AB
door ABronneberg Feb 4, 2019 om 11:52
Huishouden & energie

IJskast probleem. Moet aannemer keuken aanpassen?

Ik woon in een sociale huurwoning en dit jaar heeft de aannemer een nieuwe keuken geplaatst. Ook het tegelwerk moest vervangen worden. Het blijkt dat de tegelzetter aan de linkerkant van het aanrechtblad de tegels veel te ver van de muur heeft geplaatst, waardoor er nu rechts naast het aanrechtblad geen plaats meer is voor het plaatsen van een 60 breed ijskast. Ik heb de aannemer laten komen en deze zei dat dat mijn probleem was. Hij gaat echt de keuken niet veranderen, want als hij dat moet doen dan moet hij ook het aanrechtblad iets naar links schuiven. 55 breed ijskasten zijn echter nauwelijks nog te krijgen, ik heb uitgebreid gezocht op internet. Die, welke wel nog te krijgen zijn, daarvan is de kleur niet goed of het energielabel laag of ze scoren slecht in de test van de consumentengids.
60 breed ijskasten zijn er genoeg. Er waren zelfs sites waar de keuzemogelijkheid 55 breed al niet meer bestond, en op sommige stond alleen nog maar: <60. Ik dacht dat is dus 55. Ik heb zelfs verschillende malen hetzelfde type ijskast ingetikt op verschillende sites. Wat bleek: ik kreeg verschillende breedtes te zien bij precies hetzelfde typenummer. Als er staat: kleiner als 60, dan kan dat ook betekenen 57,5. Maar deze past dus ook niet. Alleen 55 breed past nog in de keuken. En deze wil ik niet meer. Ik wil een echte energiezuinige in mijn gewenste kleur en die een goede uitslag heeft in de consumentengids. Als ik geld ga uitgeven wil ik de vrijheid hebben om zelf een keuze te maken in wat ik aanschaf. Want het is mijn geld.
Door de fout van de tegelzetter is mijn keuzemogelijkheid in het kopen van een ijskast naar mijn smaak en keuze dus zeer summier geworden. Komt de aannemer met zijn antwoord hier mee weg of heb ik nog rechten? Bestaan er bv. wettelijke regels waaraan de keuken moet voldoen? Wat kan ikzelf nog doen?

3047 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - Feb 4, 2019 om 11:55
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Abronneberg ,

Ik woon in een sociale huurwoning

Wat kan ikzelf nog doen?

Contact opnemen met de WBV .

Lees ook hier , en de ervaringen .

https://www.bol.com/nl/l/koel-vriescombinaties-54-57-cm/N/11060/filter_N/21890/?view=list

Cookies
door Cookies - Feb 4, 2019 om 12:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb gefilterd op smaller dan 55cm en krijg toch behoorlijk wat koelkasten te zien
https://www.coolblue.nl/koelkasten/breedte:-0.549999/plaatsing-apparaat-inbouw-witgoed:vrijstaand

Je kunt ook filteren tussen 55 - 60cm.

En die testen van CB moet je nooit veel waarde aan hechten.

jo
door jorisw Feb 4, 2019 om 19:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Even voor de zekerheid: met CB bedoel je hier Consumenten Bond en niet CoolBlue?

tijger1
door tijger1 Feb 4, 2019 om 19:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Coolblue test niet.

gerbera
door gerbera - Feb 4, 2019 om 12:46
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens u zouden de tegels dan 4,5 cm van de muur opgezet zijn. Nou kunt u mij veel wijsmaken maar met 4,5 specie of lijm achter een tegel zou deze direct van de muur duvelen. Waarschijnlijk is de muur eerst van een egalisator voorzien waarop de tegels aangebracht zijn, of er is over de bestaande tegel gelijmd. Dat dit een fout van de tegelzetter is geweest maakt u er van, zal daar best wel opdracht voor gekregen hebben. En zoals @marita5 schrijft, neem anders contact met de WBV.
ik wil een echte energiezuinige in mijn gewenste kleur

Er zijn genoeg 55cm A++ label kasten verkrijgbaar en wat de kleur betreft, er zijn, denk ik, maar weinig fabrikanten die de kast in de door u gewenste (mogelijk afwijkende) kleur leveren. Maar daar is de verf en kwast of lakroller de uitgelezen oplossing voor.
En wat de wettelijke regels betreft komt uw koelkast nergens voor, sterker nog er zijn geen wettelijke regels wel een bouwbesluit.
hier  heeft u een ruime keuze 55cm kasten.

