id
door ideetje Sep 12, 2006 om 20:16
Huishouden & energie

Isoleren vloer

I.vm. de hoge energiekosten willen wij graag onze houten vloer onder ons huis isoleren. Wie heeft hier ervaring mee? Wat zijn de do's and don'ts?

Het betreft een vloeroppervlak van ca. 100 M2 met een kruipruimte van 60 cm hoogte. De grond is zand. Waar wij wonen staat het grondwater relatief hoog, hierdoor is het in de winter koud als we op sokken door het huis lopen. Graag jullie mening en ervaring.

Else

4256 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 12, 2006 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een erg vochtige kruipruimte kan een laag schelpen uitkomst brengen. Doordat de kruipruimte dan droog is zal dit ook een isolerende werking hebben.
Ook kan de beganegrondvloer aan de onderkant geisoleerd worden, als dit waterdicht gebeurd zal ook vocht niet meer optrekken.

Kijk ook eens hier:

vloerisolatie

ve
door verwijderd - Sep 12, 2006 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een belangrijke tegenvraag;  huur- of koophuis.

Er zijn een aantal technieken waaronder piepschuimen bolletjes die onder de vloer geblazen kunnen worden of een soort cement dat zo licht is dat het zelfs op water blijft drijven=schuimbeton.

----- geen kruipruimte meer/ leidingen verleggen?------

Glaswol tussen de vloerbalken en tegen vocht aluminiumfolie tegen de balken geniet (zoals bij onze huurhuizen is gedaan).             Vraag overigens wel ook bij echte specialisten (niet leveranciers in eerste instantie !!)

L'Oiseau Libre

ve
door verwijderd - Sep 12, 2006 om 20:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Grootvader

Schuimbeton is beton waarin lucht geblazen is, ook wel cellenbeton genoemd. Het blijft beslist niet drijven!

Piepschuimwokkels alleen gebruiken als de kruipruimte echt nat is. Muizen zijn gek op piepschuim.
Dan ook beter schelpen gebruiken, eeuwenoud beproefd middel en van die wokkels moeten we nog maar zien wat er van komt.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2006 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Ik hoop op nog veel meer, zodat ik van hun ervaringen kan leren.
Het betreft een koophuis. Het zou toch prettig zijn als je nog wel bij de leidingen kunt komen.
Else

ve
door verwijderd - Sep 12, 2006 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op www.viba-expo.nl staat de "duurzame bouwindex"
Daar staan onder "isolatie" een aantal bedrijven vermeld met informatie.

(Viba-expo is een onafhankelijke organisatie)

ve
door verwijderd - Sep 13, 2006 om 08:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beter is het om via een drain onder het woningenblok het probleem van het grondwater te bestrijden en daarna pas aanvullende maateregelen te treffen zoals schelpen of extra isolatie. Voor het leggen van een houten vloer op de begane grond met een vochtige kruipruimte is het nodig dat er tenminste een deugdelijk vochtscherm wordt aangebracht.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2006 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

opletten geblazen, want het isoleren van een houten vloer heeft een aantal haken en ogen....

allereerst moet er niet zodanig geisoleerd worden dat de houten vloer gaat rotten door vocht. niet voor niks worden kruipruimtes geventileerd.

een tip om de grondwaterstand te verlagen door drainage lijkt me niet in alle gevallen een goed advies. indien de woning op houten palen staat is de stabiliteit van het grondwaterpeil van essentieel belang om de funderingspalen te conserveren. in de zaanstreek, omgeving Haarlem zijn juist door veranderende grondwaterstand grote problemen ontstaan waardoor hele straten hun funderingen moesten herstellen. kosten € 30.000 tot €50.000.

mijn advies: laat er een professioneel bedrijf naar kijken en stel gerichte vragen over fundering, grondwaterstand en ventilatie in de kruipruimte.

mr

ve
door verwijderd - Sep 13, 2006 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

De reacties gaan nu vooral over vochtproblemen in de kruipruimte.
Maar de vraag is of er wel een vochtprobleem is. Een hoge grondwaterstand wil nog niet gelijk zeggen of er een teveel aan vocht in de kruipruimte is. De meeste kruipruimtes zijn enigszins vochtig maar bij een goeie ventilatie van de kruipruimte hoeft dit geen probleem te zijn.
Als de kruipruimte niet al te vochtig is kan volstaan worden met isolatie direct onder de vloer en zijn schelpen echt niet nodig.

@mr Een professionele adviseur raadplegen is zeker geen slecht idee.
Adressen opvraagbaar bij eerder vermelde Viba-expo

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een houten vloeg geldt: GOED VENTILEREN! Als dit niet gebeurd heb je kans op schimmel en andere dingen die je niet wil. Verder zullen je stookkosten wel een stuk omlaag gaan als je de vloer isoleerd, als een houten vloer niet geisoleerd is trekt in de winter de kou vanuit de grond dwars door je huis heen, zeker als er geen stoffen vloegbedeking ligt.