bk
door bklerk Feb 13, 2006 om 10:13
Huishouden & energie

Jaarnota ENECO 2005

Onlangs kreeg ik een schrijven van Eneco over mijn Jaarafrekening Dat men met een nieuwe opzet bezig zijn van de Enrergie nota. Normaal wordt begin van de maand mijn energie afgeschreven dat is in Januari - Februari niet gebeurd, inzake hiervan kan dat volgens Eneco 3 a 4 maanden lster zijn dan normaal. Het kan gebeuren dat ik 3 a 4 afrekeningen vlak achter elkaar krijgt of dat het in 1 keer wordt afgeschreven. Men hoopt? dat het daarna weer gaat zoals ik het gewend was met een oprechte excuse van dat ongemak. Ik vind dat zeer kwalijk vooral omdat je als een soort voorschot bank wordt behandeld en goed op moet passen dat je dat geld gereserveerd houdt. Dat is vooral voor veel mensen moeilijk als ze bv van een uitkering moet leven. Zeker nu omdat de energie kosten ten opzichte van vorig jaar fors gestegen zijn en nog steeds duurder wordt. Normaal ontvang je die Jaarnota  begin van het nieuwe jaar.

271 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 13, 2006 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Mevr,/Heer Klerk, Alhoewel u geen directe vraag hebt maar meer een opmerking,toch even een reactie.De energie leveranciers zijn constant bezig met veranderingen ,en we zijn er nog niet.U hebt gelijk met uw opmerking maar tevens zegt u ook dat er gereserveerd moet worden .Dat is wat wij als consument moeten doen .Fred

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor wat betreft het advies om nog niet geinde voorschotbedragen opzij te zetten, sluit ik me aan bij Fred. Ik wil hier nog aan toevoegen, dat e.e.a. volgens mij niet zozeer te maken heeft met de gevolgen van de liberalisering van de energiemarkt en de daarmee verband houdende veranderingen, maar met de ingebruikname van een nieuw factureringssysteem door Eneco. Onlangs ontving ik ook al een brief waarin werd aangekondigd dat men termijnbedragen niet op tijd had kunnen berekenen en dat dit later zou worden ingehaald. Ook uit anderen hoofde weet ik dat het niet bepaald lekker loopt binnen die club. Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Feb 16, 2006 om 10:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb niet echt een antwoord op uw vraag. Maar ben het wel eens met uw stelling dat je voor energiebedrijven vaak als een soort van "voorschotbank" fungeert.
Je kunt ze echter toch wel enigszins in de hand houden door niet aan automatische incasso te doen. Persoonlijk heb ik nergens automatische incasso's lopen. Ik bepaal op deze manier altijd zèlf hoe & wanneer het geld overgemaakt wordt.
Tja, meeste bedrijven maken het altijd een soort van aantrekkelijk door wat korting te geven als je autom. incasso laat uitvoeren, maar aan de andere kant kun je beter zelf de rente trekken van je geld op je rekening dan dat zij het te pas & te onpas afschrijven.
Die kortingen zijn trouwens altijd maar minimaal, dus bespaar je er toch weinig mee.
Dan hebben we nog wel de factor gemak van het niet iedere maand over hoeven te maken. Maar ook dat is toch een kwestie van heel weinig tijd om een betalinkje te verrichten? Een acceptgiro is zo ingevuld & met telebankieren gaat het al helemaal makkelijk.
Hou het gewoon in eigen hand dan kun je jezelf aardig wat verrassingen besparen.