Jo
door JohnBr Oct 4, 2022 om 18:08
Huishouden & energie

Hoe gaat het werken met de 190 euro compensatie

Wordt dit op de rekening van de energie maatschappij gestort of niet?

93928 27 Rapporteer

sira
door sira - Oct 4, 2022 om 18:13
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Geen idee. Ik denk dat er hier op het forum niemand is die ook in de regering zit.

tenormin
door tenormin Oct 4, 2022 om 18:15
16837 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, ik kom net uit het debat. ;-)

sira
door sira Oct 4, 2022 om 18:22
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Shit, had dat eerder gezegd ;-)) En, wat is het resultaat? Of heb je niet op zitten letten?

Thecla58
door Thecla58 Oct 4, 2022 om 18:27
858 Antwoorden / 3 Vragen

Jij was het die ik zag zitten slapen. @tenormin

tenormin
door tenormin Oct 4, 2022 om 18:37
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Klop @sira en @thecla58, werd zo saai. ♥

ju
door juliomariner - Oct 4, 2022 om 18:24
1329 Antwoorden / 2 Vragen

De regeling is heel simpel. Per verbruiker krijgt het energiebedrijf €190,00. Deze zet dit rechtstreeks door naar de verbruiker.
Als je minder dan €190,00 verbruik hebt krijg je de rest uitbetaald.

sira
door sira Oct 4, 2022 om 18:28
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Kom jij ook net uit het debat? Heb je gecarpoold met Tenormin ;-))

Thecla58
door Thecla58 Oct 4, 2022 om 18:31
858 Antwoorden / 3 Vragen

Die heeft @tenormin wakker gemaakt;-)

swatson1963
door swatson1963 Oct 5, 2022 om 00:25
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn leverancier wil mij op 195,- hebben. Heb 'm nog op 150,- staan.
Krijg ik dan ook nog een toeslag?

wb
door wbachk Oct 5, 2022 om 04:14
3 Antwoorden / Vragen

dat hoop ik dan maar , dat de energiemaatschappij het teveel aan mij uitbetaald! bij wie kan ik verhaal halen als ze dat niet doen?

Gr
door Grunn1 Oct 5, 2022 om 10:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je krijgt denk ik niks uitbetaald maar gewoon twee keer 190 euro korting op je jaarlijkse eindafrekening

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 5, 2022 om 13:03
2076 Antwoorden / Vragen

Ongelofelijk, ik krijg dus straks mogelijk nog geld toe ook. Wat is nou simpeler dan dit soort regelingen in ieder geval af te toppen bij nul euro en dat geld aan mensen te geven die het veel harder nodig hebben.

ju
door juliomariner Oct 5, 2022 om 13:06
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Het moest snel gaan en dus hebben ze voor de makkelijke weg gekozen.
Maar het staat u natuurlijk vrij het geld te schenken aan de voedselbank of het leger des heils of zo. Deze giften kunt u dan ook weer opvoeren op uw aangifte inkomstenbelasting.

panter22
door panter22 Oct 5, 2022 om 15:36
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is vaak met regelingen zo, de mensen met de hoogste inkomens profiteren er het meest van.
Dat zie je nu aan het plafond voor elektriciteit. Dat is verhoogd vanwege warmtepompen etc. nav publiciteit etc.

Het plafond voor gas is niet verhoogd. Dat treft voor het grootste deel huurders in sociale huurwoningen. En met 1200 m3 gas zit je in de winter de kou met een energielabel E, F, G. Maar voor arme mensen is geen  lobbyclub of politieke partij die voor hen op komt. Voor hen rest de voedselbank of hulp bij schulden.

Fr
door Fred Moes Oct 17, 2022 om 01:05
Antwoorden / Vragen

Dus dan krijg niemand € 190 korting want ze trekken je voorschot er eerst af, ik betaald nu in totaal € 113 dus krijg ik € 77 terug op mijn rekening misschien want ze kunnen het ook verrekenen met onze eindjaar rekening dus m.a.w. niemand krijgt € 190 cash terug op zijn rekening, tenzij ik het verkeerd ziet want je voorschot gaat ook door en die gaan ze dus lekker verhogen half november zodat niemand er iers van over houd helaas...

