da
door daluca Dec 20, 2010 om 09:55
Huishouden & energie

Groepen indeling

Wat is nu de beste manier om na te gaan welke apparaten / stopcontacten binnen welke groep vallen?

Bestaan hier ook apparaten voor die voor deze vraag ingezet kunnen worden?

Ik zat in eerste instantie te denken om alle apparaten aan te zetten om vervolgens per uitschakeling van een groep te kijken welke apparaten / stopcontacten het niet meer doen.

1283 5 Rapporteer

freya
door freya - Dec 20, 2010 om 10:07
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo daluca,

Als je geen tekening hebt dan lijkt mij dat ook de enige manier om er achter te komen. Je kan ook alle groepen uitschakelen en dan één groep inschakelen om dan te kijken wat er allemaal wèl spanning krijgt. Het is maar net wat je de makkelijkste manier vindt.

m.vr.gr. Freya

invalide
door invalide - Dec 20, 2010 om 10:18
787 Antwoorden / 5 Vragen

Zet overal tenminste 1 lamp aan, doe dan 1 groep uit en noteer alles wat uit is.
Dan de 2e en zo verder en je weet dan wat waar op zit.

Alleen de groepen zoals Fornuis op aparte groep zijn wat lastiger maar die zitten er meestal duidelijk naast gemonteerd.

erik008
door erik008 - Dec 20, 2010 om 11:42
1401 Antwoorden / 25 Vragen

TIP:
Ik heb hier op de meeste WCD het groep-nummer gezet.
Dan weet je het later ook nog.

vladja
door vladja - Dec 20, 2010 om 11:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=invalide schreef op maandag 20 dec 2010, 10:18]Zet overal tenminste 1 lamp aan, doe dan 1 groep uit en noteer alles wat uit is.
Dan de 2e en zo verder en je weet dan wat waar op zit.

Alleen de groepen zoals Fornuis op aparte groep zijn wat lastiger maar die zitten er meestal duidelijk naast gemonteerd.

In Rusland sluiten ze misschien alles per vertrek op 1 stop aan, maar in Nederland is dat meestal verdeeld, zodat er nog een stopcontact op een andere groep zit (als ze het goed gedaan hebben).

Vladja

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 4, 2011 om 02:13
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ daluca:

Let op: In Nederland moet in een vertrek tenminste 1 WandContactDoos (ook stopcontact genaamd) op een andere eindgroep aangesloten zijn dan het hoofdlichtpunt.

Wanneer je voor de controle wat oude fittingen en daaraan stukjes snoer met een passende stekker maakt, dan heb je een snellere controle voor alle WCD'n, want daarvoor zullen, denk ik, geen schemerlampen en andere verbruikers genoeg zijn.

In moderne huizen (< 40 jaar) zal een aparte eindgroep met 1 WCD voor een wasmachine zijn. Later kwam daar ook een aparte eindgroep met 1 WCD voor een droogautomaat bij. Dan heb je dus al minstens 4 eindgroepen in huis.

De methode van Erik, om in de WCD'n het groepsnummer te schrijven (watervaste dunne viltstift) Is een prima methode om onderscheid te maken. Doch een plattegrondje van de verschillende woonlagen met daarin het lichtpunten- en WCD'n eindgroepsnummer en dat aan de binnenkant van de meterkast gehangen werkt ook goed.

De kleermaker loopt met een scheur in de broek, want ik heb ik de eigen ontworpen en aangelegde huisinstallatie geen indicatie. Alleen ik heb het in m'n hoofd. Voor iemand anders kan het nog een uitzoekerij worden, want 6 eindgroepen, verdeeld over 3 fasen en 2 differentiaal schakelaars is het niet zo makkelijk. Temeer daar ik de installatie zo ontwierp dat wanneer 1 fase uitvalt altijd in het naastliggende vertrek nog een lichtpunt kan branden.

Hardware ERror MAN.