betaal nu bijna 1000 p mnd aan gas/stroom.

18666 7 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Mar 5, 2013 om 23:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u het van gas de M\3 weet is het gewoon even bellen met uw netbeheerder en vragen met wat voor meter u moet hebben om het zonder problemen die hoeveelheid kan gebruiken..Wel het max piek die moet u dan eerst bepalen wat er nodig is.

poltol
door poltol - Mar 5, 2013 om 23:09
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Bij de G gaat het om de doorlaat van een bepaalde hoeveelheid gas per uur.
Het zegt dus niets over het jaarverbruik.

t/m G6 = 10m3/uur
G10 = 10 tot 16 m3/uur
G16 = 16 tot 25 m3/uur
G25 = 25 tot 40 m3/uur

Het is dus zaak om uitterekenen [of uit te laten rekenen] wat er maximaal door uw meter moet kunnen stromen per uur als alle apperaten vol in bedrijf zijn.
Uw energie leverancier kan y daarbij van dienst zijn.

Succes, poltol

Cookies
door Cookies - Mar 5, 2013 om 23:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Voor een jaarverbruik tot 10.000m3 wordt een G6 meter aangeraden; voor 10.000 - 15.000m3 een G10.

Bron: Gaslicht.com

Cookies
door Cookies - Mar 5, 2013 om 23:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dit staat er ook nog:

G4 staat voor een gasmeter die maximaal 6 m³ per uur doorlaat en de G6 laat maximaal 10 m³ per uur door. Voor de meeste huishoudens is dit meer dan toereikend. Alleen wanneer u bijvoorbeeld een hele grote verwarmingsketel heeft, zal een zwaardere aansluiting met een ‘zwaardere’ meter nodig zijn. Dit zal echter vooral voorkomen in bedrijfs- en kantoorpanden.

Cookies
door Cookies - Mar 6, 2013 om 00:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je zou je vraag ook nog kunnen stellen op het forum van klusidee Daar zitten vlg mij meer mensen 'uit het vak'.

jantje7
door jantje7 - Mar 6, 2013 om 08:02
1459 Antwoorden / 23 Vragen

U kunt dit het beste in overleg doen met Liander.
Door nu voor een kleinere meter te kiezen kunt u misschien het jaren te veel betaalde voor de G16 meter terug vorderen.
In Kassa heeft Liander beloofd coulant om te gaan met mensen die een te grote meter in huis hadden.

Jantje

willemo_1
door willemo_1 - Mar 8, 2013 om 15:05
167 Antwoorden / 0 Vragen

lunette,

Een G4/G6 meter heeft een doorlaat van 10 m³/h en kost bij Stedin (Eneco) € 18,29 p/j excl. B.T.W.
Een G10 meter heeft een doorlaat van 16 m³/h en kost bij netbeheerder Stedin € 36,70 p/j excl. B.T.W.
Een G16 meter heeft een doorlaat van 25 m³/h en kost bij netbeheerder Stedin € 36,70 p/j excl. B.T.W.
Een G25 meter heeft een doorlaat van 40 m³/h en kost bij netbeheerder Stedin € 57,78 p/j excl. B.T.W.

Er is dus géén verschil in de kosten van een G10 en een G16 meter. Als je van een G16 meter terug wilt gaan naar een G10 meter zal de netbeheerder dat waarschijnlijk niet willen doen tenzij er een vergoeding voor wordt betaald.

Een G4 of G6 meter lijkt mij erg klein voor een pand waarin zich 3 ketels en een kooktoestel bevinden. Je moet er namelijk vanuit gaan dat de 3 ketels en het kooktoestel weleens gelijktijdig inbedrijf zullen zijn.
In dat geval zal er een te grote drukval over de gasmeter ontstaan waardoor de druk bij de ketels en het kooktoestel te laag kan worden met een slechte verbranding en/of storingen tot gevolg.
Standaard worden G10 of G16 meters in woonhuizen aangebracht en die hebben normal slechts één ketel en één kooktoestel en bij de oudere installaties één warmwatergeiser.

De tarieven die andere netbeheerders (zoals Liander) in rekening brengen zullen ongeveer gelijk liggen.

Met vriendelijkegroet,
Willem