ma
door mark1989 Jan 10, 2008 om 20:51
Huishouden & energie

Halogeen bromt

Beste

Ik heb sinds kort 5 halogeen lampjes van 20 watt achter een transformator van klik aan klik uit. De transformator is m.b.v. een afstandsbediening dimbaar. Nu heb ik het probleem wanneer ik ga dimmen dat de halogeen lampjes gaan brommen.

Als ik onderstaande lampjes er in heb brommen ze.
http://www.skytronic.com/rsc/img/100/106_087.jpg
en als ik 1 lampje vervang voor dit type dan stopt het brommen
http://www.imt.eu/uploads/03/XZ/03XZvhO9u5plNlJRcfETnw/halog...enlamp.jpg

Nu is mijn vraag, hoe krijg ik die brom weg?

Mvg Mark Duinkerken

2622 7 Rapporteer

sleutelaar
door sleutelaar - Jan 10, 2008 om 21:09
249 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Mark

heb je van die eerste serie er al een genomen van 10 watt?

ik vermoet dat de trafo een te klein wattage heeft

wat staat er op de trafo?

suc6

ma
door mark1989 - Jan 10, 2008 om 21:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste

Ik had op een ander forum te horen gekregen dat het met de spoel van de lamp heeft uit te staan. Andere gloeidraad, andere resonantie frequentie. Ik ga nu proberen om een lamp van een ander merk te kopen, hopen dat dat misschien werkt.

Mvg Mark

grindweg
door grindweg - Jan 10, 2008 om 21:20
2308 Antwoorden / 28 Vragen

deze vraag is al een keer behandeld in dit medium

sleutelaar
door sleutelaar - Jan 10, 2008 om 22:14
249 Antwoorden / 20 Vragen

Mark

op  24-03-07 is een vraag gesteld over brommend geluid transformator en dimmer

hier staan meerdere reacties

cnorrie001
door cnorrie001 - Jan 20, 2008 om 12:57
6 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteindelijk ligt het aan de combinatie dimmer en trafo, de dimmer moet geschikt zijn om halogeentrafo's te dimmen. als dit niet het geval is zult u altijd problemen ondervinden als brommen of knipperen.

heb je de brom ook zonder de klik aan/uit ertussen? wat zijn de gegevens van de trafo?

varabas
door varabas - Jan 20, 2008 om 13:17
450 Antwoorden / 35 Vragen

mark,

Het zijn waarschijnlijk niet de halogeenlampjes maar de transformator die gaat brommen. En ik neem aan dat je geen speciale dimmer hebt maar een standaarddimmer. Zover ik weet werkt de combinatie dimmer en transformator "niet lekker" Ikzelf heb daarom 220 volt halogeenlampjes met een normale dimmer en dit werkt uitstekend.

Bassie (moet af en toe ook weleens dimmen)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 20, 2008 om 13:18
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Mark,

De brom kan wel een resonantie zijn, maar kan ook overbelasting.

Lijkt me sterk dat het aan de gloeidraad ligt. Als een gloeidraad hoorbaar zou brommen, dan is de gloeidraad maar een zeer kort leven beschoren: ze rammerlt zichzelf in de kortste keren stuk.

Wordt de trafo niet erg warm? Wat versta je onder klik aan klik uit?

Ik onderscheid transformeren via de inductieve (Tesla)manier en transformeren via de eleltronische manier.

Hoe zit dat hier?

Hardware ERror MAN