snuggles
door snuggles Nov 3, 2006 om 00:39
Huishouden & energie

Hondenuitlaatplaats

Weet iemand waar een goede homdeuitlaatplaats aan moet voldoen? Ik denk dan aan zaken als veiligheid zowel voor hond als anderen, overlast aan anderen, minimale afmeting in verband met kunnen uitrennen e.d.

3553 8 Rapporteer

jojo333
door jojo333 - Nov 3, 2006 om 08:38
6 Antwoorden / 6 Vragen

Ten eerste hoeft een hondenuitlaatplaats geen hondenlosloopplaatst te zijn en vice versa.

Ik ga er even vanuit dat je een combinatie van die twee bedoeld:

  1. Ik zou persoonlijk eerst kijken naar hoe schoon het is. Veel ziektes worden verspreidt via ontlasting.

  2. Dan ga ik kijken of de ruimte omgeven is door hekken met voldoende in- en uitgangen. Dit voor als je met een hond bent die het niet met een hond kan vinden die er ook in wil. (Vlucht mogelijkheid aan een andere zijde dan degene waar de andere hond binnen komt.)

  3. Dan of de omheining geen schade aan mijn hond kan geven op het moment dat hij er overheen of onderdoor zou kunnen.

  4. Gaan de in- en uitgangen vanzelf dicht? Dit om te voorkomen dat iemand het hek open laat staan en mijn hond de benen kan nemen.

  5. Is het een hondenlosloopplaats en geen honden uitlaatplaats, zijn er dan prullebakken om poepzakjes kwijt te kunnen.

  6. Als mijn hond ontsnapt, loopt hij dan niet direct een grote drukke weg op.

Een honden uitlaatplaats is vaak een klein of smal stukje niet omheind stuk gras.

Een hondenlosloopplaats is vaak een groot stuk gras die wel omheind is.

Er zijn volgens mij geen regels m.b.t. de grote van een stuk gras.

Ik ben trouwens ook benieuwd waarom je deze vraag stelt.

ikke68
door ikke68 - Nov 3, 2006 om 09:21
4 Antwoorden / 2 Vragen

hoi

ik denk dat iedere gemeente daar zelf de vrije hand in heeft, als er uberhaupt al een hondenuitlaatplaats is. en ik denk dat je zelf moet kijken of jij je hond er uit kunt laten, want de ene hond is de andere niet, en de een stelt die eisen en de ander die. en ik denk dat het niet lekker is voor je hond om daar uit te rennen tussen al die drollen, dan zou ik op zoek gaan naar een stuk bos of een veldje dat vrij ligt.

edwardus
door edwardus - Nov 3, 2006 om 10:17
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat is de bedoeling van deze vraag?
Ga je zelf een hondenuitlaatplaats aanleggen?

snuggles
door snuggles - Nov 3, 2006 om 10:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

De reden dat ik deze vraag stel is omdat wij als wijkraad op korte termijn het gaan hebben over het hondenbeleid in de gemeente. Op internet kon ik niets vinden over regels voor hondenuitlaatplaatsen. Dus vroeg ik me af of iemand me kan vertellen of er uberhaubt regels voor zijn en zo ja waar ik die vanaf kan halen.

edwardus
door edwardus - Nov 3, 2006 om 11:37
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het kan best zijn dat er inderdaad geen regels voor bestaan. Overleg met de gemeente zal dat zeker uitwijzen. In de gemeente waar ik woon zijn gewoon enkele stukken grasveld aangewezen als losloopplaats. Hier is geen enkele voorziening aangebracht zoals hekken, alleen is er na een x-aantal jaren een "dispenser" geplaatst voor poepzakjes (een vuilnisbak die ook geregeld geleegd wordt is dan ook best wenselijk).

Dat idee zal waarschijnlijk door de omwonenden en/of de hondenbezitters zelf zijn aangedragen, want een poepveld voor je deur c.q. een veld waar jouw hond gegarandeerd poep aan z'n pootjes krijgt is ook niet leuk.

petruss
door petruss - Nov 3, 2006 om 19:26
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn geen regels voor hondenuitlaatplatsen gelukkig.......

Waarom moeten er overal regels voor zijn? hebben we zelf geen gezond verstand meer?

Petruss

oldyeller
door oldyeller - Nov 4, 2006 om 14:26
54 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
 Zelf heb ik meegewerkt aan het hondenproject  in Amersfoort.
En daar heb ik al mijn overtuigingskracht voor nodig gehad.

 Wij hebben hier:
-Losloopgebieden zonder opruimplicht.
-Aanlijngebieden met opruimplicht.
-Verbodsgebieden.
-En speciale hondentoiletten met opruimplicht. (omheinde zandbak met poepschep en afvalbak)

 De losloopgebieden zijn gedeeltelijk omheind of helemaal open en liggen hier in de wijk meestal naast de openbare weg.

Veiligheid voor jou en de hond?.....Hoezo?

 Er zijn geen regels......de hondenbezitter is wat dat betreft overgeleverd aan de goedheid van de gemeente.
 De eigenaar moet er dus zeker van zijn dat de hond goed luistert voordat deze vrij rond kan lopen in deze losloopgebieden.

jojo333
door jojo333 - Nov 4, 2006 om 20:45
6 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals je op mijn eerder geplaatste stukje kan zien en op de antwoorden van anderen, is het per stad, dorp of gemeente anders . Ook ik heb in mijn wijk meegepraat over de inrichting van hondenlosloop- uitlaatplaatsten.

Wij hebben onder hondenbezitters gevraag waaraan hun ideale plek eruit zou zien en mensen ook laten tekenen voor deze antwoorden. Wij kwamen uit op eerder gegeven opmerkingen.

Mijn advies, zorg dat je duidelijk weet wat je wil en zorg dat je een grote achterban hebt en die ook kenbaar kunt maken aan de gemeente. Zorg dat je eerlijk en reeel bent tegen een gemeente en dat wat je vraagt ook kunt onderbouwen. Wij zijn naar ons eigen onderzoek ook met mensen van de gemeente wezen kijken op plekken waar veel honden werden uitgelaten en zij hebben zelf ook vragen gestelt aan de hondenbezitters.

De uitslag in Arnhem - wijk De Laar:

Het is een plek die voldoet aan de meeste wensen van de hondenbezitters en daardoor wordt de plek ook veelvuldig gebruikt.

Hondenoverlast ervaren door niet hondenbezitters is sterk gedaalt.