Fred Moes

panter22
door panter22 Oct 17, 2022 om 08:05
6599 Antwoorden / Vragen

Het is de bedoeling dat je energierekening in november en december lager wordt en niet dat je extra geld krijgt om van te leven.

jpm
door jpm - Oct 4, 2022 om 18:27
820 Antwoorden / 28 Vragen

Wat ik er van begreep, hou me te goede want dit kabinet is nooit duidelijk, is dat gekeken wordt naar het gemiddelde gebruik van gezinnen met verschillende grootte. De 190 euro compensatie is bovenop dat wat het gemiddelde gebruik mag kosten, rekening houdend met de hogere prijs van de energiemaatschappij. Alles wat boven het gemiddelde gebruik wordt gebruikt wordt extra in rekening gebracht voor de hogere prijs per kuup/kwh.
Hopelijk is dit duidelijk.

ju
door juliomariner Oct 4, 2022 om 18:31
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens radio1 krijgt iedere gebruiker in november en december €190 compensatie onafhankelijk van verbruik

jpm
door jpm - Oct 4, 2022 om 18:27
820 Antwoorden / 28 Vragen

Wat ik er van begreep, hou me te goede want dit kabinet is nooit duidelijk, is dat gekeken wordt naar het gemiddelde gebruik van gezinnen met verschillende grootte. De 190 euro compensatie is bovenop dat wat het gemiddelde gebruik mag kosten, rekening houdend met de hogere prijs van de energiemaatschappij. Alles wat boven het gemiddelde gebruik wordt gebruikt wordt extra in rekening gebracht voor de hogere prijs per kuub/kwh.
Hopelijk is dit duidelijk.

Thecla58
door Thecla58 - Oct 4, 2022 om 18:33
858 Antwoorden / 3 Vragen

Ik kijk in mijn glazen bol en...

zie niets :(

sira
door sira Oct 4, 2022 om 19:18
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb niet gekeken vanmiddag, ben druk geweest met de kettingzaag, hout voor de kachel zagen

getty
door getty - Oct 4, 2022 om 19:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het is vandaag net bedacht. Het hoe en wat volgt vast zsm

Even geduld dus.

rj
door rjw - Oct 4, 2022 om 19:51
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Die zal gewoon net zo verwerkt worden als de al jaren bestaande korting op de energiebelasting. Die wordt ook door de energieleverancier van de kosten afgehaald.

marita5
door marita5 - Oct 4, 2022 om 20:07
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@Johnbr ,

Om Nederlandse huishoudens dit jaar al te helpen met de hoge energierekening ontvangen zij voor november en december een vaste korting op de energierekening van 190 euro per maand. Deze compensatie wordt verrekend via de energieleveranciers. Dat heeft het kabinet zojuist bekendgemaakt.

Zo wil het kabinet zorgen dat huishoudens al vanaf november een lagere energierekening hebben.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5337454/huishoudens-krijgen-november-en-december-190-euro-korting-op

ne
door neodutchio Oct 4, 2022 om 20:18
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Ik had hier niets van meegekregen. Net even mijn verbruik bekeken, ik ga geld toe krijgen. Lijkt mij ook niet echt de bedoeling.

marita5
door marita5 Oct 4, 2022 om 20:20
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Heeft u in mijn link gelezen :

Meer geld komt terecht bij mensen die het niet nodig hebben'

tenormin
door tenormin Oct 4, 2022 om 22:19
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, heb de link ook gelezen. Onterecht uiteraard, maar de beslissing moest wel heel snel genomen worden @neodutchio. Maar geen angst: het zal, in de toekomst, wel weer teruggevorderd worden.

ne
door neodutchio Oct 5, 2022 om 07:24
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Beter hadden ze al het geld kunnen gebruiken om besparende maatregelen te nemen. Nu word er alleen maar geblust terwijl er iemand naast staat die steeds opnieuw iets in brand zet.

