Wi
door Wim Dijkstra Jan 14, 2021 om 12:54
Huishouden & energie

Ik huur een huis van de bouwvereniging. De geiser die er in zit huur ik van het

Ik huur een huis van de bouwvereniging.
De geiser die er in zit huur ik van het energie bedrijf (Energie Service Friesland).
Nu moet deze geiser vervangen worden (is stuk). De nieuwe geiser levert het ESF. De plaatsingskosten á dik 400 euro moet IK betalen....
Klopt dit wel? Ik dacht dat als je huurde de vervanging en daaruit voortvloeiende kosten voor rekening van de verhuurder zouden komen!
Heb ik gelijk?

8907 16 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 14, 2021 om 13:01
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Wim,

Bedoelt u een geiser of een CV ketel?

Voor zover ik weet, mag een geiser niet meer in een huurwoning.

Donuts
door Donuts Jan 14, 2021 om 13:08
1203 Antwoorden / 2 Vragen

TS schrijft toch geiser? Ja, een geiser mag nog steeds gebruikt worden in al dan niet huurwoning.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 14, 2021 om 13:10
1766 Antwoorden / 31 Vragen

@Sprietje,

Een soortgelijke vraag is op dit forum al eerder gevraagd.

Toen bleek het toch om de CV ketel te gaan....

gerbera
door gerbera Jan 14, 2021 om 14:06
7365 Antwoorden / 14 Vragen

@GBA, blijkbaar gaat u er vanuit dat er alleen maar simpele zielen bestaan. De geiser die er in zit .  De nieuwe geiser levert het ESF. En die bewuste vraag ging over verwarming waarbij de TS de ketel een geiser noemde terwijl bijna iedereen wel begreep waar het om ging.

Donuts
door Donuts - Jan 14, 2021 om 13:07
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U heeft dus een 'eigen' geiser, of u die nu huurt of gekocht heeft, maakt verder niets uit. De plaatsingskosten zijn dus voor u.

Ik vind € 400,- plaatsingskosten overigens behoorlijk hoog. Moeten er soms aanpassingen worden gedaan aan aan- of afvoer?

pino123
door pino123 - Jan 14, 2021 om 13:08
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat staat hierover in het huurcontract?

mahadma
door mahadma - Jan 14, 2021 om 13:52
11544 Antwoorden / 51 Vragen

De eigenaar van de geiser en uw huurpand zijn niet dezelfde.
U zult dus zelf, linksom of rechtsom, een geiser moeten regelen.

gerbera
door gerbera - Jan 14, 2021 om 14:23
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Het is maar net wat er in het huurcontract staat, lees dat eens door. En met verhuurder doeld u op het bedrijf waarvan u de geiser huurt en niet de bouwvereniging.

panter22
door panter22 - Jan 14, 2021 om 14:32
6599 Antwoorden / Vragen

Beetje vreemd. Als je een geiser wilt, moet je plaatsingskosten betalen.
Als je het huurcontract opzegt, dan moet je inderdaad zelf afsluitkosten betalen.
Maar de ketel die je huurt moet worden vervangen. En de kosten voor weghalen en plaatsen moet je dan ook betalen? Je hebt toch niet om een nieuwe geiser gevraagd? Krijgen jullie niet binnenkort cv? Vraag eens aan de woningstichting. Dan wordt de geiser overbodig en moet je weer betalen. Of moet je nu een geiser kopen? Op de website zie ik geen huur geisers meer, wel een onderhoudsabonnement. Of krijg je met de nieuwe geiser weer een nieuw huurcoontract voo minimaal 2 jaar?
Kijk eens in je huurcontract.
Let goed op wat je doet, Energiewacht staat niet bekend om zijn klantvriendelijkheid

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 14, 2021 om 14:37
2063 Antwoorden / Vragen

Blijkbaar altijd weer een verassing voor mensen maar de geiser is hier geen eigendom van de woningbouw maar wordt door de huurder gehuurd van het energiebedrijf. De woningbouw heeft dus ook niets met de geiser te maken en de kosten zijn voor de huurder van de geiser. Je huurt dus ook een woning zonder geiser en je hebt dus ook, toen je de woning betrok, het huurcontract van die geiser over genomen van de vorige bewoner los van het huurcontract van de woning.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 14, 2021 om 14:54
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Het is mogelijk om voor de toekomst een onderhoudscontract af te sluiten.
https://energieservice.nl/abonnementen/

ro
door ronny530 - Jan 14, 2021 om 15:14
2783 Antwoorden / 41 Vragen

In oudere huurwoningen kwam die constructie nog wel eens voor, de woningbouw verzorgde de aansluiting en het toenmalige nutsbedrijf plaatste een huurgeiser. Met de komst van de combiketel werd de geiser overbodig en kon men de geiser door het nutsbedrijf laten weghalen en daarmee stopte ook het huurcontract. Er waren in die tijd huurders die een combiketel niet zagen zitten en de geiser niet lieten verwijderen met als gevolg zelf verantwoordelijk werden voor de geiser. Het nadeel is wel dat als de geiser vervangen dient te worden de woningbouw niet meer verantwoordelijk voor de nieuwe aansluiting is want die aansluiting is aanwezig. De verhuurder van de geiser zal op eigen kosten de nieuwe geiser moeten plaatsen en mag die kosten niet aan de huurder doorberekenen. 400 euro plaatsingskosten is wel heel erg veel voor een standaard geiser want ophangen en wat leidingen hetzij flexibel aansluiten is het werk niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 14, 2021 om 17:28
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals u het aangeeft is de geyser geen onderdeel van uw huurovereenkomst maar van de overeenkomst met ESF. En uit de verwijzing die @SHOPPY u al gaf leid ik af dat u bij ESF ook een nieuwe zou kunnen huren maar ik zie niet dat de plaatsingskosten incl. de huur zitten.

