ke
door keesbakels Nov 3, 2020 om 15:13
Huishouden & energie

Inhoud Combimagnetron Inventum

Een vraag over de combimagnetron MN325CS van Inventum.

Deze combi heeft volgens de gegevens een inhoud van 32 liter en een gewicht van 10,7 kg.

Als ik de opgegeven binnenmaten 335 x 340 x 230 mm. omreken naar liters dan kom ik op 26 liter, en niet op 32 liter.

Nu vraag ik mij af hoe ze aan die 32 liter inhoud komen. Kloppen de opgegeven maten niet? Maak ik een rekenfout?

Ook vraag ik mij af, hoe kan het dat een vergelijkbare magnetron ( MN306C) 19,9 kg. weegt, en de MN325CS ongeveer de helft?

Bovenstaande vraag heb ik eerst aan BCC gesteld. Zij verwezen mij naar Inventum.

Dit was hun antwoord: De netto inhoud van de MN325CS is 32 liter. Het gewicht van de magnetron is 10,7 kilo.

Helaas gingen zie niet inhoudelijk op de vraag in.

Weet iemand hoe dit zit?

Alvast dank voor de antwoorden.

M.vr.gr. Kees

4423 9 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 3, 2020 om 15:27
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Het verschil zit in de werkelijke- en de bruikbare inhoud :

  •
    Inhoud

    32 liter

  • Bruikbare inhoud

    20,6 liter

Bruikbare inhoud

Dit is de gemeten bruikbare inhoud, gebaseerd op de maximale maat container die in de magnetron past. Als er een draaiplateau in de magnetron zit, moet de container ook kunnen draaien.
https://www.consumentenbond.nl/magnetron/producten/inventum/mn325cs

ha
door harrybre Nov 4, 2020 om 11:22
240 Antwoorden / Vragen

Ik heb in mijn leven veel kolder gehoord en gelezen, doch... "bruikbare inhoud" zo ontzettend veel lager dan de "gemeten inhoud"...

sjjoppy
door sjjoppy Nov 4, 2020 om 12:25
7193 Antwoorden / 3 Vragen

De grootte van het draaiplateau verklaart het verschil.

rj
door rjw Nov 4, 2020 om 16:52
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Zoveel kolder is dit niet. Voor een oven is niet alleen de maat van het te bakken product van belang, maar ook de lucht er om heen. Stel dat je in een oven (zonder draaiplateau) een gerecht zet dat de 32 liter helemaal vult, dan gaat het echt niet lukken met bakken. De lucht om het bruikbare volume is domweg nodig om te kunnen bakken. Als er geen hete lucht om het te bakken gerecht zit heb je eigenlijk een soort pan gemaakt en geen oven.

gerbera
door gerbera - Nov 3, 2020 om 15:47
7365 Antwoorden / 14 Vragen

U maakt geen rekenfout, ook ik kom, met de door u opgegeven maten, op 26,2 liter maar u meet waarschijnlijk met een rolmaat of iets dergelijks. De fabrikant meet met zijn geijkte apparatuur echt op de mm de inhoud waardoor ze, in dit geval, op 32 liter komen.

rj
door rjw Nov 4, 2020 om 16:49
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Je moet wel een heel slecht meetlint hebben als het zoveel naast de 32 liter zit. Je moet er 2 cm naast zitten om op 32 liter uit te komen. Misschien met een meetlint van Action of Ali, maar zelfs dan.

gerbera
door gerbera Nov 4, 2020 om 21:40
7365 Antwoorden / 14 Vragen

@rjw, ik heb het al eerder geschreven, kommentaar geven is makkelijk, maar de hele tekst lezen blijkbaar moeilijk.

ke
door keesbakels - Nov 3, 2020 om 15:54
54 Antwoorden / 20 Vragen

Gerbera: ik heb niet met een rolmaat gemeten. De maten heb ik van de technische gegevens van Inventum zelf.
Als ik wel met een rolmaat gemeten had, dan blijt een verschil tussen 26,2 en 32 liter toch aanzienlijk.