Gr
door Grunn1 Oct 5, 2022 om 10:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ach heb in september mijn jaarafrekening gehad en op stroom kreeg ik nu al geld terug.
Vind het ook niet meer als terecht dat iedereen die extra korting krijgt ook de mensen die een vast contract hebben.
Mensen die jaarlijks overstappen en een overstap bonus kregen hebben jaren extra geld gekregen iets wat mensen met een vast contract ook niet kregen. Het zijn keuzes die je maakt en anders worden alleen de mensen gecompenseerd die al jaren wat extras kregen en mensen die voor zekerheid gingen niet.

wb
door wbachk - Oct 5, 2022 om 04:11
3 Antwoorden / Vragen

Voor zover ik het begrijp krijgt de energie maatschappij die 190 euro om aan mij uit te keren. Mijn energie rekening is maar 50 euro per maand, dus ik hoop, maar verwacht het niet, dat ik nu 140 euro van de energie maatschappij krijg. Die 400 euro korting voor iedereen van begin dit jaar heb ik ook nog nooit gezien, die zit waarschijnlijk ook nog steeds bij hun in de pot.

ne
door neodutchio Oct 5, 2022 om 07:25
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Die €400,- verhoging van de energiebelasting ziet u op het jaaroverzicht terug.

panter22
door panter22 Oct 5, 2022 om 09:07
6599 Antwoorden / Vragen

Je krijgt die €190 kado van de overheid.

so
door solonl Oct 7, 2022 om 15:39
2 Antwoorden / Vragen

Overheid gebeld en ze zeggen dat het nog niet uitgewerkt is en ze er geen advies over kunnen geven. Dus of je dat resterende bedrag krijgt op je rekening of niet. In het ergste geval betaal je gewoon 0 euro die maand en krijg je verder niets, maar dat kan ik me niet voorstellen aangezien je dan gewoon 2 maanden je termijnbedrag verhoogt naar 190 euro en daarna verlaagd. Mijn energieleverancier zegt dat er of een creditnota komt of dat het in mindering gebracht wordt op de eindafrekening.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 5, 2022 om 10:04
16873 Antwoorden / 202 Vragen

De compensatie is bedoeld als tegemoetkoming van de gebruikers en niet om de kas van de energieleveranciers te spekken.

Zie o.a. deze info: https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/energiezuinigheid/kabinet-overstag-energieplafond-wordt-verlaagd  ewn/of deze https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/elk-huishouden-krijgt-in-november-en-december-190-euro-korting-op-energierekening/ar-AA12Aq9D  en er zal vandaag ook wel meer uitgebreide info hierover in uw krant staan (indien u die heeft).

Jo
door Jolanda111 - Oct 6, 2022 om 23:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

2x E 190,=, hoe zit dat nou precies?
Mijn leverancier krijgt dat geld, dat hebben ze me gemeld. En mijn leverancier meldt mij dat ze het in november en december gaan verrekenen met mijn termijnbedrag. Dat is heel veel lager dan E 190,=. Maar iedereen zou hetzelfde krijgen. Vragen: 1) Wordt er 2 x E 190,= verrekend met 12 termijnen? 2) Of kijken ze exact naar wat ik in november en december aan elektriciteit ga verbruiken, en wordt dat verrekend? Wie krijgt dan het restant terug? Mogen de bedrijven dat investeren in de energietransitie? 3) Of wordt enkel mijn lage termijnbedrag betaald uit die 2 x E 190,=? En wie krijgt dan het restant? Mag mijn provider dat investeren in de energietransitie?

Ag
door Agamemnon - Oct 6, 2022 om 23:27
82 Antwoorden / 7 Vragen

Dat iedereen in november,december het bedrag van 2x190 euro krijgt, evt. deels uitbetaald als je rekening laag is, is logisch als je weet hoe dit gefinancierd wordt: Iedereen moet namelijk volgend jaar (2023) per maand bijna 32 euro méér betalen dan oorspronkelijk gepland. Dat is in totaal dezelfde 380 euro méér. Je betaalt het dus zelf. Beschouw het maar als een renteloze lening van jezelf aan jezelf. En let op: dit is geen grapje, dit is echt zo.

chaterina v d laak
door chaterina v d laak Oct 14, 2022 om 12:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt de btw gaat weer naar 21%

Ag
door Agamemnon Oct 14, 2022 om 12:45
82 Antwoorden / 7 Vragen

En de korting wordt verlaagd met 228 euro terwijl men van plan was om die juist met 152 euro te verhogen. En de energiebelasting gaat fors omhoog en de netwerkkosten gaan met 120 euro omhoog. Veel te lachten blijft er niet over in 2023....

