Ja
door Jay23 Dec 23, 2016 om 10:08
Huishouden & energie

Huurprijs

Hallo allemaal,

In 2015 zijn mijn vriendin en ik komen wonen in een nieuwe woning (huur woning). Toen hadden we een huurprijs van 701 euro in de maand. Jaar later is dat verhoogd met 703,20 zodat iedereen onder de norm bleef om huurtoeslag aan te kunnen vragen. Maar nu tot mijn verbazing is een buurman verhuis en is de nieuwe huurprijs voor de nieuwe bewoner 630. Nou is het vaak zo hoe meer huurders erin hebben gewoond hoe hoeger de huurprijs wordt (althans in onze regio wel zo). Maar nu komt het. diegene die er gewoont heeft en verhuisd is is de allereerste huurder. Onze woning zijn wij de tweede huurder. En mijn buurman ook, en zowel ik als mijn buurman en mijn andere buurvrouw betalen wij 703 euro per maand. En de woning die nu leeg staat (exact dezelfde woning 630). Nu heeft mijn buurman vanmorgen gebeld en word er dit vertelt; er is besloten om vanaf januari 2016 huizen met een huur boven de 556 euro niet te verhogen. Vandaar dat deze woning hetzelfde blijft. En wij hebben vette pecht omdat we eind 2015 een huurcontract hebben getekend. Mijn buurman gaf al aan bezwaar in te dienen maar er werd gezegd dat we weinig kans hadden omdat we destijds akkoord zijn gegaan met de huurprijs  (contract getekend). maar dit kan toch niet zomaar?Ik weet dat er een Algemene rechtsbeginsel bestaat met ook iets van als je niet op de hoogte was het kon veranderen. Maar weet niet meer welke dit was. Wie kan ons hiermee helpen? Alvast bedankt!

3022 11 Rapporteer

newmikey
door newmikey - Dec 23, 2016 om 10:19
830 Antwoorden / 0 Vragen

"Ik weet dat er een Algemene rechtsbeginsel bestaat met ook iets van als je niet op de hoogte was het kon veranderen. Maar weet niet meer welke dit was."

Dat zou wel een héél interessant "rechtsbeginsel" zijn als het bestond! Gelukkig bestaat het ook niet.

lo
door lovewinnie - Dec 23, 2016 om 10:40
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U bent toen de tijd akkoord gegaan met de huurprijs en moet het daar mee doen. Ze hebben rechten en plichten kwa huurverhoging etc maar hoeven niet verplicht overal de zelfde prijzen te hanteren. Dit schommelt kwa wet, markt, aanbod etc etc.

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2016 om 10:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt geen recht van spreken. Het staat de huisbaas vrij voor dezelfde woning een lagere huur te vragen.

Tim Jansen
door Tim Jansen Dec 23, 2016 om 10:52
Antwoorden / Vragen

Dat vind ik dus ook, hij mag toch zelf beslissen hoeveel hij er voor vraagt. Het is aan u om te kiezen of u daarmee akkoord gaat of niet.
Er zijn genoeg mensen die dat bedrag met plezier betalen.

Ja
door Jay23 Dec 23, 2016 om 11:12
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik snap ook wel dat een wooncorporatie de huurprijs kan wijzigen. Maar dat ze alle woningen in de straat van dezelfde formaat ect gaan verlagen aals er een nieuwe huurder komt niet. ze hebben in 2015 de regelement gewijzigd en dan vind ik dat je alles moet rechttrekken. Want als ik nu in de woning gaa wonen van mijn buurman betaal ik wel 630 omdat ik een nieuwe huurcontract teken dat vind ik merkwaardig. Blijkbaar ben ik de enige die dit vreemd vindt. Als je een regelement instelt vind ik niet meer dan begrijpelijk dat je dit voor alle woningen instelt en niet voor de nieuwe huurder. Want als ik mijn huur nu opzeg krijgt die nieuwe huurder die in mijn woning komt een huurprijs van 630 en niet 700. Dit omdat wij net voor de nieuwe regeling een huurcontract hebben getekend. Mooie boel is dat

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 11:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kunt u wel vinden, maar zo werkt het niet.

