ak
door aks Oct 29, 2010 om 17:15
Huishouden & energie

Is er warmte verlies???

hallo
wij stoken al jaren met een hout kachel dit ging altijd goed,totdat wij lekkage kregen.Het was een bestaande schoorsteen.
op advies van een bedrijf hebben zij er een dubbelwandige pijp in gezet van 110 mm.KON NIET ANDERS
Nu zijn we opzoek naar een nieuwe houtkachel en nu komt het probleem....
de meeste kachels hebben een pijpafvoer van 150 mm...
kunnen wij die gebruiken met tussenstukken om die afvoerpijp van 150 naar 110 te maken ...
Zoja zijn er dan ook nadelen???
wij hebben verschillende firma,s gebeld en elke keer krijgen we een ander anwoord Wie kan ons adviseren???
Oja we willen een houtkachel met afvoer aan de achterkant.

7897 9 Rapporteer

poltol
door poltol - Oct 29, 2010 om 19:10
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U koopt de kachel bij een echte kachelwinkel?
Dan moeten ze u daar adviseren over de schoorsteen.
Meestal gaat het om de trek in de schoorsteen.
En zij moeten u ook een plat verloopstuk van 150 naar 110 kunnen leveren.

verloopstuk 111 naar 150

Op bovenstaande site kunt u ook de schoorsteen berekenen.

Succes, poltol

he
door hen.2 - Oct 30, 2010 om 00:33
66 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ask, ik ben even de weg kwijt, waar is de dubbelwandig pijp geplaatst???.
Buiten of door de bestaande schoorsteen kan ik uit je vraag niet opmaken.
Als alles even op een rij zet ga je van 150 naar een 110, dat is het verschil van een dubbelwandige pijp, als je door de bestaande schoorsteen zou kunnen met een 150 enkelwandige pijp zou dat ook goed zijn.
Er zijn verlopen van 150 naar 110, doe dit zo dicht mogelijk bij de uitgang van de kachel, maar het beste zou zijn als je toch met een enkele pijp door je bestaande schoorsteenafvoer kon gaan, een dubbele pijp word buiten gebruikt i.v.m. condens in de pijp, maar omdat jij al een bestaande schoorsteen hebt zou je daar geen last van krijgen Succes M.v.g. Hen.2

ak
door aks - Oct 30, 2010 om 15:39
8 Antwoorden / 6 Vragen

wij hebben bij een echte kachel specialist een dubbelwandigepijp laten plaatsen door de bestaande schoortseen heen.Kosten plaatje over de 1000 euro.ook bij een andere specialist kon er geen grote afvoerpijp door.specialisten komen uit twente.
er werd niets bijverteld over bijkomende zaken zoals de afvoerpijp van de kachel en eventuele versmallingen.
de nieuwe pijp kon volgens hun niet groter want dan paste hij niet door de schoorsteen.wel wouden ze ons een( voor ons lelijke kachel )aan smeren.
dus daarom de vraag wat gebeurd er als we een kachel kopen met 150mm afvoerpijp die we laten verkleinen met afvoer onderdelen naar 110mm

poltol
door poltol - Oct 30, 2010 om 20:28
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=aks schreef op zaterdag 30 okt 2010, 15:39]wij hebben bij een echte kachel specialist een dubbelwandigepijp laten plaatsen door de bestaande schoortseen heen.Kosten plaatje over de 1000 euro.ook bij een andere specialist kon er geen grote afvoerpijp door.specialisten komen uit twente.
er werd niets bijverteld over bijkomende zaken zoals de afvoerpijp van de kachel en eventuele versmallingen.
de nieuwe pijp kon volgens hun niet groter want dan paste hij niet door de schoorsteen.wel wouden ze ons een( voor ons lelijke kachel )aan smeren.
dus daarom de vraag wat gebeurd er als we een kachel kopen met 150mm afvoerpijp die we laten verkleinen met afvoer onderdelen naar 110mm