Ag
door Agamemnon Oct 14, 2022 om 12:50
82 Antwoorden / 7 Vragen

Eind 2021 werd gemiddeld 400 euro lagere belasting per huishouden toegezegd voor 2022. Bij 21% btw was dat dus 200 euro voor de eerste 6 maanden en bij 9% btw was dat 180 voor de laatste 6 maanden. Samen 380 euro voor 2021. Deze kortingen zijn dus vervallen in 2023. Toeval dat deze bedragen hetzelfde zijn? Nee, de korting van 2023 wordt alvast vóór de winter uitgekeerd zodat men niet hoeft te wachten.

Frankss
door Frankss - Oct 8, 2022 om 22:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe wordt de compensatie betaald als je 2 verschillende energieleveranciers hebt; voor gas en elektriciteit?

Ag
door Agamemnon Oct 9, 2022 om 00:05
82 Antwoorden / 7 Vragen

Hoewel de details nog moeten worden geregeld en zwart op wit vastgelegd is het meest waarschijnlijk, dat deze net als de heffingskorting, waar de 380 euro eigenlijk een voorschot op is, toegekend worden bij de leverancier van elektriciteit.

Iv
door Ivo W Oct 9, 2022 om 08:16
731 Antwoorden / Vragen

Gewoon via de leverancier van elektriciteit.

wb
door wbachk - Oct 10, 2022 om 11:26
3 Antwoorden / Vragen

Sinds 2017 zijn mijn energiekosten gehalveerd, ik heb een variabel contract van ca 50 euro per maand, van de afgelopen maanden vanaf mei 2022 heb ik nog ca 100 euro tegoed staan. Graag zou ik zien dat ik het restant van die 190 euro compensatie, 140 euro dus, op mijn rekening gestort krijg en dat het niet in de zakken van de Falderfrats verdwijnt  zoals ik al ergens las, dan 'krijg je het terug' bij je eindafrekening, met rente hoop ik?

Gijs116
door Gijs116 - Oct 13, 2022 om 10:52
21 Antwoorden / 2 Vragen

De energiemaatschappij krijgt €380,00 per aansluiting van de overheid, en moet dat in 2 termijnen, november en december, aan hun klant doorgeven. Mijn leverancier, Greenchoice, geeft voor eind deze maand aan hoe ze dat precies gaan uitvoeren. Mijn jaarafrekening krijg ik altijd begin november, en mijn maandelijkse termijn is veel minder dan €190,00, ik betaal zo'n €0,14 per Kwh, ik heb geen gasaansluiting, door vast contract tot eind mei 2023. Ik verwacht dat Greenchoice het verschil tussen maandelijkse termijn en de € 190,00 in november en december,  op mijn rekening gaat overmaken.

atlas1302
door atlas1302 - Oct 13, 2022 om 11:10
341 Antwoorden / 13 Vragen

Hoe het werkt, zoals het altijd werkt met compensaties! Waarom alles zo ondoorzichtig is, dat werkt nu eenmaal zo.

Binma
door Binma - Oct 13, 2022 om 18:20
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb verwarming via Cogas, en elektra via Essent, hoe en waarmee word die 190 euro verrekend?

Ag
door Agamemnon Oct 13, 2022 om 21:18
82 Antwoorden / 7 Vragen

Via de elektriciteitsleverancier, net als de heffingskorting waar die 380 euro min of meer een voorschot op is, in dit geval Essent dus.

Ka
door KaatjeGroningen - Oct 14, 2022 om 09:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Stel je woont in een complex waar het gas bij de huur in zit, en je gaat héél zuinig met je gas om, krijg je het dan via je woningcorporatie terug?

chaterina v d laak
door chaterina v d laak - Oct 14, 2022 om 12:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een mail aan rijksoverheid gestuurd iver de vergoeding van 2x 190 voor energie in nov en dec.
De meeste mensen krijgen begin november alweer hun nieuwe energierekening.
Tot nu weet de regering niet wanneer de 190 bij de energiemaatschappijen is.
Lekker is dat , ik heb het gevoel dat we dus eerst weer dat hoge bedrag kunnen ophoesten