Wi
door Wizzard247 Dec 23, 2016 om 13:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

@tim jansen; lekker kort door de bocht met de opmerking; er zijn genoeg mensen die dat willen betalen.. Weet jij waar het is? Status van het huis? enz enz? Lijkt mij niet...

edrick3
door edrick3 Dec 23, 2016 om 15:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@wizard247. Dat laatste is ook niet van belang!

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 23, 2016 om 12:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U schrijft dat hoe meer huurders een woning heeft gehad des te hoger de prijs.
Stel dat een woning al 5  bewoners heeft gehad en de huurprijs was steeds met 25 euro verhoogd.
Zou u dan ook klagen dat u te weinig betaalt omdat het niet eerlijk is tov de nieuwe bewoners?

Wi
door Wizzard247 Dec 23, 2016 om 13:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Daar gaat het in dit geval niet om.... blijf aub bij het topic, of reageer niet...
Dank u wel!

Cookies
door Cookies Dec 23, 2016 om 13:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@wizzard: en bemoei jij je met je eigen zaken!

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 23, 2016 om 15:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@wizzard daar gaat het dus wel.om. In dit geval mag de nieuwe huurder minder betalen en is er ophef. Als de.nieuwe huurder meer zou moeten betalen houden ze hun mond en zal niemand er zich druk om maken. Heel hypocriet dus.

Wi
door Wizzard247 - Dec 23, 2016 om 13:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hier de buurman.... We zullen wel achter het net vissen, maar wanneer je in oktober 2015 en december 2015 een huurcontract ondertekend, en komt erachter dat er vanaf januari 2016 geen verhogingen doorgevoerd worden en dat je daardoor ruim € 60,- p.m. extra betaald.... Dan 'voelt' het toch niet goed? Vooral wanneer er niets door de woningbouwvereniging wordt gezegd? (bij mijn weten is het aan het einde van het kalenderjaar 2015 wel bekend wat de gevolgen zijn m.b.t. huur 2016)

Natuurlijk is het ook zo dat wanneer het andersom was geweest dat je ons niet zou horen klagen, maar 10% meer huur vragen voor een zelfde soort huis, met de zelfde grootte kavel, met evenveel vorige bewoners voelt gewoon niet goed...

Maar niemand die zegt; hé zoek contact met instantie x, en die mensen kunnen iets voor je doen?

Ja
door Jay23 Dec 23, 2016 om 13:28
3 Antwoorden / 2 Vragen

Daarbij komt kijken dat "onze" huurprijs volgende jaar weer omhoog gaat. en voor de nieuwe bewoner van dat huis het op 639 blijft omdat hij het nieuwe aangepaste contract ondergaat. Dus met andere woorden onze huur gaat omhoog. Andere huurders die later in een van onze huizen komt gaat omlaag en blijft het zelfde. Je voelt je hierdoor wel wat genaaid, maar aan jullie reacties te lezen is dat vrij normaal. Totdat het jullie zelf overkomt

Cookies
door Cookies Dec 23, 2016 om 13:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je kan contact zoeken met de Huurcommissie of Juridisch Loket. Maar zeer waarschijnlijk heeft dit eigenlijk geen enkele zin, want wat de wbv doet, mag gewoon.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is geen instantie x die iets voor u kunt doen. Heel simpel.

Wi
door Wizzard247 Dec 23, 2016 om 14:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je normale reactie Carola83, en Tijger1 bedankt voor je neerbuigende reactie!

tenormin
door tenormin Dec 23, 2016 om 15:06
16846 Antwoorden / 108 Vragen

@wizzard247, jeminee, je doet alsof het jouw Topic is. 't Iwel van @jay23 hoor!

edrick3
door edrick3 Dec 23, 2016 om 15:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tenormin: @wizard247 is de buurman die in hetzelfde schuitje zit. ;-)

tenormin
door tenormin Dec 23, 2016 om 15:46
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, dan was het duidelijker geweest als ze zich JayWizzard hadden genoemd. Maar goed, dan maar samen verder roeien...

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. +1:-). Ze zitten samen te griepen. Gezellig met de buurtjes.

