anthonius
door anthonius Jan 6, 2009 om 16:48
Huishouden & energie

Isolatie buitenmuur: juridische en een technische vraag

Wij willen de spouw van de buitenmuren isoleren.
Op grond daarvan een juridische vraag en een technische vraag.
Eerst de juridische vraag: De buitenmuur van onze woonkamer is de muur in de tuin van de buren.  Deze muur loopt tot aan het dak. (zijn geschakelde woningen) Deze muur willen wij isoleren, doch de buren zijn daarop tegen, omdat op deze muur een klimop tot aan het dak loopt (een hedera) en de tuin een aantrekkelijker aanzicht geeft.
Nu de juridische vraag: Van wie is deze muur: van ons of van de buren?
De technische vraag: De deskundige zegt: Isolatie van de spouwmuur (incl. ventilatieroosters) bespaart energiekosten. Ook is het van belang bij de uitvoering van isolatie de hedera te verwijderen, omdat na isolatie de muur geimpregneerd moet worden. Vanwege vochtwerking in de steen.
Mening buren: Isolatie van de spouwmuur is overbodig, omdat juist de lucht tussen de muren (de spouw) de isolatie bewerkstelligt. Daarbij heeft de hedera ook een isolerende functie. Dus isolatie is zonde van het geld!
Wie heeft gelijk?
Bijvoorbaat mijn dank voor uw reactie.

7595 6 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 6, 2009 om 17:11
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Bent u lid van de ver Eigen Huis, schale die dan in, heeft u een rechtsbijstandsverzekering, vraag daar om advies resp. schakel die in.

Buitendaat: de kosten van het isoleren is UW geld en dat gaat de buren hoe dan ook "geen fluit aan".

Dit is een formele reactie, het is aan u om er tactuisch etc. mee om te gaan maar u staat wel degelijk volledig in uw recht.

anthonius
door anthonius - Jan 6, 2009 om 17:45
8 Antwoorden / 4 Vragen

aanvulling: wat het verband is tussen de klimop en de isolatie ligt in
het feit, dat de hedera verwijderd moet worden, omdat de muur na
isolatie volledig geïmpregneerd moet worden. Dat is niet mogelijk, als
de de klimop nog bevestigd is tegen de muur.

Wat betreft toestemming geven voor de klimop tegen de muur: Wij zijn 5
jaar geleden hier komen wonen, en toen groeide de klimop al tot aan de
nok tegen de muur. Hebben we dan niet met de koop van dit huis al
impliciet toegestemd met deze klimop?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 6, 2009 om 17:47
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Allereerst zie ik niet in wat klimop de maken heeft met isolatie resp. isoleren. Ik ga er daarbij vanuit dat het isolrene kan zonder dat de klimop wordt aangetast. maar bovendien lijkt het mij, dat de buitenmuur van uw woning van u is en daarmee de erfgrens direcct tegen de muur ligt. Primair betekent dat al dat de klimop mogelijk uitsluitend alleen al uw toestemming behoeft. Dat laatste ook nog in een context dat een dergelijke klimop schade kan opleveren aan de muur. Hoe vervelend dat ook is voor uw buren. Uw buren hebben m.i. dus helemaal geen gelijk, ook al omdat overduidelijk is aangetoond dat isoleren wel degelijk heel veel energiebesparing betekent. dat is meer dan voldoende ook wetenschappelijk aangetoond.

mede om die reden kunt u ook nog aanvoeren dat de eventuele tegenwerking van uw buren betekent dat u onnodige stookkosten blijft houden, dat betekent schade voor u en dat is dan schade waarvoor naar mijn meninfg de buren op unnen worden aangesproken. Let dus op dat naar mijn (zelfs uitdrukkelijke) mening de buren uw uitdrukkelijke tioestemming nodig hebben voor hun klimop tegen uw muur en als al gezegd een klimop die ook op zich zelf schade aan uw muur tekent.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 6, 2009 om 18:31
16883 Antwoorden / 202 Vragen

neen, en dat is m.i ook niet zo van belang. het gaat erom dat u nu wenst te isoleren om gegronde redenen: kostenbesparing. Ik neem aan dat u geen beltsel ziet dat de klimop daarna weer naar boven groeit.

