Goeiemorgen ik heb ,n contract bij gewoon energie voor 183 euro per maand maar z
ik heb bij gewoon enrgie ,n contract van 3 jaar voor 183 euro per maand maar ik moet volgens hun 409 euro per maand betalen
ik heb al aangegeven dat ik dat bedrag niet ga betalen maar ze reageren helemaal nergens op wat moet of kan ik doen hiertegen
U heeft wel een 'fijne' energieleverancier gekozen, als ik alles zo eens lees op Trustpilot. Ik weet niet of de link werkt, maar leest u dit eens door. Het werkt helaas niet maar misschien krijg iemand anders het wel voor elkaar.
Link werkt niet , er staat achter gewoonenergie geen .nl , is deze https://nl.trustpilot.com/review/gewoonenergie.nl
Okay, dank je wel. Ik kreeg toch wat ik had opgeschreven, ja, nog steeds op die manier. ;-)
Hallo Tramp ,
Mijn leverancier verhoogd zelf het termijnbedrag .
De leverancier mag het termijnbedrag alleen verhogen als hij daarvoor een goede reden heeft.
Goede redenen om het termijnbedrag te verhogen zijn bijvoorbeeld:
- u hebt een contract met variabel tarief en de energieprijzen zijn sneller gestegen dan de leverancier gedacht had.
- u bent meer energie gaan verbruiken dan in het voorgaande jaar of jaren.
Geeft uw energieleverancier een goede reden voor de verhoging? Dan kan uw leverancier het termijnbedrag tussendoor verhogen.
Als uw leverancier de termijnbedragen wijzigt, hoeft hij u niet 30 dagen vooraf te informeren. De termijn van 30 dagen geldt alleen als de leverancier uw tarieven wijzigt.
Op 1 januari 2023 verandert veel voor uw energierekening. Hierdoor kan uw termijnbedrag wijzigen:
- het prijsplafond gaat in
- de btw gaat van 9% naar 21%
- de energiebelasting is gestegen
- de netbeheerkosten zijn gestegen
Deze wijzigingen gelden voor alle consumenten, ook als u een contract hebt met vaste tarieven.
Hebt u een contract met variabele tarieven? De kans is dan groot dat u op 1 januari 2023 nieuwe tarieven hebt gekregen. Deze nieuwe tarieven hebben invloed op uw termijnbedrag. De leverancier stelt u een nieuw termijnbedrag voor waar hij rekening houdt met het prijsplafond. Vaak stelt hij een lager bedrag voor. Maar soms blijft het termijnbedrag gelijk of het wordt hoger. Dit kan door allerlei situaties het geval zijn. Bijvoorbeeld als u in de afgelopen periode veel energie heeft verbruikt door de aanschaf een apparaat dat veel energie verbruikt. De leverancier moet dit wel goed uit te leggen waarom er in uw geval geen aanpassing is van het termijnbedrag aan de orde is.
De contracttarieven van veel consumenten zijn hoger dan het prijsplafond. Voor deze huishoudens wordt de energie in 2023 goedkoper dankzij het prijsplafond. Het termijnbedrag wordt dan lager. Bent u zo’n consument en verlaagt uw leverancier uw termijnbedrag niet? Meld het bij ons.
Energie is op dit moment heel duur. Leveranciers spelen hierop in en verhogen daarom de termijnbedragen. Als uw termijnbedrag te laag is, dan moet u veel geld betalen bij uw jaarafrekening. Voorkom problemen: betaal een termijnbedrag dat bij de huidige tarieven past of zet anders geld opzij. Lukt het u niet? Schakel tijdig schuldhulpverlening in. Zie onze pagina:
Tip: U kunt makkelijk controleren of u meer energie verbruikt als u een slimme meter hebt. Vergelijk het verbruiksoverzicht dat uw leverancier u iedere maand stuurt. Hebt u opeens een hoog verbruik? Ga naar:
Hebt u een klacht? Neem eerst contact op met uw leverancier. Geeft de leverancier dan nog steeds geen goede reden voor de verhoging? Stuur dan een e-mail of een brief waarbij u aangeeft dat uw energieleverancier alleen met een goede reden het termijnbedrag mag verhogen. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief:
Uw leverancier moet binnen 4 weken een beslissing nemen over uw klacht.
Weinig, de energie prijzen zijn sky high. Echter van wanneer tot wanneer loopt/liep uw contract van 3 jaar. Van dit antwoord hangt veel af.
U Zult toch moeten betalen
Termijn bedrag is een voorschot. Niet meer dan dat. Een keer per jaar krijgt u een afrekening. Totaal verbruik en totaalprijs. Dan min wat u al betaald heeft. Wat over blijft in de + gaat naar u rekening . Wat overblijft in de - moet u bijbetalen. U krijgt het anders eind van het jaar wel terug.
Ze weten nooit van te voren hoeveel precies je gaat gebruiken en wat dus de kosten zijn. Dus is maand termijn een schatting. Als ze merken dat u veel meer verbruikt dan ingeschat gaat maandtemijn omhoog. Dit is om te voorkomen dat u eind van het jaar duizenden euros moet betalen.
En dan mogen ze het omhoog doen.
Tja het termijnbedrag niet betalen kan straks grote problemen geven.
Alleen als u heel zeker weet dat het bedrag te hoog is t.o.v. uw verbruik zou ik contact opnemen met de leverancier en dit voorleggen.
Het prijsplafond gaat er af, dat kan dus voor een verhoging zorgen.
Dat u weigert te betalen klinkt leuk, maar kunt u dat ook onderbouwen? Wat is uw jaarverbruik en wat zijn de kosten per onderdeel? U kunt zelf een berekening maken en dat delen door 12. Mocht u op dit moment te weinig voorschot betaald hebben dat dat er nog bijgeteld moeten worden.
De voorschotten die u momenteel betaalt, zijn met de huidige prijzen vrij laag, maar ik kan uw maandelijkse verbruik in de wintermaanden niet inschatten.
U kunt het ook verhogen naar € 250,-, maar als u voldoende reserve op de bank heeft staan en maandelijks goed rond kunt komen en het niet erg vindt om einde contract bij te moeten betalen, dan laat u het gewoon zo, dat heb ik vorig jaar bij Vattenfall ook gedaan.
U heeft zeker geen contract met een maandbedrag. U heeft een contract met tarieven en in combinatie met uw verbruik geeft dat een rekening. Echter wordt dat verbruik in eerste instantie geschat op basis van historische gegevens en dat resulteert in uw maandelijkse voorschotbetaling. Mocht het verbruik anders zijn of worden dan geschat wordt dat maandbedrag natuurlijk aangepast.
Ik heb de indruk dat u zo weinig van de materie begrijpt dat u misschien maar de beste direct hulp kunt inschakelen, als u de rekening niet betaalt hebt u in no time de deurwaarder over de vloer.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer