sl
door slane Feb 14, 2006 om 18:46
Huishouden & energie

Gasprijzen

de prijzen gaan weer omhoog.

eneco vertelde mij dat de gas prijzen omhoog gaan door de olie prijzen.

OLIE PRIJZEN?

ik vroeg aan de vrouw aan de andere kant van de lelefoonlijn wat heb de gas prijzen te maken met de oleprijzen.

antwoord: deze zijn gekoppeld;

ik vroeg waarom ?  het zijn verschillende produkten gas woord niet uit olie gewonnen .

dus waarom wordt de gas duurder.

meneer de gas prijzen zijn gekoppeld.

WAAROMmmm.

dat weten wij niet even vragen een moment...

meneer de prijzen zijn gekoppeld

jajajaja waarom het zij verschillende produkten.

dat weten wij niet hoor. tuttuttutut

1830 8 Rapporteer

opaleo
door opaleo - Feb 14, 2006 om 19:46
67 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Slane.

In eerdere jaren is Nederland na de eerste grote aardgas vondst bij Slochteren, ( Eigenlijk Kollum, een klein plaatsje in de nabijheid van deze ), gas gaan exporteren naar onder andere Duitsland. Na korte tijd vroeg Nederland Duitsland om een verhoging van de gasprijs. Hier is in die tijd een afspraak gemaakt, indien de olieprijs om welke redenen dan ook stijgt, gaat de prijs van aardgas mee in deze prijsverhoging. Deze afspraak bestaat nu al diverse jaren, en nu stijgt de oilieprijs explosief, en dus ook de gasprijs. Deze prijs die de Nederlandsestaat ontvangt voor de export, wordt ook doorberekend aan de afnemers, zoals wij, die het weer van het energiebedrijf krijgen. Momenteel wordt er door Nederland ook heel gas doorverkocht aan onder andere Engeland, Zwitserland en Oostenrijk om er een paar te noemen. Dit gas komt voornamelijk uit Rusland, en komt bij Vilsteren, ( Overijssel ) ons land binnen, en wordt vandaaruit, verder getransporteerd. Stelt weinig voor deze verkoop, een druk op de knop, de grond trilt even, en weg is weer een paar miljoen kubiekemeter aardgas. Spekt wel onze staatskas deze verkoop, maar wij betalen ook steeds meer voor dit gas. In begin 60er jaren toen het aardgas in Nederland werdt aangesloten betaalde de consument 3 cent per kuub, en B.T.W. hadden we in die tijd nog niet van gehoord.

Ik hoop dat ik je nu een beetje duidelijk heb kunnen maken, waarom onze energieprijzen zou gigantisch stijgen, door een afspraak in het verleden, aangaande de export van onze aardgas, naar landen binnen Europa.

Groetjes, Opaleo.

pedissekali
door pedissekali - Feb 15, 2006 om 20:08
66 Antwoorden / 14 Vragen

sterker nog,
de wind is ook al duurder geworden. natuurstroom stijgt ook ?!?!

sl
door slane - Feb 15, 2006 om 20:19
6 Antwoorden / 6 Vragen

Geachte heer/mevrouw Slane

Als reactie op uw e-mail van 14-02-2006 delen wij u het volgende mee.

Dat de medewerker die u heeft gesproken gelijk heeft dat de engerie prijzen zijn gekoppeld aan de olieprijzen.

Dit is het aller eerste begin toe er gas is gevonden in de bodem afgesproken.

Dit omdat er vroeger ook mensen waren die op olie stokte en men wilde niet daar daar een verschil door zou ontstaan.

Voor het winnen van Elektra wordt in de Centrales wel gebruik gemaakt van olie.

gsm
door gsm - Feb 15, 2006 om 23:19
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Brandhout schijnt niet aan de olieprijs gekoppeld te zijn.

De Nederlander zit waarschijnlijk mede daardoor steeds vaker in de rook, niet meer zo vaak in de rook van sigaretten, maar wel in de rook van de allesbrander of openhaard bij de buren.
De betreffende schoorsteenpijpen schieten als paddestoelen uit de grond. (pardon, het moet zijn: uit de huizen).

In het gunstigste geval halen die 'echt' brandhout bij staatsbosbeheer of bij de concurrenten. In het andere geval kun je door het gestookte goedje nog vergiftigd worden ook terwijl je in je goed geventileerde huis rustig achter de buis zit.

Maar ja, wat wil je als gas zo duur wordt.

GSM

ci
door cisdy - Feb 16, 2006 om 14:24
10 Antwoorden / 6 Vragen

@ opaleo,
het is KOLHAM! Kollum is echt heeeeellll ergens anders hoor.
En Kolham is wel gemeente Slochteren.

ci
door cisdy - Feb 16, 2006 om 14:24
10 Antwoorden / 6 Vragen

@ opaleo,
het is KOLHAM! Kollum is echt heeeeellll ergens anders hoor.
En Kolham is wel gemeente Slochteren.

wi
door wippie - Feb 16, 2006 om 15:04
260 Antwoorden / 0 Vragen

Ik stook de lege sigarenkistjes die ik krijg van mijn tabakswinkelier. Niet alleen goedkoop maar ruiken nog lekker ook tijdens de verbranding. Cederhout, heerlijk.

cc
door cccnuon - Feb 22, 2006 om 19:13
11 Antwoorden / 0 Vragen

allereerst een zeer slechte reactie van de medewerker aan de telefoon
deze behoord deze basiskennis te bezitten

de gas (en electra)prijs is gekoppeld aan de olie prijs en dit is (is mij verteld) in het verleden gebeurd om deze prijzen stabiel te houden.

dit is geen beslissing van uw energiebedrijf maar van uw regering.
waarom deze koppeling nog niet is losgelaten is niet helemaal duidelijk.
mensen werkzaam in de energiemarkt ontgaat ook vaak de logica van dit soort beslissingen.

misschien iets om over na te denken bij de volgende verkiezingen.

verder hoort iemand die vragen beantwoord aan de telefoon natuurlijk niet de verbinding te verbreken als de kennis ontbreekt