Naar mijnn mening is het uitermate verstandig om nu eerst contact op tee nemen met uw verhuurder omdat die u mogelijk ook van dienst kan zijn met het verkrijgen en leveren van vervanging en waarna de kosten dan worden verrekend me-  c.q. opgenomen in uw huurovereenkomst.
Als direct antwoord: u geeft helaas geen gelijk.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 14, 2021 om 19:09
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Naast deze €400,- voor plaatsen, wat gaat de huur kosten?

Vaak is stoppen en  zelf kopen  en zelf  elders een onderhoudscontract afsluiten voordeliger.

En is het een kleine keuken geiser,  soms net aan genoeg voor spaarkop  op  de douche  of  voor een ligbad?
Een te grote is duurder en   een spaarkop  op de douche en voordelige keuken geiser is  zowel in aanschaf als onderhoud erg voordelig!

Normaal  zit in de huur  van een geiser naast onderhoud ook vervangingsdeel, maar ESF vind ik  niet bepaald voordelig.

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 - Jan 15, 2021 om 12:24
30 Antwoorden / Vragen

Advies nee een badgeyser met afvoer naar buiten als je de mogelijkheid er voor hebt
ook gedaan plaatsen en gat in dak ook zelf moeten betalen ik huur de badgeyser als
er iets niet goed is een belletje of maul en de zelfde dag zijn ze er
weet niet waar u woont maar ik huur van BSI

ve
door vertel ik niet - Jan 15, 2021 om 12:37
1 Antwoorden / Vragen

Mag een geiser nog wel in de keuken hangen. Als dit uw geiser is foto dan is deze wel heel erg oud. Maar het is iets wat aan het huis vast zit is koste verhuurder.

Donuts
door Donuts Jan 15, 2021 om 13:19
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, de kosten zijn voor de huurder!

gerbera
door gerbera Jan 15, 2021 om 14:19
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje moeilijk om een geiser los van de wand te hangen, maar daarom zit die nog niet aan het huis vast.  Daarbij is de geiser eigendom het bedrijf dat deze verhuurd en niet van de woningverhuurder, dus zijn de kosten, afhankelijk van wat er in het verhuurcontract staat, voor de huurder van de geiser.

Donuts
door Donuts Jan 15, 2021 om 14:30
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn oven zit ook vast. Kan ik zeker ook bij de verhuurder aankloppen voor een nieuwe?:-))

mo
door mof - Jan 15, 2021 om 13:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zonder geiser heeft u geen warm water ... Dit is de verantwoordelijkheid van de verhuurder.  Die moet zorgen dat de geiser wordt omgewisseld en voor de kosten opkomen.

Donuts
door Donuts Jan 15, 2021 om 14:45
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nee.

gerbera
door gerbera - Jan 15, 2021 om 14:30
7365 Antwoorden / 14 Vragen

ESF heft de geiser geleverd en is in feite eigenaar hiervan en als deze defect is dient die hersteld te worden. Zo herstel niet mogelijk is dienen ze deze gewoon te vervangen waarbij naar mijn mening de kosten voor ESF zijn. U betaald maandelijks voor de geiser waarvan u mag verwachten dat die ook goed werkt. Tenzij u zelf om een nieuwe of ander type (merk) geiser heeft gevraagd dan wordt het een ander verhaal.

speedy54
door speedy54 - Jan 15, 2021 om 20:11
19 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik het lees heeft u een huurwoning en een huurgeiser van ESF.

Als in dit huurcontract ook de onderhoudskosten opgenomen zijn zal vervanging er ook bij moeten zitten.

Is het huurcontract van de geiser intussen afgelopen en wordt dit jaarlijks verlengd middels stilzwijgende verlenging dan kunt u het contract opzeggen als de geiser vervangen moet worden.

Ik raad u aan om aan de bouwvereniging te vragen om tegen een kleine huurverhoging een nieuwe warmwatervoorziening aan te leggen.

Heeft u al een combiketel hangen dan heeft deze ook een warmwater voorziening, dan zal het een kwestie zijn van een aanpassing doormiddel van een paar leidingen aanleggen en het warmwater is geregeld.

Bovendien is het de vraag hoe oud de CV-ketel is. Is dit alleen een verwarmingsketel en is deze ouder dan 15 jaar dan kan deze eventueel ook vervangen worden door een combiketel.
De vraag is dus welke verwarmingsbron heeft u.

Aan de hand daarvan kunt u een keuze maken.

Bovendien is een moderne combiketel veel zuiniger in het gebruik dan een oude ketel.
Mijn advies: bekijk eerst goed alle mogelijkheden.