Wi
door Wizzard247 Dec 24, 2016 om 14:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja mensen het is een drama allemaal

pe
door pebk - Dec 23, 2016 om 13:49
581 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een ander betaalt is niet relevant. Het enige dat telt is dat het bedrag dat u betaalt onder het maximum ligt.

Check bijvoorbeeld: http://www.huurders.info/huurprijzen-en-woonlasten/bereken-uw-huur/

edrick3
door edrick3 - Dec 23, 2016 om 15:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen
ha
door halex - Dec 23, 2016 om 15:49
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Sowieso betaalt niemand in de sociale sector dezelfde huurprijs. Door verschil in toetsingsinkomen kan de huurtoeslag wisselen tussen € 0 tot ruim € 200. Krijg je € 200 huurtoeslag, betaal je voor een woning van € 703 nog maar € 503 huur.
De maatregel van de corporatie komt waarschijnlijk omdat de Overheid niet meer van die hoge huren wil, omdat dat de samenleving teveel aan huurtoeslag kost.
Er bestaat geen recht op een gelijke kale huurprijs, noch een verbod voor corporaties om verschillende huurprijzen te hanteren voor gelijke woningen. Uw enige optie is dat u gaat inschrijven op een woning in de straat die vrijkomt. Maar ik denk niet dat u enige kans maakt om ingeloot te worden.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 16:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Huurtoeslag kan nog veel hoger zijn dan ruim € 200,00.

edrick3
door edrick3 Dec 23, 2016 om 16:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

voor 2016: max. € 342 per maand

ha
door halex Dec 24, 2016 om 15:28
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik had geen zin om dat uit te zoeken, dus dacht met € 200 aan de veilige kant te zitten. Dat klopt.. Maar allemensen, wat is het maximum dan hoog! Ik snap gesubsidieerd wonen, er zijn situaties dat dat echt nodig is. Maar zoveel per maand? (andere discussie overigens, dus volkomen off topic)

Cookies
door Cookies Dec 24, 2016 om 15:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Lang leve links.....of toch niet?

Ja
door Jay23 Dec 25, 2016 om 14:28
3 Antwoorden / 2 Vragen

Haha wat een reacties jongens. Ik heb de topic geopend om te kijken of er nog andere mensen zijn met hetzelfde probleem, en of wij nog wat kunnen doen. Ik mag hopen dat bepaalde mensen die hierop reageren met naar mijn mening sensatie zoekers niet bij een deugdelijk instellingen dat hier van toepassing is werken. Ik heb inmiddels dit gevondenhttps://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurverlaging. En ga zeker een brief naar de wooncorporatie sturen met een gelijke huurprijs als de rest van de straat. Mocht dit niet baten stuur ik een brief naar de huurcommissie  (onafhankelijke instelling) en dan zullen zij zich erover buigen. Dat ik destijds voor een huur van 700 heb getekend en dat ik mij eraan moet houden snap ik, daar hoef je niet hoogbegaafd voor te zijn. Maar dat jullie dan vinden dan het normaal is, dat er in 2016 een nieuwe regeling komt dat er vanaf dat moment de huurprijzen zelfde zijn voor de zelfde woning en geen cent omhoog gaan. Snap ik sommige reacties hierboven totaal niet. Maar in ieder geval bedankt voor jullie begrip en de uitleg hierop!

hansje klein
door hansje klein - Dec 23, 2016 om 16:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Inmiddels heb je inmiddels twee verschillende consulenten, een jurist en V&B nodig om een antwoord op een simpele vraag op te sporen. Maar zou het misschien aan de verschillende inkomens kunnen liggen die door de Belastingdienst ooit ongeoorloofd ter beschikking gesteld werden aan verhuurders?

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 19:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, daar ligt het niet aan, dat is alleen van belang voor de eventuele hhurverhoging per 1 juli.

tijger1
door tijger1 - Dec 25, 2016 om 15:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jay23

Wat een vlerkerige reactie van u, om ons sensatiezoekers te noemen. U hebt blijkbaar totaal geen idee van de regels.

ha
door halex - Dec 28, 2016 om 08:07
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wat een sneue reactie van TS. Als u alleen gelijkgestemden zoekt, richt dan zelf een forum op.