tenormin
door tenormin Feb 16, 2012 om 14:15
Huishouden & energie

Intergas Kompact HRE ketel

Heb jaar bovengenoemde ketel (in huurflat). Gisteren eerste onderhoud. Monteur vertelt me dat het voordeliger is alle radiatoren overal AAN te hebben op door mij gewenste temperatuur en voor naar bed gaan op 17 graden te zetten. Had ik dus niet gedaan omdat ik dacht dat het zuiniger was om alleen in de kamers waar ik verblijf de radiatoren aan te hebben (op radiatoren zitten geen thermostaat knoppen). Vriendin beweert dat dit onzin is en een fout advies. Wie weet hier s.v.p. wat het voordeligst is om te stoken?

5978 13 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Feb 16, 2012 om 14:48
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Het voordeligste is niet stoken. Maar dat is geen optie.
Zodanig stoken dat het aangenaam aanvoelt, dat is het belangrijkste.
Woonkamer en badkamer lekker op temperatuur, niet gebruikte kamers radiatoren uit.
Een uur voor het slapen gaan de thermostaat op 17 graden zetten.
Ook bij niet aanwezig zijn op 17 laten staan.

Jantje

poltol
door poltol - Feb 16, 2012 om 15:20
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Het advies is zeker niet fout.
Het hangt er namelijk helemaal vanaf hoe de ligging van uw flat is.
Als er kamers zijn, waar niet gestookt wordt, die op de koudste kant van de flat liggen dan is het wellicht raadzaam ook daar toch de kranen een heeeeeeeeeeeel klein beetje open te zetten.
Als u bv boven en onder wel stokende buren heeft dan is het misschien niet echt nodig maar echt kwaad kan het zeker niet.

De koude kamers hebben immers ook [en soms meer dan u denkt] invloed op uw totale binnenklimaat van de flat.
Soms komt er een geniepige, gemene koude onder en langs de tussendeuren uw heerlijk verwarmde ruimte binnen sluipen, en dat moet dan ook weer opgewarmd worden.
En als u de kranen een ietsje open zet zal dit uw gasverbruik minimaal beinvloeden.

Vr.gr. poltol

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 16, 2012 om 15:21
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Het beste antwoord is tussen beide in.
Een beetje open zodat de radiator nooit kan bevriezen.
Dus dicht draaien en dan iets open tot je eerste warmte voelde.

Dan word het in de niet gebruikte kamers niet onnodig gestookt, maar de dunne binnenmuren laten ook nog voldoende warmte door om het niet echt koud te maken.

Wel zal je in de Woonkamer en Badkamer iets langer moeten stoken omdat de naast gelegen kamers via niet geïsoleerde muren hun warmte verliezen.
Maar in totaal zul je minder gas kwijt zijn dan gehele huis stoken.

Vroeger toen we nog geen Gas & CV hadden was maar 1 kachel in woonkamer voldoende en de dunne vloeren zonder isolatie zorgde voor redelijke slaapkamers.
Ik heb zelf de Keuken, Kamer, WC en Badkamer aan, de rest op kiertje en de plavuizen vloer in slaapkamer is op blote voeten warmer in koude slaapkamer dan de warme woonkamer.

tenormin
door tenormin - Feb 16, 2012 om 15:46
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Dan even een aanvulling i.v.m. uw antwoorden. Woon op 1ste verdieping waar de sinds blokverwarming weggehaalde buizen onder mijn vloer het steenkoud is geworden. Is geen verwarming in douche. Radiatoren heel klein beetje open is net zo heet als helemaal open. Dat werkt hier kennelijk niet. Naaste buren (beide kanten) zijn hele dag weg, bovenburen idem dito. Om kort te gaan: flat is stervenskoud, als er zon is dan is dat in woon en 1 slaapkamer tot hooguit 3 uur hoogzomer. Dus dan toch maar uit, als een klein beetje opendraaien niet werkt?

