jaweljawel
door jaweljawel Sep 22, 2019 om 02:54
Huishouden & energie

Heb ik recht op huurvermindering?(woning niet woon klaar opgeleverd/achterstallig onderhoud)

ik heb 2 a 3 maanden geleden getekend voor deze woning en nog steeds zijn er dingen niet opgelost en of niet doorgegeven terwijl deze punten bij tekenen of bij doorgeven aan beter wonen/van kooten etc waren
iets meer dan 10 bezoeken van verscheidene onderhouders verder en nog steeds dat er dingen herhaaldelijk of onvolledig worden doorgegeven,met als toppunt dat de 9e keer +/- een van de reparateurs zelf constateerde dat het pand niet woonklaar was opgeleverd en zelf contact opnam met van kooten

beter wonen beweert dat ondanks dat meerdere keren is geconstateerd dat het pand niet woonklaar was opgeleverd het in princiepe niet erg genoeg is om recht te hebben op huurvermindering,klopt dit?

lijst van problemen anno 13-9-2019

kieren kit/beton laat los SLAAPKAMER-WOOONKAMER-GANG

kieren en kit slaapkamer deuren etc

tocht deuren ramen onder toonbank

woonkamer radiator oppervlak kapot+losgelaten scharnier(evt vragen losmaken reinigen)

kieren deuren/ramen nog steeds openingen(tocht/isolatie )

houten platen muurdonderkant gaten(oude bewoner? of beter wonen)?

afzuiging slaapkamer slaat uit wanneer afzuiging woonkamer/wasmachine aanstaat(na reparatie omdat deze voorheen 24/7 aan bleef)

afzuiging badkamer aan door lichtschakel of soms uit zichzelf(maar niet met vochtdetectie)

scheuren hout ramen/deuren

slaapkamer beton laat los(naden kieren plafond)

meerdere plekken oud bewoner muren plamuur slecht

badkamer glas scharnier los? normaal?

voegen badkamer/kit laat los
vochtplekken slaapkamer "gefikst"na een dag alweer vergeling?(evt lekkage)

  last van etens en rokers geuren van zowel buitenaf als via de afzuiging als de gangen wat mijn woning inkomt(meeroken,frituur/etensgeur wat het hele appartement binnentrekt)

luidruchtige afzuiging (zelfs met bvb een geluidsisolerende koptelefoon nog te horen ene slapen onmogelijk maakt,slaapkamer door gebreken nog niet gebruiksklaar wardoor ik ,met moeite,in de woonkamer slaap)

gefixt :deur cilinder vervangen(NADAT IK WAS BUITENGESLOTEN OP ZONDAG EN MOEST WACHTEN ong 2 uur wachten VOOR EEN MONTEUR,terwijl dit vanaf dag 1 door beter wonen en meerdere keren door mijzelf was doorgegeven)

kijkgaatje voordeur binnenstebuiten en privacyklep+half het glas
kraan keuken vervanging nodig(koud water deeel verstopt) tevens nieuwe wasbak(met stop gaat er nog steeds water door (pas na 2 maanden)
borsteltjes deur tochtstrip laat soms los?(pas na 2+ maanden)

gat wasmachinehok beton vloer(pas na 2+ maanden)

kast deur/huisdeur sloten sluiten niet af(pas na 2+ maanden)
zojuist door beter wonen gebeld om volgendee week een bezichtiger langs te laten komen

6680 10 Rapporteer

sj
door sjoppy - Sep 22, 2019 om 08:20
129 Antwoorden / Vragen

U hebt aardig wat punten om eventueel  het juridisch loket te raadplegen als het aanstaande bezoek van de beterwonen bezichtiger niets oplevert.
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/gebreken-huurwoning/

marita5
door marita5 - Sep 22, 2019 om 08:27
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jaweljawel ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/voor-welke-gebreken-geldt-huurvermindering

panter22
door panter22 - Sep 22, 2019 om 08:37
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk in het gebrekenboek van de Huurcommisssie
https://www.huurcommissie.nl/zoeken?q=gebrekenboek_huurcommissie__versie_juni_2017

