ex
door expozure Mar 9, 2004 om 21:23
Huishouden & energie

Groepenkast / aardlekschakelaar / hoofdschakelaar

Wie kan mij vertellen hoe ik het beste een groepenkast kan uitbreiden? Momenteel zit er een vierpolige aarlekschakelaar in combinatie met 3 automatische zekeringen van 16A in. (van Attema) Ik wil 4 automatische zekeringen van 16A en allemaal met aarlekbeveiliging. De aardlekschakelaar is 40A dus dan heb ik twee aardlekschakelaars nodig, neem ik aan. Maar wat is nu precies het verschil tussen een 4 polige aardlekschakelaar en een 2 polige, welke moet ik erbij kopen, hoe sluit ik deze aan en hoe kan het beste de vier groepen verdelen? Vervolgens wil ik de goepenkast ook meteen van een hoofdschakelaar voorzien. Kan ik hier een 2 polige 63A schakelaar voor nemen en hoe sluit ik deze dan aan? ? Of moet je eigenlijk bij een vierpolige aardlekschakelaar ook een 4 polige hoofdschakelaar hebben? Tot slot nog de vraag hoe dik de verschillende draden moeten zijn. Na de automatische zekeringen natuurlijk 2,5m2 maar welke dikte zit tussen de verschillende componenten van de groepenkast? Aansluit kammen, is dat nog handig of kan het net zo goed met stukjes draad? Iets niet helemaal duidelijk? Mail me dan op: expozure@hotmail.com (Graag concrete antwoorden, niet: "laat het maar over aan de vakman") Alvast bedankt Fred Hart

405 2 Rapporteer

ar
door arriepar - Apr 16, 2004 om 13:00
29 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Exposure,

Heel lullig misschien vanwege de laatste zin in je vraag, maar ik kan het niet anders dan stom van je vinden om zelf te knutselen aan je elektriciteitsinstallatie als je toch blijkbaar niet voldoende weet over dit onderwerp....

Als je het namelijk wel had geweten, had je de vragen niet hoeven stellen...

Goedkoop is uiteindelijk duurkoop....
Als je geen vakman bent, kan je er maar beter vanaf blijven.....

ls
door lselektro - Jan 8, 2005 om 20:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als installateur zijnde raad ik het ook zeker af om het zelf te gaan doen. Een aantal redenen hiervoor zijn:

1. Je werkt zeer waarschijnlijk onder spanning(indien je de mogelijkheid niet hebt om de hoofdzekering te verwijderen)

2. Je loopt het risico om, door het niet goed aanschroeven van de klemmen, overgangsweerstand te krijgen wat uiteindelijk kan uitlopen op een flink vonkenspel (Meer dan 1 x tegen gekomen!)

Het blijft dus verstandig dit door een bedrijf te laten doen. De kosten zullen dan natuurlijk wat hoger zijn maar uiteindelijk kun je bij fouten de installateur ook verantwoordelijk stellen.

Mvg,

Leon Stevens