Hallo aks,

Je kan het tussenstuk van de kachel naar de schoorsteen "gewoon" aanpassen met een verloop stuk.
Ik snap niet waarom er een dubbelwandige door de schoorsteen is gehaald, is m.i onnodig, en dus onnodig duur.
De bestaande schoorsteen is namelijk ook blijven bestaan als kanaal.
U kunt dus een kachel met uitlaat 150 verlopend naar 110 aan deze pijp aansluiten. De trek zal ruim voldoende zijn.
U kunt die eerst nog testen door voor de ingang van 110 pijp een brandend kranteblad te houden.
Als de trek voldoende is zal uw kranteblad binnen enkele seconden boven uit de pijp komen.
Met uw kachel moet u echter de dubbelwandige pijp extra lang voorwarmen om goede trek te krijgen en te houden. Dus de kachel eerst lekker opstoken met dun hout dat veel warmte geeft. Daarna kunt u "gewoon" de houtkachel stoken.

Succes, poltol

mi
door miraltje - Oct 30, 2010 om 20:56
462 Antwoorden / 0 Vragen

waarom moest er een dubbelwandig rookgas kanaal toegepast worden?

was het bestaande rookgaskanaal niet brandwerend uitgevoerd anders dan baksteen of bekleed met brandwerend materiaal.

alleen als er aan die eis niet kan worden voldaan moet het rookgaskanaal dubbelwandig zijn uitgevoerd.

bijkomend voordeel is dat er bij aanraking geen kans op verbranding ontstaat.

indien het bestaande rookgaskanaal brandwerend is opgebouwd(de ouderwetse schoortsteen)had hier destijds alleen een rvs voering doorgetrokken hoeven worden.

bij houtkachels maakt het niet uit dat er wat condens bij de uitmonding ontstaat, door de doortocht van het kanaal zal dit de haard niet bereiken maar onderweg al verdampt zijn mede door de zeer hoge rookgastemperaturen.

dubbelwandig uitgevoerde rookgasafvoeren ivm condens wordt alleen toegepast bij VR cv-ketels en geisers daar deze toestellen geen opvang hebben voor condens gevormd in de rookgasafvoer ivm lagere rookgastemperaturen tov een houtkachel.maar daar gaat het in dit topic niet om.

je kunt niet zomaar de rookgasafvoer verkleinen, dit kan gevolgen hebben voor de goede werking van de houtkachel.

in een afvoer van 110 kan meer of minder trek onder bepaalde omstandigheden in onstaan dan bij een afvoer van 150.

de enige die u daar iets over kan vertellen is de fabrikant van het betreffende toestel, indien de fabrikant aangeeft dat het mogelijk met of zonder bepaalde aanpassingen kunt u dit veilig laten uitvoeren.

als de fabrikant echter aangeeft dfat het niet mogelijk is dan is het ook niet mogelijk.

ed
door eduardo929 - Nov 20, 2013 om 20:30
6 Antwoorden / 0 Vragen

bij mindere diameter heb je altijd een slechtere trek.
dat beperkt je in de keus van de houtkache.
wat je wel kunt doen om vermiculiet korrels om de pijp heen te strooien
vermengd met cement en daarna water erbij de sproeien
het voordeel hiervan is dat er een thermische isolatie laag ontstaat na drogen
hiervan. een warmer schoorsteenkanaal betekend een betere trek

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2013 om 20:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@eduardo

Zou de kachel al niet lang en breed geplaatst zijn? Het topic is drie jaar oud.

ed
door eduardo929 - Nov 20, 2013 om 20:39
6 Antwoorden / 0 Vragen

maakt niet uit vanaf het dak kan je altijd als er ruimte is tussen een gemetseld schoorsteenkanaal en een dubbellaags flexdibel RVS kanaal vermuciliet vermengd met cement en water er omheen storten.
dit zorgt voor een uitstekende thermische isolatie.

pino123
door pino123 - Nov 20, 2013 om 22:31
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=eduardo929 schreef op woensdag 20 nov 2013, 20:39]maakt niet uit vanaf het dak kan je altijd als er ruimte is tussen een gemetseld schoorsteenkanaal en een dubbellaags flexdibel RVS kanaal vermuciliet vermengd met cement en water er omheen storten.
dit zorgt voor een uitstekende thermische isolatie.

Ja en.... Dat gaan ze drie jaar later echt niet meer doen hoor.