poltol
door poltol - Feb 16, 2012 om 17:55
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 16 feb 2012, 15:46]Dan even een aanvulling i.v.m. uw antwoorden. Woon op 1ste verdieping waar de sinds blokverwarming weggehaalde buizen onder mijn vloer het steenkoud is geworden. Is geen verwarming in douche. Radiatoren heel klein beetje open is net zo heet als helemaal open. Dat werkt hier kennelijk niet. Naaste buren (beide kanten) zijn hele dag weg, bovenburen idem dito. Om kort te gaan: flat is stervenskoud, als er zon is dan is dat in woon en 1 slaapkamer tot hooguit 3 uur hoogzomer. Dus dan toch maar uit, als een klein beetje opendraaien niet werkt?

Beste tenormin,

Een beetje open is echt een beetje open.
Dus geen volle slag maar net los.
En dan even inregelen, beetje meer / beetje minder.
Eerst worden ze natuurlijk erg warm, dat komt omdat het CV circuit al erg warm is als de ketel volgas draait, of gedraait heeft.
En vooral bij de kraan voel je dat goed maar voel ook eens aan het eind van de radiator beneden aan, grote kans dat het daar dan nog niet warm is.
De omgevingstemperatuur in je flat worden dan wel aangenamer.

Succes, poltol

tenormin
door tenormin - Feb 16, 2012 om 18:33
16849 Antwoorden / 108 Vragen

poltol, ga het proberen zoals je omschrijft, hoopt dat het lukt.

den dries
door den dries - Feb 17, 2012 om 15:21
62 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin
Ik gebruik een klokthermostaat die op 20 graden staat en 's-avonds om 22:00 uur overschakelt naar 16 graden.
Ik heb hierbij alle radiatoren aan staan wat voor gelijkvloers wonen aan te raden is.
Doe je dit niet dan zal bij opening van een kamer die niet verwarmd is de koude lucht meteen ten aanval trekken waarop de thermostaat reageert.
Woon je beneden en slaap je boven dan is dat effect nog groter omdat warme lucht stijgt en koude lucht neerslaat.
Denk maar aan de open vrieskisten in de Super en zo heb je meteen de verklaring waarom een vrieskist altijd goedkoper is in gebruik dan een vrieskast.
Samengevat: alle radiatoren aan en een goede klokthermostaat gebruiken.

nietechtblond
door nietechtblond - Feb 17, 2012 om 21:49
11 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,
Ervaring leert dat over zuinig stoken veel indianenverhalen de ronde doen.
Als je graag zelf wil controleren wat het gunstigste voor jouw woonruimte is kun je een of twee etmalen uitproberen met alle radiatoren een beetje open, daarna een of twee etmalen met alle radiatoren in ongebruikte ruimtes helemaal dicht en de rest open en dan op je verbruiksmeter kijken wat het verschil in verbruik is. Houd hierbij wel rekening met de buitentemperatuur als deze erg afwijkt in de vergelijkings-etmalen. Natuurlijk moet het in huis behaaglijk voelen. Eventueel een tocht rol (of een sjaal/opgerold badlaken oid) tegen de onderkant van een deur leggen scheelt vaak enorm.

aurora1
door aurora1 - Feb 17, 2012 om 22:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tenormin,
Ik stook niet in ruimten waar ik niet in verblijf. Verder heb ik in de winter voor de buitendeuren dikke velours gordijnen hangen aan douchestangen die je kunt uitrekken en dus in de zomer snel weg te halen zijn.De tip om een opgerolde handdoek o.i.d. tegen tocht voor een binnendeur leggen is ook aan te bevelen.

vr.gr.