Bouwbesluit;

1.

Een bestaand bouwwerk heeft opstelplaatsen voor een aanrecht en voor een kooktoestel.

2.

Voor zover voor een gebruiksfunctie in tabel 4.41 voorschriften zijn aangewezen, wordt voor die gebruiksfunctie aan de in het eerste lid gestelde eis voldaan door toepassing van die voorschriften.

3.

Het eerste lid is niet van toepassing op de gebruiksfuncties waarvoor in tabel 4.41 geen voorschrift is aangewezen.

1.

Een opstelplaats voor een aanrecht als bedoeld in artikel 4.42, eerste lid, heeft een vloeroppervlakte van ten minste 0,7 m x 0,4 m.

2.

Een opstelplaats voor een kooktoestel als bedoeld in artikel 4.42, eerste lid, heeft een vloeroppervlakte van ten minste 0,4 m x 0,4 m.
 bron;

Gr
door Grunn1 Feb 4, 2019 om 16:11
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zijn waarschijnlijk stoeptegels tegen de muur gezet.

gerbera
door gerbera Feb 4, 2019 om 16:55
7372 Antwoorden / 14 Vragen

zijn ook tegels;-))

jo
door jorisw Feb 4, 2019 om 19:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Goeie lijm als die blijven hangen!

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 4, 2019 om 14:38
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies: uw klacht neerleggen bij uw huiseigenaar of wel de Woningbouw Stichting/Vereniging.
Wettelijk heeft iedere woningstichting ook een huurdersvereniging waar u eventueel ook nader contact mee kunt zoeken.
U had een keuken waarin de koelkast paste en het is dus een probleem van de opdrachtgever dat uw koelkast er niet meer past.

Dus niet de aannemer maar de opdrachtgever. De WBS dient daarvoor de opdracht te geven, u heeft geen enkele contractuele relatie met de aannemer. Zoals u het beschrijft lijkt het er inderdaad heel erg veel op dat de aanmere/tegelzetter de nieuwe tegels op de al bestaande tegels heeft geplaatst in plaats van die eerst te verwijderen. De muur zal op exaact dezelfde plaats zijn gebleven.

Bij mij rijst nog wel ook de vraag of de verbouwing van de keuken wel ook in overleg met u is gegaan.

panter22
door panter22 - Feb 4, 2019 om 16:20
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je  een keukenwand met in het midden het aanrecht, links het fornuis en rechts een dubbeldeurs koelkast.
Dat paste allemaal precies voor de renovatie?
Heeft de aannemer het aanrecht 5 cm naar rechts geschoven om ruimte voor het fornuis te maken omdat er tegels over de bestaande tegels geplakt werden? Dan past de koelkast niet meer.
Hoe zit het met je buren? Hebben die hetzelfde probleem?
Of hebben zij een tafelmodel koelkast met gasstel? Dan heb je dat probleem niet, Van deze opstelling wordt bij een sociale huurwoning uitgegaan.
Nu kun je hier wel boos vet gaan afdrukken, maar je had er bovenop moeten zitten. Direct vragen of alle apparatuur er weer precies zo in kon.
Wat jezelf nog kunt doen is contact opnemen met de woningstichting, Maar eerst maar eens bij de buren informeren of zij hetzelfde probleem hebben.
Kun je die koelkast niet ergens anders neerzetten?

mo
door mof - Feb 6, 2019 om 12:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u niet expliciet heeft aangegeven dat de ruimte naast uw aanrecht 60cm of breder moest zijn, heeft u weinig kans. Tenzij u misschien een tekening heeft gehad van de aannemer waarop hij heeft aangegeven dat de ruimte 60 cm moest zijn.
overleggen moet u vooraf doen, en daar uw wensen laten vastleggen. Achteraf wordt altijd een gevecht om gelijk

ho
door honza23 - Feb 7, 2019 om 12:41
262 Antwoorden / 3 Vragen

Bij Coolblue kan je selecteren op o.a. breedte, waarbij de mogelijkheid bestaat om te kiezen voor 'minder dan 55 cm'.
ps ik zou de woningbouwvereniging wel om een eventuele bijdrage in de kosten vragen als je gedwongen bent meer te betalen dan gebruikelijk.
Deze 2 zijn beide 54,5 cm breed.

Inventum KV1800S

Haier HBM-576S