Z
o te lezen huur je een oud appartement en je hebt een waslijst van klachten.En het is de vraag of deze terecht zijn.
Kieren moet je zelf dichtstoppen, tenzij ze zo groot zijn dat je het zelf niet meer kunt.
Je klaagt over de afzuiginstallatie. Die moet 24/7 aan blijven. Dat wil je niet.De monteur heeft wel geprobeerd aan je eisen te voldoen, maar in de praktijk werkt dit dus niet. Nu ruik je geuren van een ander logisch als de afzuiginstallatie niet meer werkt.
En jezelf buitensluiten? Was het slot kapot of was je de sleutel vergeten?
Maar welke zaken moeten er nog geregeld worden? Daar gaat het om en als Beter wonen deze zaken niet binnen een paar weken op wil lossen, dan kun je de procedure van de huurcommissie volgen.

jaweljawel
door jaweljawel Sep 22, 2019 om 15:32
Antwoorden / 1 Vragen

de afzuiging in het washok was defect als in:

hij bleef 24/7 aan en maakt een heleboel herrie ,dit was later gefixt door het op een schakelaar te zetten,echter slaat deze uit wanneer de afzuiging in de keuken(open keuken) aanstaat of wanneer de wasmachine aanstaat(kortsluiting o.i.d?)

het is een centrale afzuiging in de keuken maar deze maakt zoveel lawaai (vuil/verstopping /verouderd?) dat het zelfs aan de andere kant van de woonkamer/gang met geluidsdichte koptelefoons op de "stillere"stand te horen valt

in de badkamer slaat de afzuiging soms uit zichzelf aan of slaat deze aan bij het inschakelen van de lamp (echter blijft deze dan meerdere uren draaien ipv wat een kwartier hoort te zijn)

de afzuiging in de keuken is tot zover nog niks aan gedaan,alleen de installatie in het washok was omgezet naar een schakelfunctie,die in de keuken kan alleen op normaal en hard afzuigen worden gezet(2 standen schakel ,geen optie om uberhaubt op 0/dicht te zetten)

slot van de cilinder was stuk en dit was door b.w. zelf doorgegeven met een ! van dit moet zsm gefixt worden,heb dit ook meerdere keren doorgegeven(middeelsste deel van de cilidner viel soms wel in het slot soms niet) uiteindelijk pas nadat het slot volledig kaduuk was moest ik met 2 uur wachten en op een zondag het noodnummer van bw bellen om dit gefixt te krijgen

het werd mij ervan verzekerd dat de meeste punten bij tekenen al dan wel niet binnen de kortste tijd gefixt zouden moeten worden echter is dit niet gebeurt en zelfs de verschillende instanties die langs kwamen hadden destijds gemeld dat het niet woonklaar was.

mbt geuren/overlast van anderen

ik zou niet weten waarom ik stank van o.a. tabak/wiet/frituur zowel vanuit de ventilatie,de gangen of van buiten constant moet ruiken en mijn hele appartement ernaar laat stinken,het is niet mijn taak om alle rameen en ventilaties aan te zetten op de luide stand om geuren van anderen uit te sluiten.

panter22
door panter22 Sep 22, 2019 om 16:42
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt dus niet een afzuiginstallatie in het gehele appartement, maar een rond wit rooster boven het keuken blok, mogelijk ook in de wc en die komt samen in het washok? Zo'n grote vierkante kast met buizen er aan en die naar buiten of naar een rookkanaal gaan?
Je hebt geen afzuigkap daar op aangesloten.
Heb je al eens gekeken of het filter verstopt is. Als het filter gemakkelijk te vervangen is, dan is dat voor rekening van de huurder.
Het systeem zal nooit fluisterstil zijn. Je bent immers huurder en krijgt meestal het goedkoopste systeem.
In de badkamer heb je een apart systeem dat als het licht aangaat, de vertilator aangaat.
Waarom is daar geen monteur bij geweest of vond de monteur dat er niets aan de hand was.
Hoe wil je de geuren van andere bewoners tegenhouden?
Kijk ook eens:

