tr
door trimzwemster Jul 27, 2012 om 03:02
Huishouden & energie

Hoge stookkosten blokverwarming ista

Wij kregen de afrekening van ISTA i.v.m.stookkosten 2011, wij betalen al een behoorlijk bedrag in 2010
1281,88 euro en in 2011 - 2111,91 euro, met gevolg dat wij nu 701,91 euro moeten bijbetalen, ondanks dat wij in 2011,
901 eenheden minder hebben verbruikt. Na overleg met de ISTA kreeg ik als antwoord alles wordt duurder en dit ligt aan de variabele energiekosten
in 2009 was dit: 0,197107 per eenheid
in 2010 was dit: 0,167009 per eenheid
in 2011 was dit: 0,365849 per eenheid
Dus het verschil tussen 2010 en 2011 is een verhoging per eenheid van meer dan 100 procent.
Wij letten best veel op met stoken, maar de verschillen in ons flat zijn zo enorm verschillend en wij zitten op een hoek dus wij betalen al meer als de rest, maar wij vonden dit verschil tussen 2010 en 2011 wel enorm. Wij kregen ook nog als antwoord van de ISTA hoe minder je verbruik hoe hoger de eenheidsprijs gaat worden.
Dus wij betalen aan stookkosten voor een 4-kamer flat
in 2011- 2111,91 euro, terwijl je de verwarming ook een paar maanden niet heb aanstaan. Wij vinden dit wel een enorm bedrag, waar je voor de rest niet mee kan.Heeft iemand soms een tip of raad?

6399 2 Rapporteer

tonjakassa
door tonjakassa - Jul 27, 2012 om 15:20
165 Antwoorden / 0 Vragen

@trimzwemster

Het maakt in principe niet uit welke firma het is. Ik "zit" bij WMS

De prijs van een eeheid variabele kosten wordt voornamelijk bepaalt door de totale energie kosten en de totale verbruikte eenheden in het complex.

Als voorbeeld even kort de informatie op mijn WMS factuur 2011:
Variabel verbruik CV
totaal verbruikte eenheden: 1.341.377 - het betreft hier 410 appartementen
totale energie kosten: € 218.872,63
hetgeen resulteerde in een eenheden prijs van € 0,16317

In uw geval zou het, naar mijn mening, zo kunnen zijn dat
of de energiekosten absurd omhooggegaan zijn
of gelijke energiekosten en een halvering van het aantal tverbruikte eenheden

Als de totale energiekosten door uw administrateur niet goed doorgegeven zijn aan ISTA of......ISTA heeft e.e.a. verkeerd ingevoerd, dan kunnen er vreemde dingen ontstaan.

Vroeger "zaten" wij ook bij ISTA. Ik heb mij destijds beziggehouden met de stookkosten berekening. Wij hadden toen nog "verdampings metertjes"
De verbruiken werden door een monteur opgenomen en vervolgens door ISTA "verwerkt" Ik kan u zeggen....dit was een "amusante" periode.
Maar dit terzijde.

Ik zou bij ISTA, of via uw administrateur, maar eens een uitvoerige berekening opvragen. Mijn vraag zou zijn: middels welke cijfers zijn jullie aan die ruim 36ct per eenheid gekomen.

Het is 10 jaar geleden dat ik met ISTA "gesproken" heb, dus wellicht werken er inmiddels andere figuren.....ik herinner mij dat ze geen extra informatie wilden geven. Pas nadat de administrateur toestemming had gegeven werden zij iets toeschietelijker.

Succes

ed
door ed vissenberg - Feb 26, 2014 om 20:57
4 Antwoorden / 0 Vragen

Een eindafrekening van € 2.111,91 alleen voor de geleverde warmte is absurd hoog.
U moet zich beseffen dat een gemiddeld huishuiden met een CV-combiketel totaal 1.600 m3 gas verbruikt en dat is voor zowel verwarming als warmtapwater bij elkaar. 1.600 m3 gas kost ongeveer € 1.040,00.

Het gemiddelde verbruik voor alleen het verwarmen van een (ouder) appartement zou per jaar ongeveer uitkomen op 38 GJ (gigajoule) warmte. wat ongeveer overeenkomt met een gasverbruik van 1300 m3. De energiekosten per gigajoule warmte is in 2014 vastgesteld € 24,03 volgende de nieuwe warmtewet door het ACM (autoriteit consument en markt)

Kosten voor transport, levering en aansluiting zijn over 2014 vastgesteld op maximaal € 254,00
Kosten voor bemetering zijn in 2014 maximaal € 24,54.

In uw geval zou u dus een totale energierekening mogen verwachten van
Vastrecht € 254,00 + Kosten voor bemetering € 24,54 + Energiekosten (38 x € 24,03)
Dus totale kosten (maximaal) = € 1191,68 per jaar

U kunt hier op uw verzoek onderzoek naar laten doen.
Ik zou als ik u was zeker informatie hierover inwinnen bij Consuwijzer. Zeker met de nieuwe warmtewet bent u goed beschermd voor zowel een te hoge prijs voor energie als vaste kosten.

Voor meer informatie kunt u ook kjken op www.warmtewetforum.nl