djintara
door djintara Aug 24, 2009 om 17:12
Huishouden & energie

Ijskast blijkt 21 jaar te zijn ipv 13 jaar

Iets waar vanmorgen mijn mond van openviel, ik behoorlijk pissig van werd en wat ik graag wil mededelen, voor het geval het jullie óók overkomt.

13 jaar geleden een keuken gekocht bij Bruijnzeel in Den Haag. Een showroom -model. Hij stond een jaar in de winkel werd ons gezegd. De apparatuur die erbij hoorde was splinter nieuw.

Gistermorgen mijn koel-vriescombinatie schoongemaakt. Alles erna weer een fijn nieuw plekje gegeven.... kortom... ik was helemaal in mijn sas.

Gisteravond zegt mijn man "joh de spullen in de ijskast zijn niet echt koud". Ik voel en ja, niet echt koud. Ik zet de temperatuur hoger. Een paar uur later even kijken.... nee écht zelfs een soort huiskamer-temperatuur lijkt het wel.

Om een lang verhaal kort te maken; ik hoor wel geluid uit mijn ijskast en het lampje gaat keurig aan bij het openen, maar mijn ijskast doet dus verder niets meer.

Vanmorgen gebeld naar Siemens. Nadat ik het E (?) nummer heb doorgegeven zegt de mevrouw aan de andere kant van de lijn: "ooo maar dat is al echt een hele ouwe gouwe he?".

Ik zeg "nou, 13 jaar is idd niet jong maar een hele ouwe gouwe??"

Zegt ze:  Het  nummer van uw ijskast behoort bij de ijskasten die in 1988 zijn gemaakt en geleverd.

Mijn mond valt open. De keuken was niet goedkoop ondanks dat het een showroommodel was, maar dit terzijde, ook terzijde dat wij een paar jaar garantie hadden op oa de bewuste ijskast.

Waar ik wel pissig om ben, omdat ik het niet begrijp, is... waar is die ijskast al die tijd gebleven dan?? Voordat wij hem kochten? Wij hebben hem gekocht voorjaar 1996 maar hij was er al in 1988.

Er is ons dus een oude koelkast verkocht, doet er niet toe of hij al die tijd is opgeslagen of zo, of niet.

Mogelijk vinden jullie mij een azijnpisser; dat ben ik echt niet hoor. Maar ik krijg hiervan toch een rare smaak in mijn mond.

Als ik nu op de tv hoor zeggen "apparatuur NU met 50% korting" bekruipt mij een gevoel van onbehagen. Want ik ging er gewoon vanuit dat nieuwe apparatuur ook nieuw is, maakt niet uit of het niet gebruikt is, onder nieuw versta ik uiteindelijk niet een product dat feitelijk al 8 jaar oud is.

724 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

En wat zegt de keukenboer? Waarschijnlijk is de koelkast diverse keren meeverhuisd in de showroom. Van keuken naar keuken, maar steeds in de showroom. De kast is oud maar ouder dan u dacht, wellicht dat de keukenboer nog ergens een kastje heeft staan. Kan een oude zijn [ ;-)) ] maar als hij werkt is er niets aan de hand. En kortingen bij keukenboeren zijn altijd een terug cijferen naar de werkelijke waarde of zelfs daar nog boven. Ze verhogen eerst alles met 100% en geven daarna, heel royaal, een heeeeeeeel grote korting. Ze zijn echt niet dom hoor. Het is handel en niets anders. U moet het zo zien, de keukenbranche is in handen van twee of drie grote spelers en die bepalen zelf de prijs bij de fabriek. Het gaat altijd om duizendtallen, soms gemaakt in de weken dat de fabriek weinig te doen heeft, en daar moeten de fabrikanten het ook van hebben.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag djintara, het klinkt misschien erg l*ll*g maar: Zeg nu eens eerlijk, een koelkast waar je nu alweer 13 (dertien) jaar tegenaan hebt gekeken, allelei producten in hebt gekoeld, al die jaren keurig netjes gekoelde producten hebt bewaard, is dat dan niet 13 jr. genot hebben van zo'n oude rottige koelkast van 21 jr.oud, (ook ik heb wel eens een meissie gehad van 27 terwijl ik toch echt dacht dat dat ze een jaartje of 18 was)

Joh, maak je niet druk, je koelkast heeft zijn geld allang opgeleverd hoor, moet je maar denken! Tijd voor een nieuwe??

Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij opinie is de man best tevreden over zijn koelkast ook al heeft hij dus de geest gegeven, ik denk dat deze persoon veronwaardidd is over dat hij toen in de maling is genomen dat is altijd een rot idee en dat wil hij gewoon even kwijt.

Want echt 13 jaar voor een keolkast is echt goed te noemen ik heb n.l. dit nog nooit gehad ik vind 10 jaar al een uit zondering die ik heb meegemaakt en dat was nog in de beginfase dat ik mijn eerste keolkasr kocht op zegels bij Appie ik spreek nu rond de jaren 70 intussen ben ik aan mijn 6e koelkast toe.

Groet Valerius

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk is het vervelend dat de verkoper niet eerlijk is geweest, maar om je daar nu nog druk om te maken? Zijn belangrijker zaken in het leven, denk ik zo.

Vooral gezien het feit dat hij het blijkbaar 13 jaar probleemloos heeft gedaan. Die heeft zijn centen echt wel opgebracht.

Mooie gelegenheid om een energiezuinige koelkast aan te schaffen, zal een hoop schelen in het energieverbruik.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

@valerius, een koelkast gaat in de regel toch wel minimaal 20 jaar mee.

@vraagstelster, je zegt: Ik zet de temperatuur hoger. Een paar uur later even kijken.... nee écht zelfs een soort huiskamer-temperatuur lijkt het wel.

Om een koelkast te laten koelen, moet je de temperatuur niet hoger zetten, maar juist lager. (maar dit zal je ook wel bedoelen, denk ik)

Vergeet niet dat het een hele tijd kan duren voordat een koelkast met deze warmte weer op een graad of 4 staat.
En telkens als je de deur weer open doet van de koelkast om te checken, wordt het weer warmer in de koelkast.

Leg er ook eens een temperatuurmeter in, dan kun je zien of de temperatuur ook daadwerkelijk daalt of gelijk blijft.

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Haai allemaal,

Leuk om jullie reacties te lezen. Het was en is niet mijn bedoeling een soort klaagzang af te steken. Ik ben hartstikke tevreden geweest over mijn koelkast. Het ging mij er alleen om, dat ik werkelijk geen ideeeee had dat als je iets koopt en er wordt gezegd dat het nieuw is..... blablabla. Mogelijk wisten jullie dit al wel.

Tuurlijk was hij nieuw. Maar niet van het bouwjaar dat werd verteld. En dat alleen wilde ik even kwijt.

Fijne zwoele avond allemaal.........  mijn wijn is ijs en ijskoud.... gelukkig doet de losstaande vriezer het nog..... wel.... even..??  haha.

vriendelijke groet!

djintara

Wij gaan van hetzelfde merk eenzelfde kopen, nogmaals was geen klaagzang, maar ik was hier zelf nooit opgekomen

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan het niet zijn dat
a) de fabricagedatum van de koelkast lag vóór de datum dat deze bij de keukenboer werd afgeleverd (m.a.w. deze heeft vast minder dan 8 jaar in de showroom gestaan) en
b) dat deze de koelkast als "gloednieuw" heeft verkocht omdat deze nooit werkelijk is gebruikt, maar slechts in de showroom heeft staan glimmen?

Wil je echt nieuw, dan koop je bij een witgoed-leverancier.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

hahaha Valerius

ja, uiteraard bedoelde ik lager.... door de thermostaat hoger te zetten.... hihi

daahaag.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Edwardus,

Het is allemaal prima hoor, maar als ik iets koop -zoals in dit geval -bij een niet onbekend bedrijf als Bruynzeel......nou, ik ging er gewoon automatisch vanuit dat ik  juiste en correcte informatie keeg.

Weer wat geleerd!

groet!

djintara

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte . Graag wilik in de database die ik ter beschikking heb kijken wat de productie data`s zijn svp het type nr en het enr.  T

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ toolboy, off topic:

Zou je de prod.datum hier ook van na kunnen kijken?
Electrolux RBE 163 snr:921 0254, Prod.nr: 923.56.00.14

Bij voorbaat dank.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2009 om 23:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi Toolboy,

Wat aardig van je.  Het nummer wat de mevrouw van Siemens moest weten was E nr. KI 28 V00/01,  FD 6902.

Verder staat er nog: Typ KI 4 Z 2 8.

Koel-vries combinatie van Siemens  (inbouw, als dat nog zou uitmaken).

Ben benieuwd!