te
door terpstra - Feb 20, 2012 om 00:26
174 Antwoorden / 5 Vragen

Die monteur die u heeft geinformeerd mag u op mijn verantwoordelijkheid een harde schop onder zijn kont geven. Laat hem nimmer meer aan uw apparatuur komen. Hoe hoger de kamer temperatuur, hoe groter het warmte verlies.
U woont in een Flat. Uw woonomgeving wordt verwarmd door de buren.Ook bij strenge vorst. Sluit alle radiatoren in ruimtes waar u geen warmte nodig heeft.
Plaats een electronische thermostaat en regel die van onderaf in.
Regel in dat de verwarming 20 minuut voor opstaan bijkomt op 18a 19 graad..
10 a 20 min voor vertrek weer afschakelen naar 15 graad. In de praktijk zal de CV overdag niet bijkomen. 10 a20 min voor thuiskomst weer inschakelen op 19 graad.
Zit u s`avonds lekker onderuit, kunt u 1 a2 tikken hoger inregelen. Diit werkt ook in het weekend.U bent sporten of winkelen.Let wel een uur voor het slapen gaan wel afschakelen. Ga je ook tijdig naar bed als het minder behaaglijk wordt.

tenormin
door tenormin - Feb 20, 2012 om 11:31
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@terpstra, is niet helemaal zoals u omschrijft; zie mijn aanvulling van donderdag 15:56. De woonomgeving word dus niet verwarmd door de buren en daarenboven ben ik altijd thuis en maak me ook schuldig aan de "vergrijzing". En bij 19 graden zit ik binnen wel te bibberen van de kou.Van sporten en winkelen mag ik nog dromen, maar toch bedankt voor uw reactie.

Em
door Emmap - Feb 21, 2012 om 17:31
162 Antwoorden / 8 Vragen

Ik denk dat voor het stookgedrag ook het woongedrag van belang kan zijn. Ben je vier, vijf, zes dagen in de week van huis, dan ligt het misschien anders dan wanneer je weinig van huis bent.

Wij stoken zelf ongeveer zoals terpstra adviseert: automatische kloktermostaat regelt in een weekprogramma dat cv een half uur voor de tijd van opstaan aanslaat, door de week een half uur voor vertrek naar werk uitslaat en een half uur voor thuiskomst aanslaat en een uur voor het naar bed gaan afslaat. Dan is dat alvast geregeld.
Verder kunnen we dat elk moment dat we dat willen handmatig overnemen.

We verwarmen niet in ruimtes waar we niet zijn, dat betekent wel veel aan de knoppen draaien. We hebben een enkele thermostaatknop - die regelt zelf zijn watertoevoer zodat bevriezen van de radiator / te koud worden van de ruimte niet kan. (Met 'oude' niet-thermostaatknoppen op een soort kier zetten hebben we geen ervaring, maar volgens ons kan dat niet, bij dat soort knoppen is het 'aan' of 'uit').

We verwarmen zelden of nooit de gang, slaapkamers...
We ventileren zo goed mogelijk (of wat we denken dat zo goed mogelijk is).
We hebben een vrij lage (Spartaans lage :-) ) kamertemperatuur, en een vrij lage nachttemperatuur. Daarover hebben we ons laten adviseren, bij welke temp. krijg je net geen vochtproblemen.

We vinden zelf ons energieverbruik vrij laag, gezien de grootte / het type huis en hoeveel tijd er iemand thuis is.

Misschien is het een overweging ook eens verschillend stookgedrag uit te proberen en de meterstanden bij te houden, als u zelf de meterstanden kunt opnemen... (ik weet dat veel flats een soort verdampingsmetertje hebben, dan zal dat lastig zijn).

Succes!

poltol
door poltol - Feb 21, 2012 om 18:52
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@emmap,

Misschien is het een overweging ook eens verschillend stookgedrag uit te proberen en de meterstanden bij te houden, als u zelf de meterstanden kunt opnemen... (ik weet dat veel flats een soort verdampingsmetertje hebben, dan zal dat lastig zijn).

Wat was de vraag?
En wat staat er in de kop van de vraag?

Vr.gr. poltol