M.vr.gr. Kees

gerbera
door gerbera Nov 3, 2020 om 22:05
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Helemaal met u eens, maar ook de verklaring van @sjopie is niet compleet, ook daar gaat men uit van een inhoud van 32 liter. Dat de bruikbare inhoud minder is heeft inderdaat met de draaischijf te maken maar dat was niet uw vraag.

ke
door keesbakels - Nov 3, 2020 om 15:59
54 Antwoorden / 20 Vragen

Sjoppie: dank voor de verklaring en de link. Vreemd dat ze deze verklaring bij Inventum zelf niet kunnen geven.

M.vr.gr. Kees

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 3, 2020 om 16:41
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Hoe is de buitenmaat?

Volgens mijn moet jou keuken 32 liters ruimte hebben.....
Ze rekenen wel vaker in jou nadeel om groter te lijken.
Ik heb zelf een Etna,  draaischijf  en  cirkel  meten en hoogte tot tegen gril aan maar  47% van opgave!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 3, 2020 om 17:03
16858 Antwoorden / 202 Vragen

@KEESBAKELS, als u als vraagstellerreageert op een gegeven reactie is het gemakkelijker om dat dan direct rechtsonder die reactie te doen door aanklikken van 'toon reacties' en dan volgt een reactiescherm. Nu lijkt het mogelijk te veel op een nieuwe reactie van iemand anders dan de vraagsteller.

ke
door keesbakels Nov 4, 2020 om 11:10
54 Antwoorden / 20 Vragen

Dank voor de tip!

M.vr.gr. Kees

ke
door keesbakels - Nov 4, 2020 om 11:13
54 Antwoorden / 20 Vragen

Hartelijk dank voor alle antwoorden en tips. Ik heb er een besteld, ga hem nameten en kom er nog op terug.

M.vr.gr. Kees

ke
door keesbakels - Nov 13, 2020 om 16:33
54 Antwoorden / 20 Vragen

Zoals beloofd kom ik nog even op de oven terug.

Dit was een latere reactie van Inventum

De reden dat het afwijkt is omdat het apparaat aan de binnenkant niet helemaal recht loopt.
De binnenmaten die wij aangeven van de MN325CS zijn de maten die gebaseerd zijn op hoe groot de ovenschaal of bord mag zijn die in het apparaat wordt geplaatst.

Dit is mijn reactie naar Inventum:

Inmiddels heb ik de oven gekocht en hoop er nog veel plezier aan te beleven.

Echter: ik heb de binnenmaten zorgvuldig nagemeten en het de binnenkant loopt gewoon recht, dus ik heb geen idee hoe u daarbij komt.

Blijft dus: de inhoud is dus geen 32 liter maar 26 liter. Geeft niet, maar zet dat er gewoon bij.

Als ik een emmer koop met een inhoud van 10 liter dan verwacht ik dat er ook 10 liter ingaat en geen 8 liter omdat er een dikke bodem inzit.

Dat de binnenmaten gebaseerd zouden zijn op de afmeting van de ovenschotel is onzin.  Een schotel van die afmetingen past er niet in.

Mijn conclusie:
Goed, ik vrees dat hier geen eenduidig antwoord op te geven is, veel verschillende verklaringen.
Ik ga mijn oven maar uitproberen, een taart van 26 liter bakken of zoiets.
Iedereen dank voor zijn/haar bijdrage!

Met vriendelijke groeten, Kees

ro
door ronny530 - Nov 13, 2020 om 17:27
2783 Antwoorden / 41 Vragen

Als u het zeker wil weten en geld over heeft voor een nieuwe plak dan de bruikbare binnenzijde af met vochtdichte tape en koop 32 flessen bronwater zonder bubbels van 1 liter en vul de magnetron tot er niets meer bij kan. Als er minder water ingaat heeft u bewezen dat de inhoudsopgave niet juist is maar wat kunt u er mee! eigenlijk helemaal niets want het is juist de warme lucht of de magnetron golven die producten laten garen of opwarmen.