am
door amerigo Nov 17, 2010 om 09:47
Huishouden & energie

Hoe te betegelen van badkamervloer na lekkage

Graag jullie advies.

Ik woon in een appartementencomplex. Ik heb een lekkage mijn appartement. Dit is veroorzaakt door een breuk /lek in de (koud)waterleiding. De lekkage heeft ervoor gezorgd dat mijn witte badkamervloertegels verkleurd zijn (nl. de kleur grijs waarschijnlijk door de waterlekkage). De onderliggende betonvloer (waarop de tegels liggen) is door de lekkage vochtig geworden en er is waarschijnlijk water doorgedrongen in de vloertegels. De vloertegels voelen (aan de bovenzijde) niet nat aan.

De lekkage wordt verholpen door in de badkamervloer door te breken om bij de waterleidingbuis te komen. De waterleidingbuis wordt omgelegd door een nieuwe waterleidingsbuis aan te leggen via een andere route.

Nu heb ik een aantal vragen:
1. Moet ik genoegen nemen dat de verzekeraar alleen dat gedeelte van de opengebroken vloer opnieuw laat betegelen (mits dezelfde vloertegels gevonden worden)?
2. Indien dezelfde kleur en type vloertegels gevonden en geplaatst worden, zal er geen kleurverschil ontstaan tussen de nieuwe witte tegels en de verkleurde grijze tegels?
3. zal na verloop van tijd de betonnen vloer drogen en de aangetaste grijze vloertegels weer de oorspronkelijke witte kleur krijgen?
4. raken de oude vloertegels na verloop van tijd niet los door de natte betonvloer? Of droogt de betonvloer na verloop van tijd op en heeft dit geen gevolgen voor de oude vloertegels?

Als de verzekeraar ervoor kiest om opnieuw de hele badkamervloer te laten betegelen. Wat is beter?
1.Over de oude tegels, met daaronder de natte betonvloer (voor de verzekeraar waarschijnlijk het goedkoopst en snelst)
2. De oude vloertegels eruit halen en op de betonvloer met nieuwe tegels laten betegelen?

Ik verneem graag jullie advies/antwoorden op mijn vragen.

Alvast bedankt.

Amerigo

18312 5 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - Nov 17, 2010 om 11:51
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Het beste is het om alle tegels te verwijderen, en de vloer door nieuwe tegels te vervangen.
Als er geen tegels meer zijn van de partij die bij u gebruikt zijn, en dat is meestal niet,dan krijg je altijd kleurverschil en ook bij de voegen.
Dus of je regelt met de verzekering dat zei de hele vervanging betalen, (evt nog via rechtsbijstand) en ook de aannemer kan u daar bij behulpzaam zijn, en lukt dit niet, kunt u ook een deel zelf betalen om zo alle verdere risico's uit te sluiten.

Succes er mee.

czar
door czar - Nov 17, 2010 om 13:33
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Amerigo,

Ik heb een lekkage van vloerverwarming in de badkamer gehad.
Dat zorgde voor soortgelijke problemen.

Alvorens er nieuwe tegels kunnen worden gelegd dient de vloer te drogen.
Bij mij is dat geforceerd gebeurd door enkele gaten in de vloer te boren en daar een soort van grote blaaskachels op aan te sluiten. In de ruimte werden ook elektrische vochtvreters geplaatst. Dit geheel heeft zo een paar weken staan draaien. Daarna is het vochtpercentage van de betonvloer opnieuw gemeten.
Toen deze goed bevonden was kon pas opnieuw worden betegeld.
Die apparaten verbruikten een hoop stroom, maar waren van eigen meters voorzien. De stroomkosten heb ik ook vergoed gekregen.

=amerigo schreef op woensdag 17 nov 2010, 09:47:
1. Moet ik genoegen nemen dat de verzekeraar alleen dat gedeelte van de opengebroken vloer opnieuw laat betegelen (mits dezelfde vloertegels gevonden worden)?
2. Indien dezelfde kleur en type vloertegels gevonden en geplaatst worden, zal er geen kleurverschil ontstaan tussen de nieuwe witte tegels en de verkleurde grijze tegels?