poltol
door poltol - Jan 6, 2009 om 19:54
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Bij kennisen hadden ze het zelfde "probleem". Die hebben in het voorjaar, samen met de buren de klimop voorzichtig los gemaakt van de muur en uit gelegd in de tuin. dus als het ware omgeklapt. Vervolgens de muren behandeld en geschilderd. Daarna een rek op de muur gemaakt met afstandsblokjes op 10 cm van de muur. En op dat rek hebben de buren de klimop weer tureg "gehangen". Ziet er na één zomer weer uit als nieuw.

Succes, poltol

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 6, 2009 om 22:50
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Anthonius,

Als u een spouwmuur heeft op eigen grond is die muur van u en kunt u met die muur doen wat u wilt.

Het impregneren van een muur waar regen tegenaan kan slaan kan ik u ten zeerste afraden. De muur kan dan vocht dat in de spouw vanuit de woning komt niet kwijt. De buitenmuur is immers voor vocht afgesloten.

Vocht condenseert altijd op de koudste plaats. Dat is bij die afgesloten buitenmuur net onder de impregnering, van buiten naar binnen gezien. Het vocht blijft in de steen en die wordt z**knat.
Bij de huidige weercondities betekent het dat door de vorst de bakhuid van de steen knapt. Dat is de buitenste baklaag, ongeveer 1 à 1,5 cm diep in de steen aan de buitenkant.
(U hoeft mij niet te geloven, maar ga even informeren bij Monumentenzorg afd. bouwkunde. Daar heeft men ervaring met impregneren en de onherstelbare gevolgen daarvan.)

Dan bent u op die plekken de impregnering kwijt, de Hedera zit er niet meer om regenwater tegen te houden waardoor water vrij spel heeft op de randen/richels welke ontstaan door het kapotvriezen van de bakhuid.

Dus de Hedera heeft meer dan 1 functie waar u blij mee moet zijn en door impregneren komt u van "pissebed in kakkebed".

1. 's Zomers blijft door de schaduw van de Hedera de muur koel.
2. Regen heeft veel minder invloed op de muur waardoor u niet hoeft te impregneren. De vochthuishouding in het buitenspouwblad blijft daardoor optimaal.
3. Uw buur hoeft niet tegen een kale, hoge muur aan te kijken.
4. Diverse vogels nestelen graag in Hedera, van Merel tot Kadolstermanneke, ook wel klein Jantje genaamd. (Winterkoninkje)
5. In de nazomer is Hedera een grote bron van stuifmeel voor bijen.

De isolerende functie van Hedera is zeer beperkt.
De spouwmuur bewerkstelligt inderdaad enige isolatie. De wind heeft geen vrij spel op het binnenspouwblad.
Naderhand isoleren kan wel, Met styropor korrels of glaswolvlokken, maar is vaak een teleurstelling. Het zakt na, er nestelen muizen in en de spouwventilatie wordt volledig om zeep geholpen, wat weer ten koste gaat van de vochthuishouding in uw huis. Een droge spouw isoleert beter dan natte muren.

Als u in een bestaand huis met klap/ventilatieramen dit gaat vervangen door isolatieglas, moet u toch en betere ventilatie aanbrengen dan met enkel glas. Ventilatiekokers en ventilatieschuiven/roosters naast het isoglas is dan een must.
Het vocht dat door diverse oorzaken ontstaat in een woning, moet ergens naar toe kunnen. Vroeger condenseerde dit op de ramen en lekte door gaatjes in de onderdorpel van de ruit naar buiten. Dat kan met isoglas niet meer dus moet u (continue) ventileren. Zo niet, voorspel ik u schimmel op muren en meubels. Ervaring!

Het naderhand isoleren van de vloer vanuit een kruipruimte is zinvoller dan een spouwmuur met Hedera.

Hardware ERror MAN.