Ag
door Agamemnon Oct 14, 2022 om 12:41
82 Antwoorden / 7 Vragen

Natuurlijk weten ze het niet. Het is nog niet eens zeker of ze wel toestemming van de EU krijgen om dat geld via de energieleveranciers uit te betalen. Het zou namelijk als verkapte staatssteun kunnen worden gezien. Zie de beslisnota van 4 oktober jl.
In die nota stond dat er twee wegen zijn om  het te betalen. Beide met de zelfde bron en beide met de zelfde bestemming. Alleen moest er een keuze gemaakt worden via welke route: A. waarbij toestemming van de EU nodig is of B. waarbij dat niet nodig is. Alsof je van A naar B met de auto gaat en kunt kiezen, rechterstrook van de weg of tegen het verkeer in op de linkerstrook. Drie keer raden welke weg ze gekozen hebben.....

HarmvanH
door HarmvanH - Oct 18, 2022 om 17:39
1 Antwoorden / Vragen

Ja, maar de meeste energieleveranciers keren het weer uit op jou rekening!

Co
door Cor0789 - Oct 19, 2022 om 08:19
27 Antwoorden / 5 Vragen

Hier staat het uitstekend uitgelegd  naar mijn mening.  https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopkracht/vraag-en-antwoord/hoe-krijg-ik-de-190-euro-korting-op-mijn-energierekening-in-november-en-december

marita5
door marita5 - Oct 21, 2022 om 11:31
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@johnbr ,

Lees hier hoe de energiemaatschappijen de € 190,- compensatie verrrekenen .

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/zo-keren-grote-energieaanbieders-de-2-x-190-euro-compensatie-uit/ar-AA13dbrf?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=2ae2fa6bd2474ea1b0f87e68c11a538a

Ps : Bij Essent lees ik dat de € 190 , - compensatie wordt verrekend met het termijnbedrag / of met openstaande rekeningen .
       Is het termijnbedrag lager dan € 190,- dan wordt het verschil op uw rekening gestort .

Colargol
door Colargol - Oct 26, 2022 om 12:59
1 Antwoorden / Vragen

Bij Essent zeggen ze dat de 190 euro wordt afgetrokken van het termijnbedrag.  Wat als het termijnbedrag wat je betaald hoger is dan je verbruik?  Hoe wordt dan de jaarlijkse eindafrekening gedaan?  Wordt de korting gedaan op je daadwerkelijk verbruik bedrag of alleen op het termijnbedrag?  In het laaste geval is het dan een sigaar uit eigen doos.

va
door vanlotjegetikt - Oct 26, 2022 om 13:07
809 Antwoorden / Vragen

Bij mij wordt het een groot feest(maar niet heus)
Eindnota wordt 27 oktober geleverd, dus per 1 november nieuw termijnbedrag.
Er komt minimaal  €400,- terug vanwege de BTW maatregel.
De € 190,- compensatie wordt eind november en eind december aan mij overgemaakt door Eneco.
Iemand enig idee, het was €100,- per maand. Zou zonder het BTW verhaal op bijna niets terug zijn geworden.

pe
door pebk - Oct 26, 2022 om 13:15
581 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens 'mijn' energieleverancier wordt het bedrag automatisch in mindering gebracht op de maandtermijnen van november en december.

We verrekenen € 190 met je termijnbedrag en andere bedragen die nog open staan. We verwachten dat je dit vanaf 15 november/15 december kunt zien in Mijn Essent en in de VerbruiksManager+ app. Je ziet de tegemoetkoming van € 190 onder Facturen en Betalen terug.

https://www.essent.nl/energie/energieprijzen/stijgende-energieprijzen#prinsjesdag

fo
door foutjebedankt - Oct 26, 2022 om 13:17
16 Antwoorden / 3 Vragen

Bij mijn energiemaatschappij wordt in nov en dec gewoon het maandbedrag afgeschreven, en rond 15 nov en 15 dec wordt de €190 op mijn rekening gestort, heel simpel.

kl
door kleinealbert - Oct 26, 2022 om 13:32
16 Antwoorden / 2 Vragen

Verschilt per energieleverancier. Vattenfall betaald alle klanten in de 2e week van november en de 2e week van december de 190 euro(als je de 1e van die maanden klanten bij hen bent), direct uit op je bankrekening...