De vloer dient (in alle redelijkheid) in oorspronkelijke staat te worden teruggebracht. (Grote) Kleurverschillen hoef je niet te accepteren.
Worden dezelfde tegels weer gevonden, dan lijkt het mij onredelijk te eisen dat de gehele badkamer opnieuw wordt betegeld.

=amerigo schreef op woensdag 17 nov 2010, 09:47:
3. zal na verloop van tijd de betonnen vloer drogen en de aangetaste grijze vloertegels weer de oorspronkelijke witte kleur krijgen?

De vloer moet eerst drogen alvorens met opnieuw betegelen kan worden begonnen.
=amerigo schreef op woensdag 17 nov 2010, 09:47:
4. raken de oude vloertegels na verloop van tijd niet los door de natte betonvloer? Of droogt de betonvloer na verloop van tijd op en heeft dit geen gevolgen voor de oude vloertegels?

Dat is heel goed mogelijk. Controleer wel of alle tegels na het herstel goed vast zitten. Dit doe je door met de achterkant van een schroevendraaier op de tegels te tikken. Je hoort dan of ze vast of los zitten.

=amerigo schreef op woensdag 17 nov 2010, 09:47:
1.Over de oude tegels, met daaronder de natte betonvloer (voor de verzekeraar waarschijnlijk het goedkoopst en snelst)

Tegelen over de oude tegelvloer heen is geen goede optie.
Het is veel beter de oude tegels te verwijderen (liefst nog voor het drogen).
=amerigo schreef op woensdag 17 nov 2010, 09:47:
2. De oude vloertegels eruit halen en op de betonvloer met nieuwe tegels laten betegelen?

Ja dus, maar vooral het laten drogen van de betonvloer is essentieel.

dickengreet
door dickengreet - Nov 17, 2010 om 13:57
12 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo,ik weet niet hoe oud de tegelvloer is,maar als je daar weer nieuwe tegels
tegenaan maakt dan heb je altijd kleurverschil.En de verkleuring van de tegels
komt doordat er vocht onder de tegels en cementvloer is gekomen,trekt deze
cementkleur in de tegel en dat gaat niet meer geheel weg.Ook zal er maatverschil
zitten in de oude en nieuwe tegels.De verzekering betaald alleen voor de gehele vloer als deze niet ouder is dan vijf jaar.Ik raad u aan de gehele vloer eruit te halen en deze dan enkele weken te laten drogen.Dan met egaline de vloer vlak
maken en dan opnieuw betegelen met goeie tegellijm.Bij voorbeeld SK lijm.
Succes met de vloer. Aannemer van Rooijen.

kl
door klusman - Nov 18, 2010 om 19:14
93 Antwoorden / 10 Vragen

Beste Amerigo,

Enkele jaren terug heb ik ook zo'n probleem gehad en het is op de volgende manier opgelost:

Ik heb toen, door een aannemer, een offerte laten maken voor de reparatie van deze schade.
De reparatie van de breuk in de leiding wordt niet door de verzekering vergoed.
Het vervangen van de gehele tegelvloer, incl. haken en breken, is door de verzekering betaald.
Ik heb meteen een bedrijf ingeschakeld om een ontvochtigingsapparaat te plaatsen. Deze heeft er een week gestaan. De kosten van plaatsing, huur en energiekosten werden vergoed door de verzekeringsmaatschappij.
Dus misschien is het verstandig om eerst de zaken met een aannemer en de verzekeringsmaatschappij te bespreken.
veel succes,

edwardus
door edwardus - Nov 21, 2010 om 17:46
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Eigenlijk is het heel simpel. De verzekeraar vergoedt de schade. De schade wordt niet door de verzekeraar gerepareerd, maar door een aannemer o.i.d. Als deze vindt dat de hele vloer vervangen moet worden, dan dient de verzekeraar dat te vergoeden. Eis in elk geval garanties t.a.v. het resultaat (zowel optisch als qua degelijkheid).