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 22, 2019 om 09:21
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Let even op dat 'Beter Wonen'een woonbemiddelaar is en niet de verhuurder. Zie ook deze waarin duidelijk is aangegeven dat u uw bezwaar als het geen sociale huurwoning betreft (en dal lijkt mij het geval) binnen 6 maanden daar gedaan moet worden en de mogelijkheden dan wel minder zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wanneer-schakel-ik-de-huurcommissie-in

ro
door ron503 - Sep 22, 2019 om 10:09
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft heel veel zaken op die met elkaar van doen hebben namelijk kieren, kit, scheuren in de plafonds en een niet goed werkende ventilatie. Zo te lezen is er al een deel hersteld en de verhuurder is bereid de overige gebreken te herstellen. Ik heb niet het idee dat u voor huurverlaging in aanmerking komt omdat de verhuurder genegen is de gebreken te herstellen en daarvoor de tijd dient te krijgen.

me
door mein33 - Sep 22, 2019 om 10:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 DOOR JAWELJAWEL 22 SEP. 2019  OM 02:54  Ik heb 2 a 3 maanden geleden getekend.

U kon vast niet in slaap komen van al die ellende die u met het betrekken van deze woning is overkomen.
Als ik het e.e.a. goed begrijp dan is het merendeel van de klachten inmiddels binnen twee maanden opgelost, dat lijkt lang als je op herstel zit te wachten.
Maar er wordt wel getracht het e.e.a. voor u op te lossen en volgende week komen ze een schouw uitvoeren om te bezien waar nog werkzaamheden moetenworden uitgevoerd en zo is er dus geen sprake van onwil of iets dergelijks.
U zult ze echt nog even de tijd moeten gunnen om alles naar wens op te lossen en een tijdelijke huurvermindering zit er echt niet in met de klachten die u nu nog heeft.

En u bent echt niet "zojuist" gebeld door de verhuurder, want die heeft in de nacht van zaterdag op zondag wel iets anders te doen dan een klagende huurder te bellen. ;-))

jaweljawel
door jaweljawel Sep 22, 2019 om 15:35
Antwoorden / 1 Vragen

mijn excuus voor de miscommunicatie

dit was een copy paste van een 2-delige email

het zojuist gebeld worden door de verhuurder was mbt afspraken maken dat bouwbedrijf van kooten langs zou komen voor een inspectie omdat er destijds voor de zoveelste keer niet goed door beter wonen werd  doorgegeven wat de mankementen waren

idem was er afgelopen week door de zoveelste miscommunicatie iemand van beter wonen zelf langs gekomen om deze kalchten persoonlijk te noteren ,echter vallen de meeste klachten onder het simpelweg niet woonklaar maken van de woning met allerlei mankementen waarvan werd verzekerd dat deze voor of zsm na tekenen verholpen zouden worden(maar de meeste klachten al dan wel niet allemaal waren of niet door de checklijst geweest of na meerdere bezoeken nog steeds niet gefixt)

aurora1
door aurora1 - Sep 22, 2019 om 12:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Midden in de nacht van zaterdag op zondag door een huurbaas gebeld worden heb ik nog nooit van gehoord. Actieve verhuurder.
Tochtgaten e.d. moeten in de regel door verhuurders zelf worden gedicht en dat geldt voor meer van de door u genoemde zaken. Wat voor kastdeur bedoelt u?
Zit deze woning boven of naast een cafetaria of iets dergelijks?
Kijk eens voor informatie over huurvermindering op de website van de Huurcommissie, maar ik geef u weinig kans.
En u heeft al een afspraak met een opzichter toch?

jaweljawel
door jaweljawel Sep 22, 2019 om 15:39
Antwoorden / 1 Vragen

het is misschien mogelijk dat iemand een motor heeft geinstalleerd in zijn/haar afzuiging waardoor onderdruk wordt gecreeert en hierdoor alles met volle kracht in de centrale ventilatiesystemen (deze is motorloos) in appartementen van anderen komt te hangen,dit wordt nog onderzocht maar hiervan ook hier nog niks van gehoort.

aurora1
door aurora1 Sep 22, 2019 om 17:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog even geduld dan?

mo
door mof - Sep 23, 2019 om 15:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ga naar de huurcommissie, dan weet je het. Die doen een bindende uitspraak.

1paul
door 1paul - Sep 24, 2019 om 08:13
3147 Antwoorden / 0 Vragen

ga naar de huurcommissie met uw klachten...

Iv
door Ivan007 - Sep 25, 2019 om 06:36
47 Antwoorden / 3 Vragen

Als het echt zo erg is, zou ik gewoon de huur opzeggen en ergens anders gaan wonen. Dan komen ze er nog wel achter!